Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Utsug verkstad

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

powermange (trådstartaren)

#1 » 00:28:06, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan alla stora tänkare!

Min verkstad/garage är uppdelad i tre. Första större utrymmet är det tänkt att mekas och slipas/svetsas. Det andra träbearbetning med liten kombi. Det tredje brygger jag öl i.

I vart och ett av rummen skulle jag behöva utsug. Först för svetsrök andra för damm/spån och tredje ånga.

Det känns lite överdrivet att sätta tre sugar/fläktar.

Kunde man kanske sätta en större fläkt på vinden och dra rör till varje rum? Ånga/rök torde inte vara större problem. Spånen skulle behöva en cyklon antar jag vad tror ni?
Användarvisningsbild
powermange
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:29, 10-01-2011
Ort: Nyköping
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant 220, Belos 272, Belos 275



dc_lindberg

#2 » 09:30:16, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant skulle jag göra såsom du undrar; en större sug med tre kanaler som går att reglera undertrycket i rummen var för sig med, samt en cyklon i serie med utsuget för uppsamling av såg-damm och spån.

Vilka m2 på rummen är det?
Vilken m3 på rummen är det?
Finns det ngt i närområdet som skulle kunna ha åsikter om fläktljud?
Hur skall du lösa tillströmningen av luft för att ersätta den som sugs ut?
Förvärmning av insugsluften?
Ionisering eller inte av insugsluften? (ioner = binder dammpartiklar och motverkar därmed allergiska reaktioner)
mm
etc
Vad är budgeten? (vilket investeringsutrymme medges)

Skall finnas mycket bra studier inom byggnadsteknik gällande just din fråga. När jag gick en kurs på KI i arbetsmiljö så kunde jag inte hitta något forskning värd namnet (inte ens BoVerket kunde presentera någon) om hur att på bästa sätt ventilera en operationssal/sjuksal. Det som fanns var -antaganden- om hur luften rör sig och hur den transporterar partiklar, virus och bakterier...hm!...

Har du även tanke på renhetsgraden av luften i de olika utrymmena?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Gossebear

#3 » 09:42:32, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle inte koppla in bryggeriet på det övriga systemet, jäsningen är ju väldigt känslig för temperatur, drag, renlighet m.m
Frågar man så lär man sig.

1 person gillar det här inlägget.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

powermange (trådstartaren)

#4 » 09:48:46, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:Skulle inte koppla in bryggeriet på det övriga systemet, jäsningen är ju väldigt känslig för temperatur, drag, renlighet m.m


Så är det ju men det blir endast undertryck Så ingen kontaminering mellan utrymmen. En förutsättning i detta fall är också avstängningar vid varje utsug.

Idealiskt är väl att brygga o jäsa olika utrymmen. Lite svårare för hembryggare. I mitt fall inget problem för jag jäser "oftast" i modifierad kyl med tempstyrning så inget drag.
Användarvisningsbild
powermange
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:29, 10-01-2011
Ort: Nyköping
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant 220, Belos 272, Belos 275

powermange (trådstartaren)

#5 » 09:58:58, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Spontant skulle jag göra såsom du undrar; en större sug med tre kanaler som går att reglera undertrycket i rummen var för sig med, samt en cyklon i serie med utsuget för uppsamling av såg-damm och spån.

Vilka m2 på rummen är det?
Vilken m3 på rummen är det?
Finns det ngt i närområdet som skulle kunna ha åsikter om fläktljud?
Hur skall du lösa tillströmningen av luft för att ersätta den som sugs ut?
Förvärmning av insugsluften?
Ionisering eller inte av insugsluften? (ioner = binder dammpartiklar och motverkar därmed allergiska reaktioner)
mm
etc
Vad är budgeten? (vilket investeringsutrymme medges)

Skall finnas mycket bra studier inom byggnadsteknik gällande just din fråga. När jag gick en kurs på KI i arbetsmiljö så kunde jag inte hitta något forskning värd namnet (inte ens BoVerket kunde presentera någon) om hur att på bästa sätt ventilera en operationssal/sjuksal. Det som fanns var -antaganden- om hur luften rör sig och hur den transporterar partiklar, virus och bakterier...hm!...

Har du även tanke på renhetsgraden av luften i de olika utrymmena?


Bra tankar.

Längan är 6*14m uppdelat ungefär förhållande 4-2-1. Så 48-24-12m2. Runda slängar.

Större utrymme öppet upp till nock. De andra 2m höjd.

