Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Får ej loss mutter...

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Mats i Myrhult

#16 » 17:00:31, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrota lagret, spräck muttern, svarva en ny.
Ibland är radikala grepp snabbast och bäst.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



Michael Meier

#17 » 08:12:29, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klämmande verktyg typ rörtång eller skruvstäd på runda ytor är snäppet olämpligare än skiftnyckel på kantiga.

Det är inga större problem att slipa kanter på den runda muttern samt värma, dock är risken stor att denna mutter är gjord med undermått eftersom den inte har någon låsning.

Det betyder hastig uppvärmning (typ fem till tio sekunder med dubbla lågor) samt en extra person med verktyg.

Att klämma tvåsidigt med rörtång är att permanent deformera all rundhet som finns i muttern, all form av vridförsök utan att frigöra låsningen är som att forcera ytterdörren med hjälp av yxa istället för att använda låsmekanismen och gångjärnen.

Men jag förstår inte ändå, vad ska du åstadkomma när du ska skrota allt likväl ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mats i Myrhult

#18 » 08:50:23, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var den sista frågan riktad till mig Michael?
I så fall är svaret vinna tid. Dessutom inte åstadkomma flera skador på axeln och det man vill ha kvar.

I övrigt är jag ense med dig.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Michael Meier

#19 » 09:02:23, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nei för hellsike, det var inte riktat på dei. du tänker som jag, satsa på att demolera det som ändå ska bytas eller är enkelt att tillverka nytt .

Det är inte ofta man kan laga spindlar med ett skruvstäd och rörtång, ser så otrevligt ut, ungefär som att använda en stiga park som rakapparat inför hjärttransplantation.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#20 » 09:04:56, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men poängen från början var att dela spindeln mitt itu, och sedan slänga på grund av obalans ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

joakim72

#21 » 09:12:13, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

daniel n skrev:Renoveringen:



Bild
Bild
Bild


Får du ut lagret bakvägen? Om inte så är det en heel axel med låsmutter åt lagret. Är det lim inblandat kan man i värsta fall få värma till brunblått.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

daniel n (trådstartaren)

#22 » 15:21:40, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:Säter en slant på att muttern blev värmd innan den ansattes.
Du får nog värma och sen byta lagret. Gamla lger är väl inte så mycket att behålla om du ska renovera.
Börja med att värma lite åt gången.

Anars när det sitter besvärligt hårt brukar det vara bra att knacka i kombination med att sätta drag på det hela. Att bara rådra är inte så effektivt. Att den är helt slät gör det hela extra krångligt.


Kombinera knack me drag var precis min tanke som jag skrev i första inlägget. Tyvärr tänkte jag helt snett i övrigt och fick för mig (nog kombinerat med "ville väldigt gärna") att spindeln gick att skruva loss från axeln. Det är vanligt på vertikalfräsar, men lösning brukar inte se ut på detta vis. Hade jag tänkt efter lite till (typ som Dexxas gjorde åt mig) hade jag insett detta lite tidigare....
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

daniel n (trådstartaren)

#23 » 15:23:07, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Skrota lagret, spräck muttern, svarva en ny.
Ibland är radikala grepp snabbast och bäst.


Muttern var väldigt lätt att få loss. Problemet var ju snarare att jag drog på fel ställe. Nu funderar jag på hur jag ändra axel/spindel så att jag får en rak spindel, helst 30mm, med en 45mm "hylla" i botten.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

daniel n (trådstartaren)

#24 » 15:25:32, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Klämmande verktyg typ rörtång eller skruvstäd på runda ytor är snäppet olämpligare än skiftnyckel på kantiga.

Det är inga större problem att slipa kanter på den runda muttern samt värma, dock är risken stor att denna mutter är gjord med undermått eftersom den inte har någon låsning.

Det betyder hastig uppvärmning (typ fem till tio sekunder med dubbla lågor) samt en extra person med verktyg.

Att klämma tvåsidigt med rörtång är att permanent deformera all rundhet som finns i muttern, all form av vridförsök utan att frigöra låsningen är som att forcera ytterdörren med hjälp av yxa istället för att använda låsmekanismen och gångjärnen.

Men jag förstår inte ändå, vad ska du åstadkomma när du ska skrota allt likväl ?


Jag förstår inte heller. Ingen har talat om att skrota allt. Spindeln, den övre tunna delen, 22mm är böjd och kass. Den skall bort och ersättas av en rak och helst tjockare spindel. Jag trodde att den var gängad i den grövre axeln, men det var tvärfel, den är gjord i ett stycke. Gängan jag såg var en "rund" mutter som håller lagret på plats. Rörtången har jag bara använt på ytor som antingen skall skrotas eller inte behöver vara runda.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

daniel n (trådstartaren)

#25 » 15:30:16, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Min första tanke var att axeln är solid och det är en "mutter" som håller fast lagret.
För lagret har ju ett mothåll på höger sida, muttern klämmer på vänster sida.
Så jag håller med ett antal personer ovan detta inlägg.

Men man kan ju fortfarande svarva en ny axel med invändig gänga istället, så att den nya axeln samtidigt håller fast lagret.


Bild



jag är tilltalad av den tanken du har. Nuvarande mutter har en ytterdiameter på 45mm, vilket hade blivit utmärkt för en nedre "hylla" (som putsrullarna bottnar emot) på en nytillverkad spindel, som sen är nersvarvad till 30mm. Dock skulle din lösning innebära att spindeln bara är gängad på axeln och bottnar emot den ganska smala (typ 3mm anläggningsyta) inre ringen på kullagret. Jag är fundersam till om spindeln då skulle bli koncentrisk mot axeln. Mellan gängorna finns ju lite glapp (jmf med att vicka på en mutter som sitter på en skruv. Visst blir det bättre av att skruva ner den mot innerringen på lagret, men jag tänker ändå att det inte är tillräckligt? Synpunkter?
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

daniel n (trådstartaren)

#26 » 17:30:57, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter tips har jag nu lämnat in axeln till Limhamsn Industriservice och de ska ta en titt på om de kan rikta den!
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se