Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Bygga enklare centraldammsugare

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Hobbyist (trådstartaren)

#1 » 22:27:41, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken är att införskaffa någon våt/torrdammsugare samt ett gäng meter slang till denna, såhär:

Dammsugaren placeras där den är minst ivägen, slang dras upp på en vägg för att sedan gå längs taket och skapar minst två st anslutningar. Dammsugaren ansluts till ett uttag där adapter finns med fjärranslutning. Garaget är inte särskilt stort men jag har inte räknat på antal meter slang vilket förmodligen är av intresse men men, svårt o tro att mer än 10-15 m slang kommer att behövas.

Nåja, finns det några tips o trix i ämnet? Alltifrån slang, slanghållare, Y-split och hur många W motorn bör ha är av intresse samt annat att tänka på..? Var kan man finna slang och dess kopplingar i vettiga dimensioner och priser?
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt



Stefan Palmkvist

#2 » 10:17:14, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade använt Biltemas 40 mm avloppsrör, finns fäste och y-skarvar istället för slang. Slang ska i så fall vara helt slät invändigt för att inte ge för mycket flödes förluster.
Stavfel.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan Palmkvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:23:39, 07-10-2009
Ort: Kvidinge En kulturbuggd med anor
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Harley Sportster, Wv Caddy tdi

Hobbyist (trådstartaren)

#3 » 12:53:39, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart, försvarar mig med att jag precis kläckt idén och snöat in på just slang =) Tack för tipset! Slang kommer att behövas oavsett då medföljande 1.5 m inte kommer att räcka mer än till arbetsbenchen = för att städa golvet behövs längre dito.

Får se vad jag ska plugga uttagen med, hade varit smidigt med fjäderbelastad lucka men kanske blir svårt att finna, annars blir det något basic som ex kulskydd i gummi till dragkrok eller så =)
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#4 » 11:24:39, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur svårt kan det vara?

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/G75VB/20170127-152404-1.jpg

:skriva:
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

4 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#5 » 03:20:20, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar likna något i.a.f., med lite tur o bra väder blir jag klar imorrn så jag kan bjuda på receptet:

Bild
Originalets URL: http://pictures.se/bilder/v1WsO.jpg
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

2 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Michael Meier

#6 » 09:17:22, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spar kvittot på sugen, man får åka skytteltrafik med den där modellen, brytaren är uppgraderad ser jag dock så skulle jag bryta bort den tvåpoligt när den inte används, kanske med en kontaktor för fjärrmanövrering ?, själva motorn får du ljudisolera, extremt missljud i dessa efter tjugo timmars användning.

BT 40mm vita rör är svettigt dyra med alla vinklar och fästen, stora problem med statisk elektricitet , den ledningen laddar upp sei enormt..men det kanske inte gör dei något.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hobbyist (trådstartaren)

#7 » 12:02:50, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det visar sig om den håller ihop, garanti brukar de inte knyssla med i vilket fall. Den kommer även ha ett ganska bekvämt liv där den står = torrt, ungefär samma rumstemperatur året runt och stationärt.

Tänkte placera den längre bort för bättre ljudkomfort men så farligt tycker jag inte det är nu, när maskinerna får jobba har jag även hörselskydd. Haft ett as på jobbet med dubbla motorer, säkert 15-20 år på nacken så jag är härdad =)

Plaströr m.m. tycker även jag är dyrt för vad det är men det blev ganska mycket billigare än vad bygghandeln skulle ha. En fröjd att lägga detta pussel med i.a.f..
Senast redigerad av Hobbyist 12:07:27, 29-01-2017, redigerad totalt 1 gång.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

3 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

magirus

#8 » 12:07:06, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jorda plaströren kanske?

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

63an

#9 » 12:55:19, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjocka handskar funkar men det hoppar faktiskt synliga gnistor från metall munstycke till min panna å den relaterar ju till både el å kommunvatten! :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Volvot24

#10 » 18:06:23, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan nog vara fördel med antistatiska rör.
Har för mig att jag tänkte lika som dig... dra in billigaste rören. Men det blev en Husky, komplett. Har funkat i 17 år.
Själva damsugaren kanske blir en våtdamsugare eller zyklone. Så man slipper påsarna.

