Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Rep av bronsbussningar

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Loke (trådstartaren)

#1 » 00:04:34, 21-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag kan tänka mig att denna reparation kan vara av lite större intresse så kör jag i denna kategori, länkar även hit från gräsklipparavdelningen så hugade kanske kan få ett tips hur man kan göra för att fixa bakaxelbussningarna på en gammal Stiga park.

Bussningarna till bakaxeln på min gammhärk Stiga park 2000 var totalslut och efter vad jag erfarit så har dessa utgått ur sortimentet så då fick jag för mig att fixa till dom på egen hand. Jag körde med bronslod men lite oroande var det genom att jag insåg att bussningarna troligtvis är tillverkade av "oljebrons" trots att det sitter smörjnipplar på dom, brann som fan när jag brände ur oljan samt att det formligen rann olja ur väggarna i bussningarna, men efter att all olja blivit utbränd så gick det fint att löda i nytt brons.

Här kommer lite bilder hur det hela gick till:

Bild
Först och främst skulle jag ju ha bort hjulen från axeln, det var inte "bara" ska jag tillägga, satt som berget, rörde sig inte det minsta så efter lite funderingar kom jag på att jag skulle köra med ett beprövat trick. Svetsade på mutter över hålet för axeln på fälgarna.


Bild
Sen i med gängstång och dubbla muttrar, sen var det bara att dra så det nästan smakade skit i käften, på en sida fick jag faktiskt värma en aning.
Någon typ av locktite och rost hade svetsat ihop delarna rejält, utan gängstången vetefan om jag hade fått bort fälgarna, inte med däcken på i alla fall då dom satt så hårt att jag säkert hade fått rödglödgat och våldslagit med slägga, och om dom efter den proceduren hade varit funktionsdugliga kan man bara sia om.



Bild
Bussningarna/lagringarna var väldigt slitna, en av dom hade till och med börjat spricka i botten som egentligen är topp då smörjnippeln sitter neråt i klipparen. Räddningen att det inte gått åt helsicke har nog varit att jag smort bussningarna innan klippningarna de senaste säsongerna då jag tyckt att det glappat lite väl mycket.



Bild
Bussningen som var helslut.



Bild
Uj uj, vad det brann när jag brände ur oljan, den formligen rann ur bussningarna.



Bild
Sen var det bara att börja löda, gick faktiskt över förväntan då jag var lite orolig att det skulle vara olja kvar som kontaminerade bronset. Men det verkade som att allt var borta, inga som helst problem.



Bild
Bild på källargubben...huuu.



Bild
Så var det färdiglött, skruven med muttern sitter i hålet för smörjnippeln för att grejerna ska sitta stilla, bussningen kan röra sig i hållaren.



Bild
Färdiglödd bussning.



Bild
Uppsättning i fräsen.



Bild
Rena kutterspånet.



Bild
Färdigfräst bussning, verkar passa alldeles förträffligt på axeln. Det rödaktiga som syns på ändarna är metallen från originalbussningen, lödde inte mer än vad som behövdes då det fanns risk för att kanten skulle kollapsa samt att jag någonstans behövde en orörd yta så jag kunde passa in fräsen på ett lättsamt sätt.



Bild
Bussningar som väntar på montering, gäller att man nu kommer ihåg att smörja då detta inte är oljebrons längre.



Bild
Här är bronsloden och flussmedlet, flussmedel var nog nästan överkurs då bussningsbronset och loden blandades väldigt fint. Dessa lod är för detaljer som utsätts för nötage, typ bussningar, rep av kugghjul och övriga maskindelar. Jag kör nu med dessa till alla möjliga uppdrag genom att jag tycker att lödningen funkar väldigt bra med de här loden, går fint att bygga upp med samt att man har en bra kontroll på händelseförloppet.

Men jag ska tillägga att bronslod inte är det billigaste alternativet om det finns andra möjligheter, synd att resultatet blir så bra kan man tänka, ett paket med dessa lod på 1 kg kostar runt 1200 kr före moms, så att dra på med ett helt paket för att laga något enstaka objekt kanske inte känns direkt aptitligt, men håller man på och fixar trasiga gutjärnsgrejer och liknande mellan varven så är brons ett väldigt bra alternativ. Finns ju mindre förpackningar av bronslod hos vissa leverantörer, men jag vet inte om just meltolit har det, och jag vet heller inte om ES945 finns att uppbringa i mindre kvantiteter.

Ändrat: Tillagt/syftningsfel


Loke
Senast redigerad av Loke 12:08:59, 21-10-2016, redigerad totalt 1 gång.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



lagun49

#2 » 00:13:13, 21-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade det inte gått att pressa ur bussningarna och svarva nya? Eller är det något i konstruktionen, som inte jag förstått?
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Loke (trådstartaren)

#3 » 00:55:37, 21-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

lagun49 skrev:Hade det inte gått att pressa ur bussningarna och svarva nya? Eller är det något i konstruktionen, som inte jag förstått?

Nej, det går inte då bussningen är som en kula och ligger inbäddad i själva hållaren, här är en bild från en annan tråd som visar bättre hur det ser ut:
Bild
Det man kunde ha gjort om man hade haft ett lämpligt ämne vore att borra ur kulan i storleken av diametern av utsticket på "kulan", svarvat ny bussning och sen lött in denna delen i kulan, eller svarvat med presspassning och pressat in röret/bussningen, men jag tror nästan det har blivit mer moment då man också måste borra och gänga för smörjnippeln.
Jag var först inne på den lösningen men eftersom jag inte hittade något lämpligt ämne att svarva till något av blev det till att bygga upp med bronslod i stället. Det tog inte alls lång tid att göra det här jobbet, hade en fräs på drygt 22 mm så jag behövde inte laborera med sånt heller, spände fast och körde i stort sett.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

PappaNille

#4 » 12:47:19, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utmärkt lagat! Om nån utan dessa lödningstalanger behöver dessa bussningar så har jag 2 över. Skickas för en hundring styck + frakt. PM för bilder.
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare

S-A

#5 » 07:57:58, 27-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flott jobb! Og flott skyggelue på avbildet reparatør! (Turn Wright Machineworks :thummar: )
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se