Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

löda stötdämpare fjäder...

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 16:37:15, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har en kombinerad stötdämpare/fjäder där oljan dämpar och gasen fjädrar. Högst upp sitter ett lock som skall vara 100% tätt. Pga tid och rost har det gamla locket rostat ett litet hål så gasen läcker ut på tre veckor... Jag har låtit tillverka ett nytt lock ock skall nu montera det. Min fråga är hur jag skall göra. Stötdämparen är 65 mm invändigt och det skall stickas ner en rund plugg ca 2 cm i röret och sedan lödas fast och den skall sedan hålla för ett maxtryck av uppskattat 75 bar. 65 mm diameter ger ca 33 cm2 x 75 bar= 2475 kg tryck som vill putta ut detta lock. Ytan som jag skall löda fast locket med är ca 40 cm2 där det bara är skyvlingskraft. Spalten mellan lock och rör är 0,2 mm.
Klarar man sig med vanligt lödtenn (60/40)? det verkar som det var vanligt 50/50 tenn eller 60/40 tenn förut...
Egentligen räcker det ju att veta vad lödtenn 60/40 har för brottgräns skyvlingsmässigt men hittar inget på nätet om detta...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Norpan

#2 » 20:57:26, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häe är nåt, du får räkna lite på lödaream på komponenterna:
https://www.researchgate.net/figure/50198089_fig9_Figure-9-Average-shear-force-and-shear-strength-of-solder-joints

Svårt att hitta nåt som inte handlar om ytade komponenter. :uupps:
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

HenrikGbg

#3 » 23:13:54, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Silverlod är väl det enda som duger där. Tenn/bly kan du glömma.
HenrikGbg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:50:33, 14-03-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Reparatör

Janson1 (trådstartaren)

#4 » 23:24:06, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har silverlod för smält-temperatur? Jag är ganska säker på att det smälte vid ett par hundra grader, ungefär samma som när man löder loss div. komponenter. Jag värmde sen med gasen och torkade bort lodet med en trasa utan att det svärtade trasan eller jag brände mig.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

HenrikGbg

#5 » 09:47:18, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på vilket fabrikat du kan få tag på, men ca 550 grader får man räkna med, så det räcker inte med lödkolv. Castolin har ett lod som heter 1020 och har smälttemperatur runt 560 grader, men det finns mängder av olika lod som kan användas. Det viktigaste är att det är rent där du skall löda. Lycka till.

1 person gillar det här inlägget.
HenrikGbg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:50:33, 14-03-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Reparatör

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 20:30:52, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det lödat, det blev med ett lod som består av 97 % tenn och 3 % silver, det har en brottgräns på 80N/mm. Vid sjuvlingslast så kan man räkna med hälften dvs 40 N/mm2. Ytan som är lödad är på 40 cm2
vilket ger 4000 mm2 x 40 N/mm = 160000 N vilket blir lite under 16 ton, har jag räknat rätt?
Nu är det en liten grop på en halv mm på ett ställe men jag tror det saknar betydelse.
Bild
Jag känner att detta tennet är starkare än origialtennet så det bör hålla
Frågan är om det håller tätt också?

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

Janson1 (trådstartaren)

#7 » 23:33:19, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det höll inte tätt... Sen när jag skulle löda loss den så fastnade den på mitten, vad jag kan se så har tennet fastnat överallt men ändå läcker det. I morgon skall en rörläggare försöka.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

Ehnebom

#8 » 23:39:38, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är säker på att den läker i gaveln då?
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

Janson1 (trådstartaren)

#9 » 23:44:48, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadå, det pyste så jag hörde det. På kvällen när jag pumpade upp den till 7 bar så tog jag tunn olja för att se om det läckte nåt omedelbart. Förmodligen har oljan löst upp flussmedlet där det inte var ordentligt lödat så nu läckte det ut på en halv minut.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

Ehnebom

#10 » 23:48:20, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I med sprit å tvätta bort oljan då, och sedan i med typ nån loctite hydraul/gastätning å pumpa lite lite så det kryper in i sprickorna
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#11 » 23:48:59, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det har varit lött med tenn/bly sedan tidigare är det inte så lyckat att göra om lödningen med ett blyfritt mjuklod. Troligen kommer det någonstans i övergången mellan de gamla förtennade ytorna och det nya lodet att finnas ett skikt med mest tenn och några enstaka % bly, en sådan legering blir mycket spröd.

Vet man inte vad det har varit lött med sedan tidigare så är 60 % Sn/40 % Pb -legering säkrast. Om man absolut vill löda om med blyfritt lod (t ex om det är ett lödställe som utsätts för värme och man vill ha bra utmattningshållfasthet vid högre temperatur, eller om det har med dricksvatten eller livsmedel att göra) så bör man försöka få bort så mycket som möjligt av det gamla lodet - torka bort med trasa i smält tillstånd, förtenna om med blyfritt, torka bort det också, kanske upprepa igen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#12 » 23:59:58, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får se hur rörläggaren löser denna uppgift.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

63an

#13 » 09:49:22, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat att förtenna ytorna var för sej? Sedan dra rent med ren trasa, foga in å värma å tenna på så att de suger in som man gör med kopparlod! Går inte det så använd lod med högre smältpunkt å samma sätt :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest...
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1 (trådstartaren)

#14 » 11:38:20, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom hem från rörläggaren precis och nu läcker det som ett såll. Det är olika utvidgningskoefficienter på stål kontra mässing, stål ca 1 promille , mässing ca 2 promille/100 grader C.
Den är tillbaka för demontering och sen skall jag nog göra ett nytt försök med tenn/silver fast med lite bättre brännare.
Så som du skriver 63:an, skall jag föröka mig på.
Men jag skall nog undvika att ha för hög smältpunkt för utvidgningens skull.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

63an

#15 » 12:21:49, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska de funka så måste du förtenna å torka bort medans de flyter så att du kan se att det tar med hinna överallt du ska efterlöda typ kapilär! Ex.vis kopparlod å dylikt brukar jag vara noga med att kapilära in lodet så de knappt syns att de är lodat! Du har alla möjliheter när du även kan vända objektet för bästa läge...Lycka till :photograph: :photograph: :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest...
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates