Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Får ej loss mutter...

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

daniel n (trådstartaren)

#1 » 20:37:53, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis startat ett projekt för att få min "spindle sander" i ordning. Vet inte riktigt vad den heter på svenska, kanske typ oscillerande cylinderputs?

Jag önskar att jag kunde börja tråden med lite bra bilder, men tyvärr har jag inte tillgång till dem just nu.

Bakgrund:
Har alltid gillat spindel sanders. Köpt en äldre oscillerande 3-fas gjutjärnsmaskin för 6-7 år sedan. Använde den en del, men den fick tyvärr respass pga att förra snickeriet var för litet.

Flyttade till större snickeri och började återigen titta efter en ny. Köpte för ca 2 år sedan en på blocket. Jag kommer på rak arm inte på fabrikatet, men rätt säker på att det är en äldre tysk maskin, såld av Stenbergs. Kanske 60-70 tals modell gissar jag lite vilt. Maskinen är otroligt gedigen, gjutjärn rakt igenom, ett runt vinklingsbart och höj/sänkbart bort. En lite 3-fasmotor i botten på axeln som genom en finurlig mekanism oscillerar (den stora fördelen gentemot att stoppa putsrullarna i vertikalslipen). Tyvärr kan varvtalet ej regleras. Utsug saknas fullständigt.

Förra sommaren skulle maskinen flyttas (den står alltså lagrad) men tyvärr trillade den och spindeln tog smällen i marken och böjdes. Blev less och ställde bara in den. I samband med att jag skulle sälja av överblivna spånsugar tänkte jag slänga med cylinderputsen till en billig peng. Men när jag skulle gå ut och ta en bild på den ångrade jag mig och började fundera på om det inte skulle gå att tillverka en ny spindelaxel och montera på maskinen.

Renoveringen:
På lediga små stunder, kommer att ta tid. Steg 1 är att få igång den. Detta blir troligen en dålig affär, vore säkert bättre att göra jobb åt kunder och köpa en ny maskin. Men förutom den krökta axeln är maskinen i otroligt fint skick och väldigt gedigen så jag vill helt enkelt få den i form ändå.

Mål:
Maskin i perfekt skick, med bra utsug. Penselmålad/rollad i snickeriets gråa maskinfärg.

Första hindret:
Jag fick loss axeln från maskinen. Spindeln behövde ej mätas upp, den var otroligt dödligt sned och bortom räddning. Själva axeln ner till motorn mätte jag på ett par kritiska punkter med mätklocka och fick ett spel som mest på +/- 0,02mm, vilket jag tror är helt inom alla gränser för denna maskin (det är ju en puts, inte en fräs). Lagerna känns och låter som det är i helt perfekt skick. Likaså syns inga tråkiga tecken alls på axeln i övrigt.

Spindeln är gängad med vanlig högergänga rakt ner i axeln. Min tanke är att gänga ur den, kolla vilken gänga det skall vara låta svarvfirman jag brukar anlita svarva en ny spindel med samma gänga. Då kan jag samtidigt se till att få den i 30mm istället för dagens 22mm. I toppen svarvas samma gänga som jag har på vertikalen och så kan jag enkelt köpa en likadan mutter och använda. Svarva distanser med 30mm hål för att hålla låga rullar på plats tror jag att jag kan lösa själv med tillräcklig precision. Då tillverkar jag samtidigt bussningar som gör att jag också kan använda putsrullar med 40mm hål (har några sådana, däremot är resten 30mm, inga 22mm).

Problemet är att jag inte får loss spindeln! Den är helt klart högergängad. Jag har (som synes på bilden nedan) spänt fast axeln i skruvstäd och sen dragit på spindeln med rörtång så hårt jag har vågat. Helt utan resultat förutom fula märken överallt. Märken i spindeln gör inget och märkena på axeln hamnar där de inte spelar någon roll. Jag funderar nu på:

1) Varför sitter den så hårt?
2) Hur skall jag få loss den?

Ang 1: Jag funderar på om de kan ha använt någon form av loctite vid montaget. Tror ni på det? Eller så undrar jag om den kan har rostat fast...Den har stått ouppvärmd med hög luftfuktighet i container ett tag innan jag fick ordning på avfuktaren. Det syns noll rostmärken i övrigt, men gjutjärnet på bordet är lite svart/påverkat men ej rostigt. Tänker på spaltkorrossion, kan det vara en grej? Eller kan den helt enkelt vara nerskruvad och sen svetsad på något superkonstigt vis?

Ang 2: Jag har provat att vrid hårt utan resultat. Jag har sprayat med 5-56 och WD-40 och någon annan CRC smörja i 1,5 dagar. Dessa medel rinner knappt ner i gängorna över huvud taget, det tar i alla fall tid. Jag har också sprayat den med "Rost Flash" som kyler till -40 och verkar rostlösande och smörjande. Efter detta har det fått återgå till rumstemperatur och sen har jag provat igen utan resultat.

Nu funderar jag på värme och mutterknackare. Jag har tillgång till både gasol och (lite omständigare eftersom jag gav bort min gassvets när jag hörde vad brandkåren gör med snickerier i brand där det finns gassvetsar....) gassvets. Dock är jag inte så glad för att värma pga lagret. Jag vill i ett första skede inte ta bort lagret då jag inte har varken avdragare som passar eller rör att knacka ovanifrån med som passar. Men kommer jag inte på något bättre så får jag såklart göra det.

