Eftersom jag kan tänka mig att denna reparation kan vara av lite större intresse så kör jag i denna kategori, länkar även hit från gräsklipparavdelningen så hugade kanske kan få ett tips hur man kan göra för att fixa bakaxelbussningarna på en gammal Stiga park.
Bussningarna till bakaxeln på min gammhärk Stiga park 2000 var totalslut och efter vad jag erfarit så har dessa utgått ur sortimentet så då fick jag för mig att fixa till dom på egen hand. Jag körde med bronslod men lite oroande var det genom att jag insåg att bussningarna troligtvis är tillverkade av "oljebrons" trots att det sitter smörjnipplar på dom, brann som fan när jag brände ur oljan samt att det formligen rann olja ur väggarna i bussningarna, men efter att all olja blivit utbränd så gick det fint att löda i nytt brons.
Här kommer lite bilder hur det hela gick till:
Först och främst skulle jag ju ha bort hjulen från axeln, det var inte "bara" ska jag tillägga, satt som berget, rörde sig inte det minsta så efter lite funderingar kom jag på att jag skulle köra med ett beprövat trick. Svetsade på mutter över hålet för axeln på fälgarna.
Sen i med gängstång och dubbla muttrar, sen var det bara att dra så det nästan smakade skit i käften, på en sida fick jag faktiskt värma en aning.
Någon typ av locktite och rost hade svetsat ihop delarna rejält, utan gängstången vetefan om jag hade fått bort fälgarna, inte med däcken på i alla fall då dom satt så hårt att jag säkert hade fått rödglödgat och våldslagit med slägga, och om dom efter den proceduren hade varit funktionsdugliga kan man bara sia om.
Bussningarna/lagringarna var väldigt slitna, en av dom hade till och med börjat spricka i botten som egentligen är topp då smörjnippeln sitter neråt i klipparen. Räddningen att det inte gått åt helsicke har nog varit att jag smort bussningarna innan klippningarna de senaste säsongerna då jag tyckt att det glappat lite väl mycket.
Bussningen som var helslut.
Uj uj, vad det brann när jag brände ur oljan, den formligen rann ur bussningarna.
Sen var det bara att börja löda, gick faktiskt över förväntan då jag var lite orolig att det skulle vara olja kvar som kontaminerade bronset. Men det verkade som att allt var borta, inga som helst problem.
Bild på källargubben...huuu.
Så var det färdiglött, skruven med muttern sitter i hålet för smörjnippeln för att grejerna ska sitta stilla, bussningen kan röra sig i hållaren.
Färdiglödd bussning.
Uppsättning i fräsen.
Rena kutterspånet.
Färdigfräst bussning, verkar passa alldeles förträffligt på axeln. Det rödaktiga som syns på ändarna är metallen från originalbussningen, lödde inte mer än vad som behövdes då det fanns risk för att kanten skulle kollapsa samt att jag någonstans behövde en orörd yta så jag kunde passa in fräsen på ett lättsamt sätt.
Bussningar som väntar på montering, gäller att man nu kommer ihåg att smörja då detta inte är oljebrons längre.
Här är bronsloden och flussmedlet, flussmedel var nog nästan överkurs då bussningsbronset och loden blandades väldigt fint. Dessa lod är för detaljer som utsätts för nötage, typ bussningar, rep av kugghjul och övriga maskindelar. Jag kör nu med dessa till alla möjliga uppdrag genom att jag tycker att lödningen funkar väldigt bra med de här loden, går fint att bygga upp med samt att man har en bra kontroll på händelseförloppet.
Men jag ska tillägga att bronslod inte är det billigaste alternativet om det finns andra möjligheter, synd att resultatet blir så bra kan man tänka, ett paket med dessa lod på 1 kg kostar runt 1200 kr före moms, så att dra på med ett helt paket för att laga något enstaka objekt kanske inte känns direkt aptitligt, men håller man på och fixar trasiga gutjärnsgrejer och liknande mellan varven så är brons ett väldigt bra alternativ. Finns ju mindre förpackningar av bronslod hos vissa leverantörer, men jag vet inte om just meltolit har det, och jag vet heller inte om ES945 finns att uppbringa i mindre kvantiteter.
Ändrat: Tillagt/syftningsfel
Loke