Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Serva Durapro domkraft

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

berg35 (trådstartaren)

#1 » 20:11:05, 17-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Durapro G420 garagedomkraft som inte ville fungera när jag skulle byta till vinterdäck på bilen.
Självklart började jag att ta loss handtaget och genast lossa på något som såg ut som en påfyllningsskruv, den med krysspår i videon. Oljenivån såg bra ut så jag skruvade tillbaka den. Nyfiken som man är skruvade jag även upp den andra skruven, den stora insexskruven. Jag såg oljenivån där också så jag skruvade tillbaka den också.

Sedan rätt som det var när jag stötte till domkraften ramlade den lilla kulan ner på marken... :uupps: Vart kom den ifrån? Kom den upp ur något av hålen utan att jag märkte det? Isåfall vilket av hålen?

Nu när jag rör på handtaget ser ni att den lyfter domkraften när jag trycker ner handtagen och sänker ner domkraften när jag lyfter på handtaget.

Hur mycket har jag pajjat? Går det att fixa eller måste jag skaffa ny domkraft?

https://goo.gl/photos/KU5uukWvLx9NNLMF7
Är man så stark som jag behöver man ingen signatur...
berg35
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:07, 02-06-2011
Maskintyp: Ej angivet



Loke

#2 » 22:32:07, 17-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog kulan till backventilen då domkraften beter sig som om det vore fel på den. Du borde ha en fjäder i ett av hålen, har du det så ska kulan ligga ovanpå denna. Annars brukar kulans plats vara under fjädern och om det skulle vara på det sättet så har du även en fjäder någonstans på golvet. Men öppna pluggarna igen och kolla om du ser fjädern, gör du det så placerar du kulan ovanpå och sen dit med pluggen.

Jag skulle tro att du fyller på olja i en plugg på själva domkraftskroppen, (brukar vara så på vissa) dvs delen som kolven kommer ut ur, du får kanske vända domkraften upp och ned för att se den pluggen, men fixa kulan innan du fyller på olja.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

berg35 (trådstartaren)

#3 » 07:52:39, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK tack för snabbt svar.

Jag såg även en skruv på själva cylinderdelen, inringad i rött på bilden nedan. Men vart luftar man cylindern om man nu fått in luft?
Bild
Är man så stark som jag behöver man ingen signatur...
berg35
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:07, 02-06-2011
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#4 » 08:07:14, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

du luftar ingenstans, du pumpar upp och släpper ner ett par gånger så sköter den luftningen själv.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

berg35 (trådstartaren)

#5 » 08:15:44, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, hur mycket ska man fylla på? Tills det rinner över eller finns det någon maxgräns?
Är man så stark som jag behöver man ingen signatur...

1 person gillar det här inlägget.
berg35
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:07, 02-06-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se