Många skrotar gör skillnad på gammal och ny aluminium, får alltså mer för aluminium som inte suttit i trafiken och tokoxiderats, även tex aluminiumskyltar (reklam) med pappen kvar på är det något lägre betalt för. Jag vet detta då jag plockade bort alla reklamskyltar här på orten åt en reklambyrå en vinter. Ett jäkla fint sommarjobb, men ett helsicke på vintern, och så klart var det den årstiden dom skulle bort.
Fordonsbatterier fick man en bra slant för tycker jag mig minnas och då det gäller saker det är koppar inuti kan man tjäna en slant på att frigöra kopparen, tror det är samma med elmotorer.
Är man inte känd på skroten bör man kontakta dom först om man får för sig att elda kabel för att få loss kopparen, kan bli onödiga diskussioner annars.
Får man för sig att transportera gammelbilar kan det bli strul., sina egna funkar det bra med om man har papperen kvar, men låt säga att om man hjälper någon granne med transport så för det första måste det finnas papper på bilen/fordonet, många gånger nöjer sig inte skroten sig med det så det kan sluta att man får fara hem med fordonen igen. Det är så jäkligt att det ska finnas papper på fordonet och ska det gå riktigt till så ska ägaren till skrothögen följa med till skroten för att legitimera sig, hårda bud.
Det var på grund av dessa regler jag slutade köra skrotfordon, blev allt för omständigt, det hör till saken att det är bara några få åkerier som har fullmakt att köra dessa fordon, dom har alltså fullmakt att kontrollera legetimation på ägarna på plats...mmmm.
Så har ni några gammelfordon som ska på med på lasset till en vanlig skrot så rekommenderar jag att ni slår en pling och kollar läget, inte kul att åka hem med skrotet igen.
Loke