Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Magnetic sweeper, någon som testat?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

nimbus (trådstartaren)

#1 » 22:54:15, 06-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar en sån här bra? någon som testat?

http://www.stadbutiken.se/stadutrustnin ... c-sweeper/
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"



Janson1

#2 » 23:00:00, 06-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom har en sådan större modell på flygfältet där jag jobbar, den är väldigt effektiv om spaken som vrider magneterna on/off står i rätt läge. I on så hittar den allt på banan och i off lämnar den en liten hög med skruv, muttrar, plåtbitar, nån mindre viktig detalj till landställ eller så...
Så, ja det funkar hos oss, våran är nog 4-6 meter bred. Det borde funka ypperligt även i en liten skala, det är ju precis samma grundlösning.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

nordsjöklättrarn

#3 » 16:57:47, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jupp de funkar! Är fint att rensa upp med :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Norpan

#4 » 17:02:12, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har några liknande på jobbet, flitigt använda vid stansmaskinerna, det enda brukar vara att hjulaxlarna böjer sig om man tappar ned dem på golvet från skrotcontainerkanten.
Och en större som man hänger på truckgafflarna och åker runt med på gården.
Största nackdelen är att vi kör en del rostfritt, och på rostfritt är de riktigt värdelösa.
Så de funkar som det är tänkt hos oss åxå.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Stridis2

#5 » 08:36:24, 08-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en från "Magnetfabrikern" på jobbet. Små plana plåtbitar kan den ha problem med, men det mesta plockar den upp. Borde vara suveränt till borr- och svarvspånor. Hittar jag någon billig så ska jag nog köpa hem en själv också. :eat:

Norpan skrev:Största nackdelen är att vi kör en del rostfritt, och på rostfritt är de riktigt värdelösa.

Lyckostar som slipper magnetiskt rostfritt! :mrgreen:

Edit: Undrar om det inte är samma som vi har på jobbet. De ser exakt likadana ut, och båda heter "MS400"
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nimbus (trådstartaren)

#6 » 10:14:22, 08-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter bra, får nog köpa en och se om den funkar. Hoppas mina farhågor inte besannas om att den inte släpper magnetismen när man skall släppa spånorna.
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Norpan

#7 » 18:28:56, 08-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har en från "Magnetfabrikern" på jobbet. Små plana plåtbitar kan den ha problem med, men det mesta plockar den upp. Borde vara suveränt till borr- och svarvspånor. Hittar jag någon billig så ska jag nog köpa hem en själv också. :eat:

Norpan skrev:Största nackdelen är att vi kör en del rostfritt, och på rostfritt är de riktigt värdelösa.

Lyckostar som slipper magnetiskt rostfritt! :mrgreen:

Edit: Undrar om det inte är samma som vi har på jobbet. De ser exakt likadana ut, och båda heter "MS400"

Slipper tyvärr inte ferritisk rf men den funkar ju med magneten iallafall.

Då har vi kanske en fördel med att hjulaxlarna böjer sig på våra, magneten kommer närmare golvet, för de brukar ta all småstansskrot.
Förutom när det läckt olja från maskinerna, då brukar det bli manuellt med skrapa för att få upp det, magneten tar en del men man måste köra den så sakta för att den ska få loss skrotet som klistas fast med olja mot golvet.
Sen är det väl kanske inte riktigt lönt när operatörerna "glömt" att städa under stansmaskinerna i nån månad, så det ligger 50-100kg skrot under dem, alltihop nedblött med 50 liter olja från nån slang som gått sönder.
Lite skrot och olja läcker de alltid maskinerna, men tar man det en gång i veckan är det inte mer än en skyffel eller så.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Lumberjack

#8 » 16:44:08, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en liknande i garaget och den är ovärderlig, iaf så länge det är magnetiska spån...
Prismässigt så tror jag du kan hitta billigare, tror jag gav drygt 1000-lappen för min. Dock var det ingen industrikvalitet. Fick laga handtaget ganska snart och hjulen är för mjuka så de fångar också en hel del spån. Min är också en 40cm variant, de flesta så små jag har sett har varit lite smäckiga. Men den gör ett attans bra jobb ändå.

1 person gillar det här inlägget.
Lumberjack
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:37, 20-07-2010
Ort: Värmland
Sverige
Maskin: Deckel FP4
Stanko 1A616


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se