Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Köpa 5mm koppar rundstång i Malmö?

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

torbjorn_forsman

#16 » 22:13:48, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
torbjorn_forsman skrev:Rena kopparbromsrör har nackdelen att de reagerar kemiskt med bromsvätskan så den förstörs fortare, det blir mer slam i bromssystemet på en bil med kopparbromsrör än om man har den där legeringen eller stålrör.


Men är detta något som man märker OM man byter vart annat år som man skall göra.
Byter man inte på 10 år så kommer ju rost vilket fall som helst oavsett vilket material om man har DOT4 i systemet.

Om det kommer rost i systemet efter 10 år med DOT5 vet jag i slutet av detta år.


Jag har en känsla av att bromsvätskan blir märkbart svart redan innan två år i kopparbromsrör. Och nånstans har jag läst en varning att man inte skulle använda kopparbromsrör på bilar med ABS, för att slippa risken för slam och partiklar som får ventilblocket att krångla.
Det säger väl också ett och annat att ingen biltillverkare vad jag vet någonsin har använt kopparbromsrör, Renault och Peugeot som ofta påstås ha haft kopparrör förr i tiden hade ju i själva verket kopparnickel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



QV_

#17 » 07:30:56, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad biltillverkare har för material är väll oftas det "billigaste"
Att stålrör är hopplösa att böja för oss vanliga hemmapullare gör ju inget för en bilindustri. Det finns ju maskiner som gör det bra.
Att sedan koppar/nickel är dyrare för oss på Biltema betyder inte att det är dyrare för bilindustrin men det har jag ngen koll på.

Själv använder jag koppar/nickel tillsammans med en egenbyggd rörriktare för att ha möjlighet att göra snygga installationer i bilen. Har man en förbrukning på mindre än 5 meter om året så spelar ju materialpriset inte så stor roll.

Angående svart DOT4 (nu när jag ändock är helt OT) så har jag det bekymmret på Porschen. Det sitter mina sista rester av kopparbromsrör på den bilen. Dock så renoverade och bytte jag allt utom just huvudbromscylindern... Eftersom föra ägaren inte på många år hade bytt vätskan så är det mera svart i den behållaren/internt än vad jag kunde drömma om. Nu efter 5 år och ständiga tömningar/påfylningar av bara bromsvätskeburken börjar de svarta avlagringarna i behållarbotten försvinna. Så jag tror att det fortfarande är allmän skit från förra ägaren men där kan jag ha fel.

Får väll tillägga att bromsvätskan byta vart annat år och kylarvätska vart 4 eller 6 år på mina fordon
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#18 » 18:23:04, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Eftersom föra ägaren inte på många år hade bytt vätskan så är det mera svart i den behållaren/internt än vad jag kunde drömma om. Nu efter 5 år och ständiga tömningar/påfylningar av bara bromsvätskeburken börjar de svarta avlagringarna i behållarbotten försvinna.


Jag brukar ta loss och diska bromsvätskebehållaren när jag byter bromsvätska. På bilar med ABS kan det gömma sig mycket svarta avlagringar i ventilblock och hydraulpump, som är svåra att bli av med.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#19 » 19:24:59, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en vakuumsug för bytet av vätska och den fungerar bra att suga upp ur behållaren också. Men kammare nummer 2 kommer jag inte åt fullt ut. Diska behållaren har jag inte funderat på. De brukar vara rena och fina när man byter frekvent. Utom på just denna bil då. Jag suger rent innan bytet.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se