Du har startat 2 trådar. Båda rör sig om rätt avancerade saker...
I den här tråden har du hoppat över
koppling mellan motor och
växellåda men inte förklarat varför.
Vad har du tillgång till för utrustning för att göra
Liten lastare och den här trådens fråga?
Själv har jag sparat VW boxermotor för jag har en dröm om att någon gång kanske få möjligheten att bygga en Folkhoj (har alla ritningar från Johnson & Jonsson i Brittatorp) - det har stupat på flera punkter så här långt... samma problem som båda dina två trådar pekar på... Har du kunskap och insikt om vad det är du gett dig på eller är det som det varit för mig i nästan 30 år "drömmar och bristande insikter, kunskaper, utrustning, osv" ? Idag har jag alla kontakter jag behöver för projektet - tackvare Maskinisten; men då har jag istället annat att göra... så mitt lilla projekt ligger i alla fall på is... å så han EU ikapp och har effektivt stoppat alla hemmabyggen inom EU från i år... (så ser det ut i vart fall...). En lösning vore att ta hem en Amazonas. Tillverkades så sent som för några år sedan i Baru i södra Brasilien. Dvs det kan vara vettigare om du ser dig om efter ett lämpligt objekt att bygga om hellre än att starta från noll...liksom lite onödigt att uppfinna hjulet, igen...
Svaret på din fråga är att du måste ha:
- svarv
- fräs
- kunskap
- material
Du behöver också:
- svets
- mm
Om du talar om -vad- du skall göra, så kommer du att få bättre svar.
Anslutningen mellan växellåda och motor "är en baggis" för dem som kan.
Frågan är om du skall ha koppling, vilken form av koppling, direkt drift, reduktionskoppling, eller ?...
Hjälp och kontakter finns via Maskinisten, men de som kan är yrkesfolk, så ju klarare och mer exakt du är i dina presentationer desto bättre svar får du. Är du så luddig som du varit i dina två första trådar riskerar du att bli tolkad därefter...
Ser fram emot ditt nästa inlägg