Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Rislone tätningsmedel för läckande packningar

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

qqq (trådstartaren)

#1 » 10:34:27, 04-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som prövat det som alternativ till omega 917 för läckande packboxar och liknande ?
Tänker då mest på packningar / packboxar för växellådor / axlar / styrväxlar och liknande.
Kosta ca 150 pix contra omega 917 's 400-500 kr.

eller om det finns något annat som är bra.
CRC har visst något och det finns visst något som heter Wynn's eller liknande.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


LeifAndersson

#2 » 10:59:00, 04-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mysko med de där produkterna, folk som provat har fått det mest fantastiska resultat. Men när vi vi testat någon produkt som ska täta läckor oavsett fabrikat på något som det rimligen kunde funka på, så har det aldrig gett resultat. :sad:
En kille här påstår att han dämpat läckaget på styrväxeln på sin VAG, det är allt! :sad:
Och är det som de säger att gummi utvidgar sig låter det ju som början till det definitiva slutet för konstruktioner som innehåller mycket gummitätningar. En gummitätning som utvidgat sig lär inte direkt fått förhöjd kvalitet på köpet så att säga, så får man en tillfällig förbättring av gummi som "svällt" så påskyndar man säkert den slutgiltiga "störtblödningen" också om man tvingar gummit att "svälla" kemiskt för stunden!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

nordlander

#3 » 11:24:32, 04-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått packboxar att mjukna genom att lägga dom i koncentrerat styrväxel medel från biltema i tre dagar. Tvivlar dock på att det funkar speciellt bra att hälla det i oljan.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

Stridis2

#4 » 11:44:17, 04-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant som är lärare på fordonstekniskt gymnasium säger att de har räddat många läckande styrväxlar på bilar med mirakelmedel. Har tydligen hållit tätt även över längre tid.
Har själv inte provat detta, men på min gamla 245:a så läckte det ut styrservot (alltså kuggstången) som bara den. Tömde behållaren på några dagar men hade inte tid att byta just då. Servooljan tog slut så jag hällde i hydraulolja (Shell Tellus 32) istället enligt devisen bättre fel olja än ingen olja alls. Efter ett tag så minskade läckaget för att till slut helt upphöra. :uupps:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

qqq (trådstartaren)

#5 » 21:17:00, 04-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Lite mysko med de där produkterna, folk som provat har fått det mest fantastiska resultat. Men när vi vi testat någon produkt som ska täta läckor oavsett fabrikat på något som det rimligen kunde funka på, så har det aldrig gett resultat. :sad:
En kille här påstår att han dämpat läckaget på styrväxeln på sin VAG, det är allt! :sad:
Och är det som de säger att gummi utvidgar sig låter det ju som början till det definitiva slutet för konstruktioner som innehåller mycket gummitätningar. En gummitätning som utvidgat sig lär inte direkt fått förhöjd kvalitet på köpet så att säga, så får man en tillfällig förbättring av gummi som "svällt" så påskyndar man säkert den slutgiltiga "störtblödningen" också om man tvingar gummit att "svälla" kemiskt för stunden!

Ja en del verkar jättenöjda och andra klart besvikna... :klia:
Det verkar vara viktigt att oljan blir varm för att medlet ska funka.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Galne

#6 » 08:10:51, 05-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta gör ju Omega 917 så att gummit som börjar bli lite hårt mjuknar och klarar av och täta igen, det är det som är hela grejen. Spänsten ska återvända till gummit så det kan göra sin sak tänkta sak igen, inte att gummit ska svälla upp och bli större eller något sånt!
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40

maggen

#7 » 21:24:57, 05-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Det verkar vara viktigt att oljan blir varm för att medlet ska funka.


Någon typ av energi behövs för att göra verkan, och en ren kemisk reaktion med olja låter inte bra.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Filijox

#8 » 12:25:07, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:En bekant som är lärare på fordonstekniskt gymnasium säger att de har räddat många läckande styrväxlar på bilar med mirakelmedel. Har tydligen hållit tätt även över längre tid.
Har själv inte provat detta, men på min gamla 245:a så läckte det ut styrservot (alltså kuggstången) som bara den. Tömde behållaren på några dagar men hade inte tid att byta just då. Servooljan tog slut så jag hällde i hydraulolja (Shell Tellus 32) istället enligt devisen bättre fel olja än ingen olja alls. Efter ett tag så minskade läckaget för att till slut helt upphöra. :uupps:


Köpte en begagnad bil där säljarenhade toppat upp styrservon med ATF eller eller hydraulolja eller något. Allt tätt, sedan efter ett par månader började det rinna olja under bilen så fort jag svängde. Packningen till en sensor på styrservoledningen hade expanderat så mycket så metallhöljet sprack, i styrservooljebehållaren var där också en tjock rosa gegga. Rätt olja på rätt plats är säkrast...
Filijox
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:09:03, 04-01-2015
Ort: Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: clun, ingemar52 och 3 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates