Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Hur hantera skrotbilar ?

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Loke

#31 » 02:35:12, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många skrotar gör skillnad på gammal och ny aluminium, får alltså mer för aluminium som inte suttit i trafiken och tokoxiderats, även tex aluminiumskyltar (reklam) med pappen kvar på är det något lägre betalt för. Jag vet detta då jag plockade bort alla reklamskyltar här på orten åt en reklambyrå en vinter. Ett jäkla fint sommarjobb, men ett helsicke på vintern, och så klart var det den årstiden dom skulle bort. :grin:

Fordonsbatterier fick man en bra slant för tycker jag mig minnas och då det gäller saker det är koppar inuti kan man tjäna en slant på att frigöra kopparen, tror det är samma med elmotorer.

Är man inte känd på skroten bör man kontakta dom först om man får för sig att elda kabel för att få loss kopparen, kan bli onödiga diskussioner annars.
Får man för sig att transportera gammelbilar kan det bli strul., sina egna funkar det bra med om man har papperen kvar, men låt säga att om man hjälper någon granne med transport så för det första måste det finnas papper på bilen/fordonet, många gånger nöjer sig inte skroten sig med det så det kan sluta att man får fara hem med fordonen igen. Det är så jäkligt att det ska finnas papper på fordonet och ska det gå riktigt till så ska ägaren till skrothögen följa med till skroten för att legitimera sig, hårda bud.
Det var på grund av dessa regler jag slutade köra skrotfordon, blev allt för omständigt, det hör till saken att det är bara några få åkerier som har fullmakt att köra dessa fordon, dom har alltså fullmakt att kontrollera legetimation på ägarna på plats...mmmm.

Så har ni några gammelfordon som ska på med på lasset till en vanlig skrot så rekommenderar jag att ni slår en pling och kollar läget, inte kul att åka hem med skrotet igen.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



gute84

#32 » 02:50:11, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

katalysatorer ska man sälja separat dom får riktigt bra betalat för dom innehåller platina
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

dc_lindberg

#33 » 03:40:11, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjälpte inte ens att man är känd och polisrapport fanns gällande bränd kabel. Stena vägrar ta emot.

Självklart bör man sortera skrotet själv, om man har tid och ids.
Det är STOR skillnad på vad man får för olika metaller.

Fick dock så dåligt betalt sist på Stena att det var inte alls roligt...
4 öre/kg för blandskrot, aluminium långt under de 7kr/kg jag var van vid, el-motorer dito, koppar dito och mässing dito, ...även rostfritt var de snåla på... batterier lika så, de brukade jag få 6kr/kg för... Hade med mig ett lass som borde gett 500-700kr, fick kring 90... med 3 mils körning (var mil kostar ca 50kr i ren driftkostnad) så...
Bara att vänta in att priserna går upp igen - så de ovan nämnda 55öre/kg frag-skrot lät "normalt" igen. Under kina-boomen så fick man mer än 1kr/kg frag.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman (trådstartaren)

#34 » 05:29:17, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några stora mängder har vi nog egentligen inte tippcontainer tar det nog ett år att fylla det är bara det att det känns som om den blir full när man vänder ryggen emot den. Problemet var lite att hur förvara små skrotet tills det har blivit så mycket att det är ide att ta ut ett flak/ container . Det bekymret har jag nu fått en lösningen på.
Fordon , finns ett antal avställda . Hur ska man göra med dessa? Tyckte det gamla systemet med skrotnings premie funkade rätt bra . Det finns papper på bilarna men dom är inte kompletta och då verkar intresset sjunka hos dom som hämtar bilar.
Ett alternativ är att skriva över fordonen på någon i kanten av samhället då slipper vi register avgiften.
Ta de organ vi vill behålla såga ned karossen stoppa metallen i en container.
Moralisk förkastligt JA.
Har ni något vettigt förslag.
Göran i Björnarbo
Senast redigerad av Göran Ekman 17:34:48, 15-11-2016, redigerad totalt 1 gång.
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

PerJohansson

#35 » 07:47:12, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan skrota ett fordon och få det ur registret gneom att plocka ner den i reservdelar, sälja av det som går och köra karossen till metallåtervinningen. Bra är då att skriva chassinumret på kvittot och kanske knäppa några kort så man kan identifiera bilen på skrotgården. Kryssa i "skrotning utan intyg" och beskriv vad som gjorts.
Funkar nog inte i stor skala för då lär väl myndigheterna dra öronen åt sig, men nån enstaka bil går nog bra.

Bilskrotarna har bara skyldighet att ta emot kompletta fordon kostnadsfritt. Har du då använt reservdelarna själv vill den ha betalt för att ta emot.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Bodins

#36 » 08:34:18, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elr så skiter man i å betala registreringshållnings avgiften i ex antal år å vips så är dom borta


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

Loke

#37 » 09:16:32, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska tillägga att det jag menade med att köra gammelbilar till skroten var alltså att man säljer dom som just skrot på tex Stena eller Kuusakoski. Därav måste det finnas papper på dom samt att ägaren ska gå att identifiera, det ska även helst vara ett synligt chassinummer på fordonet.

Tror att det var så här i Timrå att det var bara kuusakoski som tog emot gammelbilar, hos stena var man tvingad att dela upp fordonet i delar men då tror jag inte heller att man behövde lämna några papper, som jag hela tiden nämner, ring innan ni förtar er något, det är inte samma regler någonstans som det verkar.

För att man ska få lämna fordon som skrot ska man plocka bort däcken/hjulen, gummidäcken ska vara borta, tömma dom på alla vätskor, enkelt om man kan lyfta fordonen då man helt enkelt slår eller borrar hål i tanken, klipper broms/servoslangar, en fördel om man gör på det sättet så personalen på skroten direkt kan se att man tömt bilen på alla vätskor.

Jag plockade även ut oljetankar och villapannor (ett jäkla jobb) och det var väldigt noga med att oljetanken var tömd på bränsle, manluckan skulle vara öppen så att personalen såg direkt utan knot att tanken var tömd.
För övrigt så tog skroten emot nästan allt, gränsen gick väl vid stationära gamla tröskverk ungefär, mina rekommendationer till bönderna var att man drog ut dom på åkern och tände eld på skiten och sen tog reda på järnskrotet.

Kan ha blivit hårdare regler sen jag höll på med skrotning så jag (än en gång) rekommenderar att man slår en pling och kollar vad som gäller innan man beslutar sig att skrota grejerna.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke

#38 » 10:44:05, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bodins skrev:Elr så skiter man i å betala registreringshållnings avgiften i ex antal år å vips så är dom borta


Är nog inte så enkelt då det gäller fordonsskrotning på skroten, blev slut med att bara "lämpa av" då skrotpriserna låg högt, oseriösa for runt och lastade tex gamla skogsvrak (stal) och sålde som skrot, även nyare objekt åkte med i samma hantering så det slutade med att skrotarna blev inblandade i utredningar, det är bla därför ägaren av fordonen ska vara med och legitimera sig oavsett om det finns papper eller inte.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

PerJohansson

#39 » 13:23:12, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bodins skrev:Elr så skiter man i å betala registreringshållnings avgiften i ex antal år å vips så är dom borta


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Funkar inte så längre, det kommer påminnelser, inkasso och så småningom kronofogden.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Bodins

#40 » 15:32:54, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åfan det hadde ja missat


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: skyhaj och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se