QV_ skrev:torbjorn_forsman skrev:Rena kopparbromsrör har nackdelen att de reagerar kemiskt med bromsvätskan så den förstörs fortare, det blir mer slam i bromssystemet på en bil med kopparbromsrör än om man har den där legeringen eller stålrör.
Men är detta något som man märker OM man byter vart annat år som man skall göra.
Byter man inte på 10 år så kommer ju rost vilket fall som helst oavsett vilket material om man har DOT4 i systemet.
Om det kommer rost i systemet efter 10 år med DOT5 vet jag i slutet av detta år.
Jag har en känsla av att bromsvätskan blir märkbart svart redan innan två år i kopparbromsrör. Och nånstans har jag läst en varning att man inte skulle använda kopparbromsrör på bilar med ABS, för att slippa risken för slam och partiklar som får ventilblocket att krångla.
Det säger väl också ett och annat att ingen biltillverkare vad jag vet någonsin har använt kopparbromsrör, Renault och Peugeot som ofta påstås ha haft kopparrör förr i tiden hade ju i själva verket kopparnickel.