Tänkte komplettera med avloppsrör till uttaget längst bort. Men blev rådd att bara ha antistatiska för annars kunde damm byggas upp invändigt. Snubben påtalade även brandrisken den gången som följd av den höga statiska uppladdningen.
Torrt damm som sugs iväg med hög fart o s v.

Har strömbrytare på handtaget som kontrollerar aggregatet klenspänning och styrkrets (relä).

Även i dag skulle jag satsa på ett paket, med zyklone.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

QV_

#11 » 18:38:29, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag har hört så är de inte antistatiska hela livslängden... Det "försvinner" tydligen med tiden. Har haft min så längs jag minns så vi pratar minst 20 år och på den tiden fanns det knappt antistatiska. Så vad jag har hört är alltså från den tiden. Det har iallafall fungerat utan problem och skall nu byta till det 3:de paketet med ny slang, rör och munstycke om ingen vet var man köper ny slang till bra pris!

Har gjutit in rör i golvet till tvåpelarlyftens plasering så att man kan dammsuga där utan att ha sugarn vrålandes just där.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Andreas Mattsson

#12 » 18:52:06, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme: min fru sköter det här med damsugare utan vare sig plaströr,antistatiska isolalatorer eller annat tjafs,uppskattar henne otroligt mycket för det.

men i garaget är det en annan story,där skulle nån form av detta vara helt underbart,finns dessa som våtdamsugare också?
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Hobbyist (trådstartaren)

#13 » 22:41:05, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara svartkonst det där med plaströr och statisk elektricitet.. Om någon har fakta/konkret tips om jordning så är det såklart intressant dock =)

Såhär blev det:

Under arbetsbenchen
Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/G765P/damm-1.jpg

Ovanför arbetsbenchen
Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/G765P/damm-2.jpg

..o mitt på
Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/G765P/damm-3.jpg

40 mm täcklock, det vita, fanns inte att finna så det fick jag handla till överpris på bygghandeln. Var dock halvgiftigt att få ut det utan verktyg men en stegmuff till dammsugare emellan gjorde tricket.

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/G765P/damm-4.jpg

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/G765P/damm-5.jpg

Eftersom jag av förklarliga skäl inte använder medföljande anslutningar så blev det till o uppfinna lite. Ändarna från en universal kylarslang blev perfekt, skarvarna till rören med större diameter än 40 mm passade med lite vilja i och original slanganslutning skjuts på utanpå så bra att det blev tätt o fint i båda ändarna. Bild nr 2 visar det i praktiken.

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/G765P/damm-6.jpg

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/G765P/damm-7.jpg

Denna s.k. gumminippeln passade i dammsugaren och lilla änden sluter tätt runt ännu en skarv.

Bild

Det sämsta med allt är att jag måste städa nu då, nå jävulskt :uupps:
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

6 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

magirus

#14 » 22:45:11, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, äre int likt se så säj!!! :vissla:
Blir väl bra de där! :shake_hands:
magirus
 

Michael Meier

#15 » 23:00:51, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hobbyist skrev:Verkar vara svartkonst det där med plaströr och statisk elektricitet.. Om någon har fakta/konkret tips om jordning så är det såklart intressant dock =) ....


såå illa är det väl inte, lägger man handen på het spisplatta så luktar det illa.

Obalans i ytskiktet på ickeledande material typ plast lr gummi som uppstår vid kontakt och släppning..

om vi skippar slangen som du håller i, med sitt munstycke och stålrör..

PP rör är lite svåra att ytjorda eftersom dessa är isolatorer, möjligtvis fästa utjämningstråd på insidan längs med röret, den utjämnar där den kommer åt röret.

Slang med stålspiral är redan färdig om du använder slangkoppling av ledande material.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se