Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Vill lära mig löda (inte elektronik)

175 inlägg • Sida 1 av 12
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 10:37:24, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja lödning är något som verkar användbart att kunna men allt jag vet är hur man löder med en liten kolv och tenn, då jag lödar ihop elkablar.

Har ingen aning om vad nästa steg är. Jag tänker mig att lödning vore bra där man vill sammanfoga metallbitar men svetsning är overkill eller leder till att materialet slår sig för mycket. JB weld och dylik kemisk metall är ju ett alternativ men nån form av lödning känns bättre, mera ärligt hantverk över det, kemisk metall är mera schafs.

Kan ni rekommendera en bra intro till lödning? Det mesta man hittar handlar om elektronik. Jag är helt förvirrad på detta område, silverlod, hårdlod, mjuklod? Vilka produkter bör man ha?

Lödningsmedel?
flussmedel?
Värmekälla?

Kanske passar bättre under svetsning?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



DennisCA (trådstartaren)

#2 » 10:40:17, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja se nu hittade jag, hade sökt innan jag gjorde ett nytt ämne men ej hittat något:
Lödning för rookies

Mycket bra info här ser det ut som.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Loke

#3 » 13:48:26, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brazing = hårdlödning, bronslödning osv
https://www.youtube.com/results?search_query=brazing
https://www.youtube.com/results?search_ ... +cast+iron
https://www.youtube.com/results?search_ ... bronze+rod

Filmer med "hard soldering" (hårdlödning) är mer åt mjuklödningshållet.
https://www.youtube.com/results?search_ ... +soldering
Soldering på utrikiska är mer åt kabel/kretskortslödning.

Kan vara samma filmer i sökningarna.

Bronslödning är väldigt kul, blir även ofta bra resultat, men det kräver lite träning, kanon för att lappa ihop gjutgods/järn. Funkar väldigt bra om man ska bygga upp material som saknas, tex "hörn" som spruckit och försvunnit osv. Viktigt att man förvärmer rejält samt låter grejerna svalna sakta. Själv har jag en "svets/brandfilt" typ som Keith Fenner använder (syns nog på någon film) för att bädda in grejerna i för avsvalning, och hittills har ingenting spruckit. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

DennisCA (trådstartaren)

#4 » 14:05:53, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade börjat kolla på silverlödning men jag förstår dom är väldigt lika, mindre värme för silver, flyter ut bättre men mkt dyrare pinnar.

Vad är en bra värmekälla, jag har ingen gassvets och tycker det är lite overkill också...
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stefan1972

#5 » 14:55:04, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

även om det kräver mindre värme att silverlöda så kräver det oftast mer än vad gasol klarar av och då finns ju inte så mycket att välja på.............
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA (trådstartaren)

#6 » 15:01:13, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synd isåfall, jag kan inte dra på mig en dyr gassvets för att bara testa och lära mig lite på fritiden.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stefan1972

#7 » 15:23:35, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

även om inte de heller är billiga så finns det ju lite större köptuber idag och en sak är säker iallafall. Har man gassvets och har haft ett tag så kan man inte vara utan den. jag lagar ju bilar förvisso så användningsområdena blir ju fler men jag skulle definitivt inte kunna vara utan den.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Ulf

#8 » 15:26:08, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur funkar det med en mapgasbrännare, dom är ju inte så dyra?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

DennisCA (trådstartaren)

#9 » 15:30:50, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:även om inte de heller är billiga så finns det ju lite större köptuber idag och en sak är säker iallafall. Har man gassvets och har haft ett tag så kan man inte vara utan den. jag lagar ju bilar förvisso så användningsområdena blir ju fler men jag skulle definitivt inte kunna vara utan den.


Ja dom är säkert användbara men jag jobbar på kontor med programmering och IT till vardags, sen mestadels trä och snickeri i verkstan, minimalt med metallarbete. Har bara en yaris till bil, mest plast i den :mrgreen:

Farsan min var svetsare och hade en gassvets länge, men den gjorde han sig av med på 90 talet. Idag har han bara MIG.

Mappgas om det funkar kunde passa mina behov. Jag hade många år sen (2007-8) köpt Sievert Powergas som inte imponerade så mkt med sin förmåga att värma. Mappgas lär vara flera hundra grader varmare.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#10 » 09:52:50, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googlat lite och det med mappgas verkar det vara lite si och så med. Verkar inte som man slipper undan att ha gasflaskor och det har jag inte råd med, ser ut att bli 5000kr på direkten där om jag köper 5L gasflaskor, vilka är dom enda man får köpa. Kanske 2030 har jag 500 euro att avvara på sånt...
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Jope

#11 » 10:23:39, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har använt mapgas för att löda kopparrör, vanliga vattenrör.
Funkar fint så länge det inte är för stora bitar/långa rör.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

DennisCA (trådstartaren)

#12 » 10:30:06, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag tänke löda några större bitar, iaf. mera yta än t.ex. rör. Tror det blir bättre att jag punktsvetsar eller limmar.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

G-son

#13 » 21:43:32, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gassvets kan använda gasol istället för acetylen så länge man inte ska svetsa - lågan är inte "ren" och koncentrerad nog för svetsning men när det bara är värme man är ute efter som till lödning och skärning fungerar det. En "husvagnsflaska" gasol är relativt billig jämfört med en acetylenflaska, för att inte tala om hur mycket billigare den gasen är. Vet inte riktigt hur det ligger till med pris på lämpliga regulatorer som passar gasolflaskor, men det borde inte vara allt för blodigt.

I övrigt brukar gassvetsprylar gå köpa begagnade för hyfsade priser. En komplett AGA X11 med flaskor och allt (utom möjligen gasen) brukar dyka upp för 3-5000kr då och då, och det är huvudsakligen flaskorna som man får betala för - resten av grejerna verkar oftast inte ha så högt begagnatvärde när man ser allt säljas separat.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Loke

#14 » 23:22:09, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:I övrigt brukar gassvetsprylar gå köpa begagnade för hyfsade priser. En komplett AGA X11 med flaskor och allt (utom möjligen gasen) brukar dyka upp för 3-5000kr då och då, och det är huvudsakligen flaskorna som man får betala för - resten av grejerna verkar oftast inte ha så högt begagnatvärde när man ser allt säljas separat.

Ja, det dyker upp lite då och då, men se upp så att det är lagliga/ärliga flaskor bara. Ibland säljs det mellan/fullstora flaskor och dessa går aldrig att fylla/byta, i bästa fall får man lämna in dom på en gasdepå och skämmas, i sämsta fall får man gräva ner dom. I regel är såna flaskor "fixade" från något företag (stöld) eller så är dom stulna genom inbrott. Nämner detta för att inte trådstartaren ska bli frestad att göra klippet på blocket eller liknande.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

DennisCA (trådstartaren)

#15 » 08:04:22, 11-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska hålla utkick efter begagnat nog. Kanske farsan har någon gas-utrustning kvar, tror inte han sålde det, bara lämnade in tuberna...

Läser ju annars om läget med gas och gastuber och det låter ju för djävligt, redan sedan 70 talet började det visst gå fel p.g.a. AGA.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se