Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Medel för att skydda metall från ytrost?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 15:41:08, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska använda rostomvandlar-borttagnings medel på några förgasardelar och vill lägga på något sedan för hålla ytorna lite mer skyddade.
Inte färg, utan mer en tunn oljehinna. På spjällbladen och några länkarmar. Vill inte att det ska bli tungt eller täppaigen viktiga hål.

Då brukar folk svara 5-56 (vilket innehåller vatten?) och WD40 men inom industrin finns ju medel som är gjorda för detta, fast jag minns inte vad dessa heter?

Bilbutiker hänvisar ibland till Eastwood After Blast, fast det måste ju finnas något industriellt också tänker jag som är enklare att få tag i.

2 personer gillar det här inlägget.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



rospigg

#2 » 15:45:25, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

WD 40 är bra, luktar gott osv. Funkar :thummar:
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#3 » 00:07:08, 12-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

WD40 är bättre som rostskydd än 5-56 eftersom det ger en fet hinna när lösningsmedlet har avdunstat.
5-56 innehåller INTE vatten, även det är baserat på mineralolja, men en tunnare olja som inte ger några feta avlagringar efter sig.
Sammanfattningsvis kan man säga att WD40 är bättre för rostskydd, 5-56 är bättre för att smörja finmekanik som inte får kleta ihop sig och börja gå tungt.
Vill man ha ännu mer utpräglat rostskydd och inte har något emot att det blir ett ganska tjockt skikt när det har torkat kan man använda något som är avsett som hålrumsrostskydd på bilar (alltså för att rostskydda invändigt i dörrar, tröskellådor mm). T ex Biltema 36-2415.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bengt Erik Eriksson

#4 » 00:42:52, 12-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så.tar man vanlig motorolja...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Yrrol (trådstartaren)

#5 » 17:25:10, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ligger delarna i "rust bucket" rostlösaren ifrån australien och efter en timmes bad såg delarna rätt fina ut.
Har köpt målarsoda som någon tipsa att man skulle neutralisera med ifall man bada saker i citronsyra. Fast enligt
denna bruken behövde man bara använda rent vatten.

Samt köpt en burk wd40 att spraya på sen.

Testade oxideringslösare för elkontakter på förgasarens oxiderade ytor och det såg ut att fungera det med.

Så än så länge frid och fröjd för er som frustrerat väntar på uppdateringar (ingen). ;)

1 person gillar det här inlägget.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

igelkottar

#6 » 21:53:01, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:photograph: :photograph: saknas :klia:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Yrrol (trådstartaren)

#7 » 09:59:36, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

WD40 fick packningarna att bli mjuka och svälla. Dom tjockare mellan husdelarna på förgasaren, som sticker ut lite utanför.

Men dessa är ju gjorda för bensin så jag hoppas att dom sväller även av bensin och att detta är normalt?

Inte kul om den läcker som ett såll sen.



Bild
Bild
den som hade mest rost
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

igelkottar

#8 » 10:38:55, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

WD40 är alltså packningarnas viagra. :skratta3:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

BM 4 ever

#9 » 10:50:37, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu kommer nån att köpa hem en flaska WD40 å ställa i sovrummet :vissla:
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

QV_

#10 » 10:50:50, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukade säga att bildelar var bättre förr vilket höll på att kosta mig en bil(brand).
När jag renoverade min Amazon så behöll jag mycket av gummit som såg bra ut. Har det suttit på sedan 60talet och ser bra ut så varför byta...
Men eftersom bilen har sått avställd sedan 1992 och drifttagen 2007 så har bensinen under denna tid gjort rätt stora förändringar.
Var och jobbade i Helsingborg och en kund ville kolla på bilen. På väg hem från Helsinborg låg det en minnesbild från den öppna motorhuven och gnagde i huvudet. "Såg inte slangen mellan bensinröret och förgasaren konstig ut" Stannade några mil norrut från start och öppnade motorhuven. En Spärrballong! Min korta stump gummislang var tjockare än lång. Modern bensin och gammalt gummi gillar inte varandra.
Gummi skall inte svälla så köp en renoveringssats och byt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Yrrol (trådstartaren)

#11 » 10:53:49, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är nyrenoverad och det är inte gummipackningar, det är något mjukare material som torkade rätt snabbt i sig, men... Blir ju fundersam..
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Yrrol (trådstartaren)

#12 » 11:25:44, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Åsa-Nisse

#13 » 11:33:03, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog valt att använda ATF i en sprayflaska. Det blir inga kladdiga rester av ATF oljan utan bara en tunn hinna.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

torbjorn_forsman

#14 » 11:33:48, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Jag brukade säga att bildelar var bättre förr vilket höll på att kosta mig en bil(brand).
När jag renoverade min Amazon så behöll jag mycket av gummit som såg bra ut. Har det suttit på sedan 60talet och ser bra ut så varför byta...
Men eftersom bilen har sått avställd sedan 1992 och drifttagen 2007 så har bensinen under denna tid gjort rätt stora förändringar.
Var och jobbade i Helsingborg och en kund ville kolla på bilen. På väg hem från Helsinborg låg det en minnesbild från den öppna motorhuven och gnagde i huvudet. "Såg inte slangen mellan bensinröret och förgasaren konstig ut" Stannade några mil norrut från start och öppnade motorhuven. En Spärrballong! Min korta stump gummislang var tjockare än lång. Modern bensin och gammalt gummi gillar inte varandra.
Gummi skall inte svälla så köp en renoveringssats och byt.


Jag tror inte det berodde på den moderna bensinen, utan just på att det gummit hade blivit gammalt och håller på att återgå till ovulkaniserat tillstånd. Den där slangbiten lär ha orsakat många bilbränder på den tiden då Amazon verkligen var vanlig som bruksbil, och det var vanligt att bilprovningen anmärkte på bränsleläckage där också.
De tygomspunna bränsleslangar som var vanliga på tyska bilar fram till slutet av 80-talet ställde till stora problem. Gummit blev poröst med tiden så slangen kunde läcka mer eller mindre som ett såll fastän tygomspinningen såg fin ut. Tog man i en sådan slang så kändes den alltid kall och fuktig, och det luktade bensin om handen efteråt. Tog man loss slangen och blåste i ena änden så gick det ofta lika lätt att blåsa vare sig man höll för andra änden eller inte. Ofta var det bara ett lager av hartsavlagringar från gammal bensin på insidan av slangen som hindrade den från att läcka riktigt katastrofalt, om man började tanka något bränsle som löste upp hartsen (t ex E85 eller om man hällde i någon slags Injection Cleaner), så fick man plötsligt klart för sig hur dåliga slangarna VERKLIGEN var.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ole.L

#15 » 13:04:34, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ole.L
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:42:12, 14-04-2008
Ort: Nordland
Norge
Maskin: BM Volvo 430 S


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tjo och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se