Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Bygga enklare centraldammsugare

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Hobbyist (trådstartaren)

#16 » 01:08:55, 01-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fixades det lite med kringutrustningen:

Medföljande slang sitter numera ovanför bänken, alltid nära tillhands är tanken
Bild
Originalets URL: http://www.pictures.se/bilder/9qLPl.jpg

3st redskapshållare som håller den på plats
Bild
Originalets URL: http://www.pictures.se/bilder/Kya.jpg

Dryga 5 m slang med slät insida hitta jag tillslut, 40 mm fungerade bra att ninja till några skarvar för
Bild
Originalets URL: http://www.pictures.se/bilder/NhmUL.jpg

Hade slut på gummiborr men det gick bra ändå
Bild
Originalets URL: http://www.pictures.se/bilder/5P2i9.jpg

Såhär blev det för den längre, till teleskopröret och de andra tillbehören finns det hållare på själva dammsugaren så de får bo där istället
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

3 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt



jo1981

#17 » 15:08:10, 02-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lysande idé! Hur tycker du att suget blev, märker du av några förluster med tanke på att rören är betydligt längre än originalslangen? Var köpte du sugslang och gummibussningen?
jo1981
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:18:40, 25-05-2010
Ort: Skåne län

Hobbyist (trådstartaren)

#18 » 23:39:58, 02-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Över förväntan faktiskt med en så billig pjäs, med det sagt så är det ingen industrikapacitet men fullt tillräckligt för mig vill jag påstå. Det kommer till största del handla om att koppla den till hobbymaskiner modell mindre som stick, kontur och bordcirkelsåg m.m.. Städning naturligtvis men det brukar mest handla om spån av olika slag så det är inte heller så tungt. Har dock inte jämfört mellan korta och långa slangen samt båda inkopplade samtidigt, ska bli.

Inköpslistan på ett ungefär, minnet ni vet:

Biltema:
Vita rören med skarvar
Gumminippeln som sitter i dammsugaren
Extra original dammsugarslang
Kylarslang universal/kortaste billigaste då bara ändarna behövdes
Stegmuff
Kulskydd av gummi
Slanghållare

Jula:
Redskapshållare 30-40 mm, lösa 2-pack

Bauhaus:
Ändplugg 40 mm (passar alltså i skarv)
Vitt L-rör vilket är det som ligger på orangea balken till vänster om dammsugaren

Hornbach:
Extraslang 40 mm med slät insida

Vita rören med tillbehör är dyra i sammanhanget, kollar man ex. på de gråa som brukar finnas i bygghandeln så är de duktigt mkt billigare. Säg att en meter vit kostar ca 50:- så kostar den gråa 10-15:-, viss skillnad och två meter brukar vara prisvärdare men det gäller dock båda. Nackdelen med de gråa utan materialvetskap är att skarvarna har en fläns vilket såklart ställer till det med alla adaptrar som krävdes för mig. Inte kollat så noga men om de är likvärdiga i måtten skulle man kunna använda de gråa rören med de vita tillbehören där det behövs, om man nu kan leva med färger som inte matchar förstås =)

Just det, extraslangen var ett litet aber att hitta, Bauhaus hade också denna typ av slang (två identiska med olika priser?) men för liten diameter. På Hornbach blev det dock jackpot med 40 mm slang, den är avsedd för trädgårdsdammar så det är på den avdelningen ni lär hitta den.

Pratade om fjärr tidigare och gjorde slag i saken, visste att jag hade köpt sådana adaptrar någon gång och de låg o skräpa i städskåpet. Dessa var tyvärr specade med max 1000W, dammsugaren 1200W +/- Kinaspec., så när jag var på bygghandeln senast hittade jag en annan variant som ska klara 1500W och slog till:



Idag började jag sätta upp en ny hylla, drygt nätta 4000x600x18 och hade lite dåligt med infästning mitt på eftersom pelare inte är något alt.. Det blev således expanderskruv i taket god för 850kg, i vilket fall så var det då smutt med fjärr till dammsugaren där man stod o damma uppe i taket så långt ifrån knappen jag kunde komma.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

4 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Gossebear

#19 » 09:48:22, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att du använt 90 graders böjar, hade inte 45+45 varit mer användbart så du slapp att ev. bitar satte sig just i 90-graders böjen?
Lite som med tryckluft att två 45:or är bättre än en 90. För flödets skull..
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Hobbyist (trådstartaren)

#20 » 13:19:15, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det så men det snor mer plats, hade några 45'or men blev inget av med dom. Originalslangen som sitter främst är 38 mm och de flesta munstyckena tror jag även silar än mindre. Något avlångt kan såklart leta sig in men eftersom båda uttagen börar med 90°-skarvar blir det i bästa fall inte jobbigare än att ta loss slangen =)
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Volvot24

#21 » 16:42:17, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Husky komplett med slang o rör o allt därtill o sen en extra rörpipa, har på insidan av varje vägguttag 90 graders krök.
Har räddat mig flera gånger när jag av misstag fått med pennor och annat långt.
Fastnar i kröken. Lätt att plocka dän.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se