Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Bygge av blästerskåp, tips på utsugsfläkt?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

tillin (trådstartaren)

#1 » 18:03:49, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej tänkte snart dra igång och bygga ett eget blästerskåp, har det mesta ut funderat redan men största problemet som jag funderar över nu är ventilationen i skåpet, många har väl använt dammsugare men har förstått att det funkar mindre bra när man bränner dammsugare på löpande band då + så har man ändå all damm i luften då i garaget, har dock sätt att andra har löst det med att låta luften från skåpet gå igenom först en hink med vatten för att så bli av med en stor del av dammet som då fastnar i vattnet. Eller att använda sig kanske av dust deputy (cyklon) vilket verkar funka bra eller så kanske man kombinera båda? Det ultimata vore va en riktig utsugsfläkt men när dom kostar en hel del pengar så är inte det så lockande men vore dock ett mycket bättre alternativ när man skulle kunna använda den för just t:ex vid svetsning.

Dust debuty
https://m.ebay.com/itm/Oneida-Dust-Depu ... Sw2gxYpdKl

Kollade på sådana hår typer av fläktar också men risken kanske finns dom brinner upp när dom säger att dom inte ska användas till just slipdam.

https://www.luftbutiken.se/kanalflakt-v ... 100-c.html

Någon som har några bra idéer eller har tips vart man kan köpa en vettig utsugsfläkt som tål just blästerdam?
tillin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:13, 09-11-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra 6400



torbjorn_forsman

#2 » 18:38:13, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bra kombination skulle kunna vara först en cyklon och därefter en dammsugare som får ha kvar filter/dammpåse. Välj en dammsugare som har separat kylfläkt för motorn (som på de flesta våtdammsugare), och kör den inte på högsta fart (går att ordna med en kraftig dimmer om den inte har inbyggd reglering) så håller den längre.

Mitt hembyggda blästerskåp har en primitiv cyklon gjord helt på måfå av en 20-liters plåtdunk, ett bil-luftfilter, och utsugsfläkten är en radialfläkt som kommer från något större datorskåp från 70-talet. Det har fungerat i närmare 30 år nu, även om drifttimmarna kanske inte är så många.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#3 » 20:35:54, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst, glöm inte projekttråd med massor av bilder! :eat:
Blästerskåp är kul att se.

Angående fläkt så tänk på att det är ganska många hundra liter luft du blåser in per minut. Jag har hört en siffra på att man ska suga ut minst tre gånger så mycket luft som kompressorn ger. För att detta ska fungera så behövs också friskluftsintag. En tanke jag har haft på utsugsfläkt är att denna borde ta luften från botten av skåpet, samt att friskluften släpps in i toppen. Detta för att så snabbt som möjligt få ner dammet.
Rening av luft är alltid problematiskt. Måste du släppa ut luften inomhus? Annars är ett bra sätt att släppa ut den utomhus. Då gör det inte så mycket att man inte har fått bort det lättaste dammet.

Jag har en filteranordning som var medlevererad till ett professionellt blästerskåp avsett att släppa ut luften inomhus. Den är, om jag minns rätt, på 7,5 kW, och en av filterburkarna är gissningsvis 60 cm i diameter och 150 cm hög (den andra är markant mindre), så det krävs ordentliga saker om det ska bli bra.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

insve

#4 » 22:10:57, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tillin skrev:
Kollade på sådana hår typer av fläktar också men risken kanske finns dom brinner upp när dom säger att dom inte ska användas till just slipdam.

https://www.luftbutiken.se/kanalflakt-v ... 100-c.html

Någon som har några bra idéer eller har tips vart man kan köpa en vettig utsugsfläkt som tål just blästerdam?


Denna fläkt är nog för liten - 60 W 65 l/s. Jag testade lite med olika fläktar när jag byggde om min bläster. Det som fungerade bäst var en enkel asksugare från Jula, effekt ca 1000 W. Nackdelen är dock att filtret måste rengöras ofta så någon form av cyklon behövs. Din fläkt behöver först ha en kapacitet som är större än kompressors/blästerns fria luftflöde. Jag har en 5 kW kompressor, blästern tar ca 500 l/min dvs ca 8 l/sek vilket den föreslagna fläkten klarar utan problem men det andra och stora problemet är att suga ut allt damm som blir vid blästringen, dvs man behöver få fart på luften genom blästern så den tar med sig dammet och det är här ett stort luftflöde kommer in i bilden. Det finns inga uppgifter om genomströmmad luftmängd i dammsugaren jag använder men om det är proportionerligt så bör 1000 W ge kanske 1000 l/sek om fläkten ger 65 l/sek vid 60 W. Nu haltar nog jämförelsen eftersom det är klenare slang och filter i dammsugaren men säg att fläkten bör klara 500 l/sek.
I min nya verkstad kommer jag att ansluta blästern till ett utsug som använts till en stor planslipmaskin så där kommer jag att behöva en cyklon för annars misstänker jag att utsuget kommer att dra med sig blästermedlet och då blir det dyrt att blästra så jag är intresserad av var jag kan få tag i en cyklon eller beskrivning hur jag kan bygga en själv.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

QV_

#5 » 23:02:52, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://billpentz.com/woodworking/cyclone/dc_basics.cfm

Det finns mycket info på denna engelskspråkiga sida som rör allt angående upptagande av damm.
men byggandet av cyklon finns här under project http://billpentz.com/woodworking/cyclon ... fm#General
Senast redigerad av QV_ 08:32:44, 23-10-2017, redigerad totalt 1 gång.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

tillin (trådstartaren)

#6 » 23:42:40, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har faktiskt nyligen köpt ny kompressor blev denna
https://www.ikh.fi/sv/kompressor-3-fasi ... t-xt200925 tror nog att det räcker för hobbybruk :grin:

Måst se hur jag löser det med ventilationen i skåpet men man skulle ju kunna använda sig av annat blästringsmaterial tips på något som dammar mindre? sedan också så har vi kallt stora delar av vintern i vårt garage så det finns väl då en risk att sanden klumpar sig för den drar väl till sig fukt?

Sedan så kom jag också på en annan grej, jag tänkte bygga ett så kallat klassiskt blästerskåp och funderar på hur ni då löser det med sanden? har ni sanden i behållare skillt bredvid maskinen eller funkar det på det viset som jag hade tänkt göra igenom att låta sanden va på botten i skåpet ? Hoppas ni förstår vad jag menar :buga:
tillin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:13, 09-11-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra 6400

torbjorn_forsman

#7 » 08:18:27, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Blommas

#8 » 00:41:45, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se