Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Koppla ihop vxllåda och motor

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

dc83 (trådstartaren)

#1 » 17:58:20, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej kära vänner

Jag har ett problem jag tänkte höra om ni har nå smarta ideer hur man löser innan jag hittar på nått eget.

Jag behöver para ihop en växellåda med en motor.

Växellådan har 28 splines och en axel runt 22.22mm, motorns axel är 32mm med kilspår. Verkar svårt att hitta något som passar någon av axlarna, köper man en koppling till vxllådan får man iofs en splinesdel man kan utgå ifrån men den är rätt liten och gillar nog inte att bli svetsad i/ blir avhärdad?

Hur hade ni gjort? ~700rpm och 200Nm ska överföras.

Bild
Originalets URL: http://i475.photobucket.com/albums/rr116/01wolfieGLI/IMG_0244.jpg
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet



johaniskogen

#2 » 18:21:52, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan svänghjul får startmotorn inget o greppa i... Eller är de en elmotor som ska paras ihop?
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#3 » 19:33:14, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

går det att få tag på gummikors koppling med såna axelhål månne?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

dc83 (trådstartaren)

#4 » 19:53:17, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en hydraulmotor som ska driva så ingen startmotor behövs.

Menar du en klokoppling? Den finns nog för 32mm axel och kilspår, kostar nog en hel del sen ska den ihop med andra sidan på nått sätt också.


Min egentänkta snålvariant är att ta centrumet från en remskiva som passar 32mm axel men sen är det samma problem igen hur man ska få driv mot splinesen.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#5 » 20:36:12, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kass lamell som du tar bort friktionsmaterialet på. På växellådssidan en tjockare plåt som med skruv genom plåten som friktionsmaterialet suttit på förbinds med motsvarande plåt på andra sidan lamellcentrumet och som har lämplig medbringare för motorn.

Sen behöver du ju även nåt fäste mellan motorn och växellådan, typ adapterplatta.

Kan det vara en idé?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

dc_lindberg

#6 » 20:42:34, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har startat 2 trådar. Båda rör sig om rätt avancerade saker...

I den här tråden har du hoppat över koppling mellan motor och växellåda men inte förklarat varför.

Vad har du tillgång till för utrustning för att göra Liten lastare och den här trådens fråga?
:coffee:
Själv har jag sparat VW boxermotor för jag har en dröm om att någon gång kanske få möjligheten att bygga en Folkhoj (har alla ritningar från Johnson & Jonsson i Brittatorp) - det har stupat på flera punkter så här långt... samma problem som båda dina två trådar pekar på... Har du kunskap och insikt om vad det är du gett dig på eller är det som det varit för mig i nästan 30 år "drömmar och bristande insikter, kunskaper, utrustning, osv" ? Idag har jag alla kontakter jag behöver för projektet - tackvare Maskinisten; men då har jag istället annat att göra... så mitt lilla projekt ligger i alla fall på is... å så han EU ikapp och har effektivt stoppat alla hemmabyggen inom EU från i år... (så ser det ut i vart fall...). En lösning vore att ta hem en Amazonas. Tillverkades så sent som för några år sedan i Baru i södra Brasilien. Dvs det kan vara vettigare om du ser dig om efter ett lämpligt objekt att bygga om hellre än att starta från noll...liksom lite onödigt att uppfinna hjulet, igen...

Svaret på din fråga är att du måste ha:
- svarv
- fräs
- kunskap
- material
Du behöver också:
- svets
- mm

Om du talar om -vad- du skall göra, så kommer du att få bättre svar.
Anslutningen mellan växellåda och motor "är en baggis" för dem som kan.
Frågan är om du skall ha koppling, vilken form av koppling, direkt drift, reduktionskoppling, eller ?...

Hjälp och kontakter finns via Maskinisten, men de som kan är yrkesfolk, så ju klarare och mer exakt du är i dina presentationer desto bättre svar får du. Är du så luddig som du varit i dina två första trådar riskerar du att bli tolkad därefter...
Ser fram emot ditt nästa inlägg :-)
Senast redigerad av dc_lindberg 21:18:08, 26-06-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Patrik C F Eriksson

#7 » 20:48:28, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa använde jag när jag skulle driva en växellåda med deutzmotor via en remtransmission (en volvo lastbilväxellåda med 35mm ing axel). http://www.jens-s.se/media/79116/Spaendelementer-SV.pdf . Där kom jag åt axeln innanför splinesen. Patrik
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

dc_lindberg

#8 » 21:15:00, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dokument har en förmåga att försvinna från nätet...
Här är det du länkade till:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jörgen.ottosson

#9 » 22:09:55, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hoppas det inte gäller växellådan på bilden, den gör nog ingen glad längre. (ser ut som en växelstock tappat sitt lagerläge....)

