Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Bästa sättet att hålla reda på sina verktyg

55 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Janson1

#46 » 08:23:06, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och i mitt garage har jag en verktygsvagn med i stort sett alla normalverktyg från 4,5 till 32 och upp till jag tror 62 mm som störst av enstaka verktyg. Det viktiga i all verktygshantering är att varje verktyg har en krok eller ett fack i en låda att bo när det inte används, har man det så är det betydligt lättare att hitta och att få tillbaka rätt verktyg på rätt ställe. Sedan så har jag givetvis både buffertlager och bastardlådor av verktyg som är special, används sällan eller knappt alls. Andra viktiga grejer är att ha ett tex hjulförsett bord som man kan ta med sig till mekstället på objektet så man har någonstans att lägga alla grejer och reservdelar under mektiden.
Däremot är jag lite tveksam till att bygga egna lådor/skåp nu när det vi är översållade av både nytt och begagnat princip alla modichanger och prisklasser. Jag personligen skulle köpt detta då även tid är pengar (min tid i alla fall)
Men om man har ett alldeles speciellt krav på storlek/modell/mm. så går det givetvis att bygga men man skall nog inte räkna med att tjäna en väldigt massa pengar gentemot att köpa färdigt.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



DennisCA

#47 » 11:44:29, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte, jag tror det är något psykologiskt fenomen men jag lyckas väldigt dåligt med lådor, det blir bara kaos inne i lådorna till sist. Vill jag ha ordning och reda är det tavlor som gäller med specifikt utmärkta platser för verktygen. Men lådorna behövs ändå, finns inte tillräckligt med utrymme på väggarna...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Entorum

#48 » 18:50:13, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har byggt en verktygs vagn enligt bilder. Fördelen med denna är att det finns inte några vågräta ytor att lägga grejor på. Finns andra i samma i verkstaden som har en förmåga är fylla alla vågräta ytor ;)

Bild
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Entorum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 18-09-2016
Ort: Nossebro
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1300D

QV_

#49 » 00:01:59, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:...Däremot är jag lite tveksam till att bygga egna lådor/skåp nu när det vi är översållade av både nytt och begagnat princip alla modichanger och prisklasser. Jag personligen skulle köpt detta då även tid är pengar (min tid i alla fall)
Men om man har ett alldeles speciellt krav på storlek/modell/mm. så går det givetvis att bygga men man skall nog inte räkna med att tjäna en väldigt massa pengar gentemot att köpa färdigt.


I mitt fall är det inte pengarna som styr helt och hållet.
Jag vill ju ha många låga lådor för att inte få för mycket i var låda.
Problemet med lådor uppstår när man försöker fylla dom helt.
Det som fungerar för mig är en låga till var sak, med "var sak" menas då flata skruvmejslar, Philips och Pozidrive = 3 lådor.
Skall man sedan ha Insex, torx, XZN så är det tre lådor till.

Det känns som att detta skulle kunna fungera för mig.
Dock så är det få skåp som har många låga lådor, De allra flesta envisas med att ha ett gäng högre lådor längs ner eller skåpdörrar.
Listaskåp är rätt med lådorna men tydligen är de väldigt bra (har inte använt ett Listaskåp) så "alla" vill ha dom och priset på ett beg blir då 5000 eller mer eftersom det ligger något i lådorna.

Så ett hemmabyggt skåp med 15 låga lådor lär väl kosta en 4-5 tusen typ om gejdern kostar 100/par.

Så några Listaskåp nära hemmet kommer ju förändra intresset för hemmabygge.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

braha

#50 » 09:48:15, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett allmäntips när man arbetar med ett projekt:
Eftersom det tar längre tid att urskilja ett specifikt verktyg bland andra, som ligger rakt och prydligt bredvid varandra, ska man alltid lägga ifrån sig de verktyg man arbetar med just nu PÅ SNEDDEN. Dvs det ska bryta det "snygga" mönstret. Du både ser och kommer ihåg lättast det som "sticker ut", och går alltså snabbare att hitta.
När du är klar med uppgiften - lägg verktygen på den plats dom alltid brukar ligga. Det sitter ju i ryggmärgen var dom finns även nästa gång.

Du vet väl vilken som är den vanligaste frågan i garage/verkstad?
Jo - VAR FAN ÄR...?
Tiden fram till svaret är det som oftast producerar flest svordomar den dagen :aaargh:

4 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

QV_

#51 » 09:54:16, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

braha skrev:Du vet väl vilken som är den vanligaste frågan i garage/verkstad?
Jo - VAR FAN ÄR...?
Tiden fram till svaret är det som oftast producerar flest svordomar den dagen :aaargh:


Jo så är det.
Fast ibland försvinner verktygen innan man ens hinner lägga tillbaka dom!
Det är då man behöver alla dubbletter.

Men att verktygen skall ligga snyggt i lådan gäller. Skall man bara kasta ner sakerna så får det inte vara många i lådan om man skall hitta något.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Johnny Thorgren

#52 » 23:17:28, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två söner i tonåren som man delar garage med så hjälper ingen förvaring i värden utan verktygen hittar inte tillbaka där dom skall vara. :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

Janson1

#53 » 23:28:01, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns bekant...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

processengine

#54 » 15:54:27, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnny Thorgren skrev:Två söner i tonåren som man delar garage med så hjälper ingen förvaring i värden utan verktygen hittar inte tillbaka där dom skall vara. :klia:


Var bara glad att de delar ditt intresse och överhuvudtaget vill använda verktygen. Alla är inte så lyckligt lottade :off_topic:
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

4 personer gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

QV_

#55 » 23:25:54, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittat en leverantör på antiglidmattor.
http://kiwitools.tictail.com/products/antiglidmattor
Kvalite vet ej, men har inte sett många som har sådant. Priset verkat OK. För de är dyra överallt...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se