Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Bästa sättet att hålla reda på sina verktyg

55 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

nimbus (trådstartaren)

#1 » 18:44:39, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har en massa verktyg men ingenstans att förvara dom på ett bra sätt. Köpte ett verktygs skåp på hjul , 1,20 högt, men tycker inte det får plats så mycket i dom där och svårt o inreda. Bästa är väl tavlor på väggarna men jag skulle vilja ha så man kunde rulla med verktygen dit man är
Hur har ni det?
Spamma på med förslag o lösningar!
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"



bengt jansson

#2 » 19:53:53, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej, Det är lätt att ladda på med för mycket verktyg. Jag gjorde det misstaget med verktygsskåpet jag har i maskinhallen och det slutade med att det blev svårt att rulla och att det blev heller ingen struktur på upphängningen av verktygen. Istället skruvade jag upp en plyfa 2000x 1200 på väggen och köpte kroksatser på biltema. Där hänger nu de verktyg som inte används frekvent och är lätt åtkomliga.
När allt är upphängt kan man ta ett kort och printa ut och sätta upp i närheten av tavlan. Då får man påminnelse om hur det ska se ut när man lämnar mekandet för dagen. (Jag har en förmåga att lägga allt på arbetsbänken) För hylsnyckelsatserna 1/2 - 3/8 och 1/4 satte jag en utdragbar hylla under vagnsskåpet.
Då har man överblick över hylsorna/ spärrskaften och de är med hela tiden när man flyttar sig. Det finns säkert många ideer om detta med verktyg och förvaring. Ska bli spännande att följa tråden.

2 personer gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Claes Folkesson

#3 » 20:09:05, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag röstar på hederligt skåpvagn och tavlor.
Blir inte kompis med lådvagnar pga att favoritverktygen (gamla) inte han nån plats där.
Samt ingen överblick bara öppna och stänga lådor när man letar nåt.
Så tycker jag....

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

drabant

#4 » 21:36:55, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har laget lave kasser av kryssfiner(playfa på svensk ??) og taklekter til håndverktøy. En kasse for
fastnøkler, piper, skraller og forlengere
en for tenger, meisler, dor og hammer
en for skrutrekkere, måleinstrument og prøvelampe
en for diverse.
Oppheng for verktøyet er laget av treplugger som er limt i hull i fineren
Kassene står normalt på høykant innerst på arbeidsbenken, men blir ofte lagt på gulvet ved mekking.
Øvrig verktøy har jeg tapetsert veggene med
drabant
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:50, 17-05-2014

Myhran

#5 » 22:14:13, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite olika typer av verktygsfärvaring och lite olika sätt att se på saken,

Basic verktygslådor med så god årsminnet det går! Men det är alltid kaos, man vet inte heller om man tappat bort något verktyg, enkla att ta med om man skall åka iväg och skruva dock, blir lätt tunga och noll koll i översikt!
Har verktyg i 2 gröna Kamasa lådor och en större äldre luna men vet knappt vad jag har i dem, har dock fördelat upp dem i hyls storlekar osv så det är lättare att hitta rätt hylsa till rätt spärrksaft, tänger i ett fack osv,

I det andra garaget har jag en Berner rullvagn med lådor, fungerar ok men då skall man ha någon form av skum insatser, det tar plats och man har ingen direkt översikt! Men när man väl fått ordning fungerar det bra! Var sak för sin plats om man köper verktygen som är tänkt till vagnen från början.

På jobbet har jag ett indeco högskåp, med dörrar i över och underskåpet, överskåpet har krokar överallt där jag velat ha dem och har bra översikt bara att ta den nyckel jag behöver för stunden,
Underskåpet är katastrof! En hylla allt man skall ha är längst bak! Eller under varandra när man staplat div satser!

Slutsats.

Det optimala är ett indeco skåp överdel med indecos underdel med udragbara lådor likt rullvagn!
Det fanns inte när jag fick mitt på jobbet men skulle gärna ha en sådan kombo idag! Kostar pengar! Mkt pengar men det absolut optimala i Verktygsförvaring om man vill flytta runt sakerna!

Hålade verktygstavla längs vägg är dock ett väldigt bra alternativ om man inte har behov att flytta verktygen och är väldigt kostnadseffektivt!

Men det är min erfarenhet av den verktygsförvaringen jag kommit i kontakt med och som jag gillar :)

Med vänlig hälsning, C
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

BM 4 ever

#6 » 23:12:07, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns mycket verktygsporr på youtube. Sök på toolbox tour. Mest från usa som vanligt. Vill man bli av med pengar kan man ju alltid beställa ett Snap-on skåp för så där 150 000 kr ( då utan verktyg givetvis)
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

torbjorn_forsman

#7 » 23:32:37, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska inte säga att min ordning på verktygen är föredömlig, men den är en slags ordning i alla fall.
Två perforerade plåtverktygstavlor i garaget. De mest använda verktygen sitter på tavlan över arbetsbänken, resten av sådana som man lämpligen har upphängda är på en tavla på sidan av.
Tre verktygslådor - en med dublettuppsättning av de viktigaste verktygen (skruvmejslar, fasta nycklar, ledhylsnyckel, en liten hylsnyckelsats mm), en med gamla udda verktyg, drivdornar, spärringnycklar mm , en med stora krafthylsor, stålborstar och filar.
El- och tryckluftverktyg och en del andra större saker (fälgkors, fettsprutor, hylsnyckelsatser mm) i skåp under arbetsbänken.
Byggrelaterade verktyg i en hemgjord låda av golvspånskiva (kan ev ha varit tänkt som baslåda från början).