Grannar finns men det är lugnt.

Tilluft har jag tänkt på. Knepigare än man kan tror det där. Men det blir prova sig fram med lämpligt antal tillluftsventiler.

Värmeåtervinning är givetvis trevligt men överkurs här. Budget är blocket. Dyker upp fläktsugar lite nu o då. Ionisering=överkurs men intressant.

Renhetsgrad. Frisk luft bättre än svetsrök/slipdamm så det så.

Som du säger. Det är lite som fuktvandring det här med luftflöde. Skitsvårt att veta exakt och förutsäga.
Användarvisningsbild
powermange
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:29, 10-01-2011
Ort: Nyköping
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant 220, Belos 272, Belos 275

dc_lindberg

#6 » 22:08:53, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ooops... tänkte inte på gäsningen är mycket beroende av luftens temp, fuktighet och rörelse...
Måste därmed backa från mitt svar rörande den delen, för den måste du skapa "ett slutet rum" kring.

Tycker du ska fundera över hur du skall kunna både förvärma och avfukta insugsluften. Finns många olika system. Tänk på att vi talar -stora- luftflöden när fläkten/fläktarna arbetar.
Finns studier, vilka jag inte sett, som ger svar på inom vilka gränser vi fungerar ok rörande över- och undertryck.

Luftflödet genom lokalerna är viktigt. Precis som jag misstänkte när jag skrev min lilla uppsats så är flödet viktigare än man tror. Luften skall dels syresätta hela utrymmet väl, dels så skall luftburna partiklar transporteras bort (i rätt riktning, på rätt höjd) dessutom så får luftflödet inte skapa "drag".
Hör med KTH - måste finnas bra studier (min granne som jobbar inom bl.a. ventilation säger att inom branschen -finns- det som jag inte fick tag på). Lägg gärna upp pdf här om du kan få tag i papper. Jag är intresserad, inte bara nyfiken. Har inte lust att åtgärda mina ventilationsproblem förrän jag fått läsa -riktiga- studier i ämnet. Tycka och tro, hör hemma i kyrkan!

Eftersom du startar från början, så passa på att i teorin göra all planering enligt bästa möjliga vetenskap (se'n när man ser kostnader och jobb... då är det helt ok att välja en mer rimlig lösning ;-) )

Nu är lokalerna inte stora, men de skall vara trimsamma att både vistas i och arbeta i :-)

Golven.
Värmegolv, isolerad platta eller "stampat jordgolv" ?
Tänker på avkylningseffekter, arbetsmiljö och de olika säsongernas inverkan på inomhusklimat.
Bumse Motor Widegrén, Ola Widegrén, Uppsala, byggde till sitt garage/verkstad. O han behövde inte o skulle absolut -inte- ha värmegolv!... Jag råkade besöka honom när grunden planerades. Sådde ett frö, som han lät gro hos de som hjälpte honom bygga => bidde värmegolv i verkstaden och "bara" isolerad platta i lagerlokalen. Han var överlycklig att han hade lyssnat på mig - uppvärmningskostnaderna för verkstaden blev ca ½ jmf med "traditionell" uppvärmning, och eftersom golvet var varmt så motverkade det värk i kroppen och gjorde verkstaden riktigt trevlig både vintertid och under "monsunperioden" ;-)
Ventilationen var dock... hm... o -det- ångrade han bittert att han inte lagt tid och intresse på under planeringsstadiet.

Min tanke, baserad på icke kunnande, är 5 punkters utsug. En i varje hörn och en mitt i rummet. Möjlighet att koppla på slang till varje utsug som kan placeras så nära den maskin/maskiner, som man arbetar med för ögonblicket.
Luftinsläpper tänker jag i golvnivå genom rektangulära spalter med lameller så man kan styra lite vilken riktning man önskar max flödet vid arbete.
Inkommande luft kan värmas av marken, från-/tilllufts värmare (kommer inte på vad de där plåtschabraken kallas som var så populära på 80-talet) genom ex., solfångar för vatten (god vän har testat ett par som han fick för närmre 30 år sedan - får ca 70'C på luften som går genom vattenrören i modulerna). Kan låta luften gå igenom en krossbädd (32-80 ? makadam) vilket får en god kondenseringsyta, ger sannolikt en mycket jämn luftfuktighet på insugsluften - o har givetvis aldrig hört talas om om någon testat den metoden ;-) (jmf sandfilter för vatten).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se