En annan tanke är en mutterknackare, har ofta haft bra framgång med dem. Då är min tanke att kapa av spindeln tex 50mm ovanför (att sätta den i toppen nu kommer nog ej att hjälpa mkt då den lär flexa för mkt), svetsa på en mutter rejält och sätta knackaren på den, samtidigt som jag drar med rörtången och får en kombo av knack och drag.

Tar tacksamt emot all input o idéer!

Bilder:



Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund



magloman

#2 » 20:45:26, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det lim så hjälper värme, 2-300 grader?

Är den fastrostad hjälper mer värme på den yttersta delen, då vidgar den sig. Men då ska det nog upp i högre värme.

Sen kan man slå med hammare på den med mothåll runt hela så man väcker den.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Dexxas

#3 » 21:03:04, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju misstänka att spindeln och snäckan är i ett stycke,det ser ut som om enbart lagret är låst med en gängad mutter....
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

daniel n (trådstartaren)

#4 » 21:35:44, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Man kan ju misstänka att spindeln och snäckan är i ett stycke,det ser ut som om enbart lagret är låst med en gängad mutter....


Hmm. Kanske är det så...dock finns det inget att spänna på, på muttern. Lite skumt ju? Får undersöka imorgon..
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

daniel n (trådstartaren)

#5 » 21:37:11, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Är det lim så hjälper värme, 2-300 grader?

Är den fastrostad hjälper mer värme på den yttersta delen, då vidgar den sig. Men då ska det nog upp i högre värme.

Sen kan man slå med hammare på den med mothåll runt hela så man väcker den.


Tror tyvärr att gissningen om muttern kan vara rätt, ska undersöka imorgon..
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

heimlaga

#6 » 22:09:32, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från någondera sidan måste väl lagret gå att trä på plats. Rent spontant skulle jag också gissa att ringen är en mutter som håller lagret på plats.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

bmrobban

#7 » 23:33:32, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man misstänker att muttern skurit och man kan tillverka/ få tag i en ny så är det bara att slipa den så tunn man vågar eller dela den i två och sedan spräcka den.
Om den är limmad så hjälper värme.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

atlashjul

#8 » 00:03:01, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju inte sett det live hur det ser ut, så lite svårt att avgöra. Om du drar något vasst i spåret, typ en nål, för att känna ev gäng och riktning på denna. Skulle också kunna va en krympring kanske.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

MaChrill

#9 » 00:08:45, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krympring eller mutter, tycker man ser spår av gänga ? Lagret är ju för sig, ringen är ett annat stycke, värm och försök skruva av det vete fn om det inte är en gänga ändån?
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

bmrobban

#10 » 00:12:15, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Jag har ju inte sett det live hur det ser ut, så lite svårt att avgöra. Om du drar något vasst i spåret, typ en nål, för att känna ev gäng och riktning på denna. Skulle också kunna va en krympring kanske.


Så kan det ju vara, men varför ha en krympring?
Borde ju duga med krymppassning på lagret isf?
Det kanske blir så att det syns hur man skulle gjort när det är trasigt och förstört :mrgreen:
Lycka till ts.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

QV_

#11 » 10:13:30, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min första tanke var att axeln är solid och det är en "mutter" som håller fast lagret.
För lagret har ju ett mothåll på höger sida, muttern klämmer på vänster sida.
Så jag håller med ett antal personer ovan detta inlägg.

Men man kan ju fortfarande svarva en ny axel med invändig gänga istället, så att den nya axeln samtidigt håller fast lagret.


Bild
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

daniel n (trådstartaren)

#12 » 11:23:13, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Krympring eller mutter, tycker man ser spår av gänga ? Lagret är ju för sig, ringen är ett annat stycke, värm och försök skruva av det vete fn om det inte är en gänga ändån?


Det var defintivt en gänga. Det lilla hade jag rätt i. Men det var muttern som håller lagret som var gängad på spindeln, inte spindeln som var gängad i axeln som jag trodde (och hoppades på...). Vet inte riktigt hur det är tänkt att man ska dra åt denna mutter som helt saknar något att greppa emot.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

daniel n (trådstartaren)

#13 » 11:25:16, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Min första tanke var att axeln är solid och det är en "mutter" som håller fast lagret.
För lagret har ju ett mothåll på höger sida, muttern klämmer på vänster sida.
Så jag håller med ett antal personer ovan detta inlägg.

Men man kan ju fortfarande svarva en ny axel med invändig gänga istället, så att den nya axeln samtidigt håller fast lagret.


Bild


Din första tanke var helt korrekt. Ytterst fiffig andra tanke med en ny axel med invändig gänga! Undrar om det inte hade blivit en utmärkt lösning...Då hade jag kunnat göra botten tex 45mm i diameter, som stöd för rullarna att bottna på och så själva spindeln 30mm.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

igelkottar

#14 » 12:33:40, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att använda en rörtång med läder emellan käftarna?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Orsa

#15 » 15:12:58, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säter en slant på att muttern blev värmd innan den ansattes.
Du får nog värma och sen byta lagret. Gamla lger är väl inte så mycket att behålla om du ska renovera.
Börja med att värma lite åt gången.

Anars när det sitter besvärligt hårt brukar det vara bra att knacka i kombination med att sätta drag på det hela. Att bara rådra är inte så effektivt. Att den är helt slät gör det hela extra krångligt.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se