QV_ skrev:Jag brukade säga att bildelar var bättre förr vilket höll på att kosta mig en bil(brand).
När jag renoverade min Amazon så behöll jag mycket av gummit som såg bra ut. Har det suttit på sedan 60talet och ser bra ut så varför byta...
Men eftersom bilen har sått avställd sedan 1992 och drifttagen 2007 så har bensinen under denna tid gjort rätt stora förändringar.
Var och jobbade i Helsingborg och en kund ville kolla på bilen. På väg hem från Helsinborg låg det en minnesbild från den öppna motorhuven och gnagde i huvudet. "Såg inte slangen mellan bensinröret och förgasaren konstig ut" Stannade några mil norrut från start och öppnade motorhuven. En Spärrballong! Min korta stump gummislang var tjockare än lång. Modern bensin och gammalt gummi gillar inte varandra.
Gummi skall inte svälla så köp en renoveringssats och byt.
Jag tror inte det berodde på den moderna bensinen, utan just på att det gummit hade blivit gammalt och håller på att återgå till ovulkaniserat tillstånd. Den där slangbiten lär ha orsakat många bilbränder på den tiden då Amazon verkligen var vanlig som bruksbil, och det var vanligt att bilprovningen anmärkte på bränsleläckage där också.
De tygomspunna bränsleslangar som var vanliga på tyska bilar fram till slutet av 80-talet ställde till stora problem. Gummit blev poröst med tiden så slangen kunde läcka mer eller mindre som ett såll fastän tygomspinningen såg fin ut. Tog man i en sådan
slang så kändes den alltid kall och fuktig, och det luktade bensin om handen efteråt. Tog man loss slangen och blåste i ena änden så gick det ofta lika lätt att blåsa vare sig man höll för andra änden eller inte. Ofta var det bara ett lager av hartsavlagringar från gammal bensin på insidan av slangen som hindrade den från att läcka riktigt katastrofalt, om man började tanka något
bränsle som löste upp hartsen (t ex E85 eller om man hällde i någon slags Injection Cleaner), så fick man plötsligt klart för sig hur dåliga slangarna VERKLIGEN var.