Hade jag ett centrum från en lamell hade jag utgått från det. (antingen som ovan föreslagits, eller genom att svarva ned centrumet så jag får en utvändigt slät hylsa att montera en koppling på. ) Fördelen med flytande splains är att du då kan montera motorn på en plåt mot sprängkopan, och fortfarande komma åt att skruva allt samman. Exakta utformningen/typen av koppling mellan växellåda och motor beror på hur bra du räknar med att kunna montera de i linje ( = hur mycket vinkelfel och parallellförskjutning måste kopplingen klara av att ta upp. )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dc83 (trådstartaren)

#10 » 22:33:05, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sånna där har jag kikat på tidigare men jag ser att jens-s har flera varianter, några som klarar av momentet så det kan helt klart vara ett alternativ.




Från en gammal lamel har jag snott en splineshylsa det var tanken från början att använda en sån men själva splinesen är skurna snett i den hylsan och såg inte alls så bra ut, kanske ett måndagsex och kanske det inte spelar så stor roll då ett visst vinkelfel funkar endå.

Bild


Här är en annan klämkopplingsvariant som är lätt att göra, för en 25mm axel klarar den 390Nm men kikar man på ritningen så är det en kil inritad antar att momentet avser att kilen är monterad.
http://www.eie.se/produkter/axelkopplingar/stel-axelkoppling/kbst/



Jag har svarv, ett par fräsar, några svetsar, grejer för kilspårsdragning men det hoppar jag helst över, + en massa annat. Ibland kan det vara bra att vara luddig, berättar jag mina ideer får man sällan nya uppslag.
Hm EU hunnit ikapp... vad skulle det vara förnått? Jag har iofs inte reggat nått nytt fordon i år men det är ingenting jag hört nått om?

1 person gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

dc83 (trådstartaren)

#11 » 22:39:48, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Jag hoppas det inte gäller växellådan på bilden, den gör nog ingen glad längre. (ser ut som en växelstock tappat sitt lagerläge....)




Nä det var bara en exempelbild jag hittade på nätet :)

Om jag har en slät hylsa vad finns det för lämplig koppling till den?

Jag tänkte montera motorn där den sitter normalt bara lägga en plåt över växellådsgaveln det borde ge minimalt med vinkelfel? Alternativt på sidan av lådan men då blir det drift via kedja så då är det ju inte så nog hur allt sitter.

1 person gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#12 » 23:52:47, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

EU kräver uppfyllande av Euro 4 (avgasregler) för registrering av motorcyklar nu:
http://www.bike.se/nyheter/johan-gustaf ... n-al-qaida
http://teknikensvarld.se/motorcyklar-oc ... 17-372845/
http://norran.se/nyheter/nya-regler-vid ... ent-732268
Vilket gör det i princip totalt omöjligt att använda "äldre" motorer...

Kika på:
https://groups.yahoo.com/neo/groups/vwmotorcycles/info
Fanns två tillverkare av BMVW i USA. Det du ska kika på är adapterplattan mellan VW motorn och BMW växellådan. Finns bra bilder på gruppens sida (tyvärr har jag tappat bort min inloggning på Yahoo så jag kommer inte åt bildarkivet... inloggningsuppgifterna ligger på en kraschad HD...).
Tror de bilderna och ritningarna kan ge dig goda idéer.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dimber

#13 » 00:12:31, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du påstår att motorn är avsedd för etanol? Sätter i större munstycken så att den går att köra under besiktningen och sedan byter tillbaka? Lite högtflygande idéer kanske, men jag tror i alla fall att etanol kan ge väldigt låga avgasvärden. Ska titta igenom de senaste numren av Wheels. Vill minnas att jag sett något där, om de senaste reglerna. Eller sätter på en katalysator. Alla jag känner tar i alla fall bort ljuddämparinsatsen efter besiktningen.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor

dc83 (trådstartaren)

#14 » 00:35:16, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du pratar om gäller inte amatörbyggda/ombyggda fordon, om du ska bygga en egen hoj är det ett amatörbygge = bara sätta fart :)

2 personer gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#15 » 06:35:55, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc83 skrev:...
Om jag har en slät hylsa vad finns det för lämplig koppling till den?
....


Något som "klämmer" tillräckligt. tex, en presspassning, eventuellt förstärkt med låsvätska/lagerlim .....eller en koppling som diskuterats ovan med koniskt nav som klämmer när den spänns åt.

Alternativt montera med kil (om det finns tillräckligt med material i hylsan)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se