Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Vilket håll ska jag köra på billyften?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

FRS05 (trådstartaren)

#1 » 11:26:24, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt mig en billyft och jag undrar egentligen vilket håll jag skall köra på bilen på. I manualen står det inget om det och kollar man runt på bilder om denna lyften så är kolven till lyften framtill. Men kollar man exempelvis på verktygsbodens lyft som ändå är hyfsat lik så betonar han att man skall köra upp och ha kolven baktill på lyften för att tyngdpunkten skall bli rätt. Så vilket är rätt? Eller kan det skilja mellan olika saxlyftar fastän de princip är uppbyggda på samma sätt?

https://www.google.se/search?q=YDJ-3000 ... yTTwDmM%3A

http://verktygsboden.se/servicelyftar/s ... -s1%2F1675




Bild
Bild
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Iznogoud

#2 » 12:39:07, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det spelar någon roll på en saxlyft, en 2 pelare däremot med olika långa armar är mer känslig.
På verkstaden jag jobbade tidigare var kolvarna framåt såsom på bilderna.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

jörgen.ottosson

#3 » 12:43:06, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag tror det handlar om.....

På plattan på golvet har du en led ("gångjärn") och en glidsko/rulle som rör sig när du lyfter upp bilen.

Om bilens tyngdpunkt är allt för nära "leden" så blir lyften mera osäker i sin funktion ( större risk att tyngdpunkten ändras när du skruvar med bilen (tex demonterar bakdäcken) så tyngdpunkten plötsligt är framför leden = tipprisk om inte lyftens konstruktion förhindrar det... )

De flesta bilar är tyngst fram, därför är bilens tyngdpunkt längre fram än mitten på bilen......
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

FRS05 (trådstartaren)

#4 » 13:03:12, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ser man hur jag har lyft bilen från båda hållen. Håller mig till det nedersta alternativet. Det känns stabilast och verkar mest logiskt.


Bild
Bild
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nordlander

#5 » 13:10:41, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur verkar kvalitén på lyften annars? Har kollat på den där från verktygsboden
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

danne mähl

#6 » 13:18:32, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
(NR 1
När lyfte är i sitt toppläge så blir lyften väldigt kort
och jag skulle vilja ha tyngdpungt ligga innanför saxens "yta"
Men vart ligger tyngspungt på en bil. Närmare motorn ? troligen)

NR2 sitter släden fast på något vis så att den inte kan lyftas upp
Ledden på kolvsidan är fast (ledad) och borde kunna ta upp dragbelastning
Kan släden det med ?

Kollade ett par gånger till och det ser inte ut som om det finns något som håller tillbaka släden vid negativ belastning.
då blir det farligt att ha tyngdpunkt för nära kolvens led
Och som det står och sägs

" Bilens tyngsta del (motorn) skall placeras över saxens rörliga sida"

Och det låter logiskt i minna öron i alla fall


Edit: förtydligande inlägget
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

FRS05 (trådstartaren)

#7 » 13:40:15, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvaliten är väl som med alla kinagrejer, där finns en del att önska. Men jag är nöjd och för det priset så hittade jag ingen som kunde konkurrera, Där kom även med hjul så man kan flytta runt lyften. Konstigt nog nämnde de inget om det på sin hemsida. Så det var en väldigt positiv överraskning. Verktygsboden tar kring 2000 för ett paket med hjul så man kan flytta runt lyften, plus då att deras är mycket dyrare. Något negativt är att du får ha en tub eller två med smörjmedel när den anländer för att smörja upp leder/glidytor. Instruktionsboken är med ett stort skämt och den kunde de egentligen skita att skicka med. Men det är ingen svår konstruktion men jämför du med exempelvis verktygsbodens manual för deras lyft så är det som natt och dag.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

FRS05 (trådstartaren)

#8 » 13:42:11, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog tyvärr ingen bild rakt från sidan när jag hade lyften åt andra hållet men här ser man bättre.


Bild
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

danne mähl

#9 » 14:06:45, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ser rätt ut
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se