Vad jag inte är riktigt nöjd med i den här ordningen är framför allt det djupa skåpet under arbetsbänken. Det man behöver brukar alltid ligga längst in och under allt annat. Det skulle vara bättre att ha elverktygen i en grund hylla med så tätt mellan hyllplanen att saker aldrig hamnar ovanpå varandra.
Verktygslådan med de viktigaste verktygen är egentligen i minsta laget, man måste ofta packa om den för varje gång man tar med den någonstans, och långa saker som t ex rörtång får man ta på sidan av. Vad som är bra med den är att den är av plast (skrapar alltså inte sönder allt den kommer i närheten av), och den har bra snäpplås för locket så innehållet stannar kvar även om den välter.
Lådan med byggverktyg är så avlång att den är opraktisk att bära ensam, och eftersom den är av spånskiva bör den stå på torrt underlag.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mattias Petterson

#8 » 23:54:15, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har några stora gamla arkivskåp med stora djupa lådor, bra att få ner stora saker med hyfsad överblick. . Tex handklingor, olje dunkar mm
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

QV_

#9 » 00:46:22, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ju för skåp som går att rulla.
dor skall vara så låga som möjligt eftersom de allra flesta av mina verktyg är lägre än 5 cm.
För att de inte skall åka runt i lådan och därmed lägga sig i oordning så har jag magnetlister från B-tema.

Blocknycklar från 5,5 - 13mm rymms på en list för köksknivar. De större kan ligga utan magnetlist utan att åka runt när man öppnar och stänger lådan.

Till de stora verktygen som jag har förvarat i en verktygslåda är helt hopplösa att hitta där. Skall man få tag på 26:ans blocknyckel så måste allt ut. Jag har då fått ett verktygsskåp i perforerad plåt med två stora dörrar. På dörrarnas insida sitter alla blocknycklar i stora storlekar och de få hylsor i 3/4"

Inne i skåpet finns rörtänger, kofötter, dorn osv. Skåpet heter Bända,slå och bryta stort.
Skall försöka få till med spetten på utsidan!
Håller på att jaga ett till för alla mothåll till pressen.

Hyllor skall vara som skrivet ovan låga så man inte kan stapla skiten på varandra.
Bra förvaring tar plats, Rullarkivet jag köpte på auktion är min räddning
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

BM 4 ever

#10 » 01:13:38, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låga lådor yes ! 40 mm skulle räcka långt. 50mm är vanligt. Mina är 60mm och känns ofta onödigt höga faktiskt
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Göran Ekman

#11 » 07:48:39, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder köks inredning under arbets bänken lådor funkar bra till det mesta med olika tema i lådorna ,får som inte bli för många prylar i samma låda , överblick
Ett arkiv skåp är perfekt till handkap , tigersåg , vinkel slipar mm .
Det stora problemet är var får man tag på självdisciplin ordning och reda , det är lite själsdödande att leta verktyg i en timme för ett jobb som tar 10 minuter.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Tegian

#12 » 19:05:27, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något sådant här kan väl vara nått om man har för många verktyg:

https://www.gerdmans.se/kompaktfack-2?

BESKRIVNING KOMPAKTFACK

Kompaktfack, 1 stadig grundram med 4 st vertygsplåtar, H 2000 x B 1030 x D 1020 mm. 13 m² förvaring på 1 m golvyta. Utdragbar verktygsupphängning som ger 13 m2 verktygsplåt på en enda kvadratmeters golvyta.

2 personer gillar det här inlägget.
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

Sparrow

#13 » 20:06:32, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var ju en bra lösning när man har liten väggyta. På min gamla arbetsplats hade man tillverkat en verktygssnurra som rymde 16 m2.Har tyvärr ingen bild på den. Mvh Sparrow
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Orsa

#14 » 20:20:31, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väskor, tavlor, vagnar och verktygslådor. Verktygsskåp och verktygs-kit. På firman och hemma har man allt detta. Varför då då?
Dels är det för att hålla ordning på allmänna handverktyg. Sen är det reseverktyg för oplanerat eller annat för planerade jobb (teman för olika maskiner/ingrepp eller miljöer typ renrum). Minisatser för flygresor.
Svarv-, borr- och frässkåp.
Det finns inget som är bäst. Det blir alltid nåt som känns fel, dubblerat eller saknas.

I verkstan vill jag inte vara utan en vagn som man kan dra med sej. Typ med lådor. Utan nåt på hjul får man springa fram-och-tillbaka och allt blir i en bröt till slut. Sen blir det ju bänk/tavla eller skåp i verkstan som förvaring av resten. En särskild sats för allt med tum så man inte har blandat kan rekommenderas.

I somras gjorde jag iordning gårdsverkstan och jag brukar köpa av "Källs". De har allt möjligt och av bra kvalitet. Fungerande web-shop och lite rejälare plåt liksom om man vill lägga nån krona extra. Verktygsskåpet art 100793 är bra. Även de breda vagnarna med träskiva och där man har skruvstycke är perfekta. Tunga men rejäla.

Det vi skaffat från början är gott om rejäla bord på hjul/(vagnar) som man tar till arbetsstället. Annars står man där med allt smått i fickorna eller i plockbackar tillsammans med grövre grejor på golvet. Pall med skiva på pallben är också bra mek- och avläggslösning.
Lite idéer och uppslag kanske.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

BGullb

#15 » 20:39:52, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många gånger spelar det ingen roll vilken eller hur mycket förvaring man har.
Det har en tendens att hamna på arbetsbänken och inte på sin (rätta) plats ändå.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se