Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Svetsinverter som strömkälla till rostborttagning med elektrolys.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

PerJohansson (trådstartaren)

#1 » 15:38:54, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska avrosta en del grejer, bland annat med elektrolys modell basiskt bad och likström. Gamla batteriladdare av transformatortyp var ju ganska bra till detta men min gamla trotjänare kastade sig under ett hjul och förolyckades.

En modern batteriladdare med lite strömkapacitet är ju i många fall dyrare än en liten pinnsvets av invertermodell som man ibland kan hitta på kampanj i lågprisvaruhusen.
Frågan är då, kommer det funka? Strömmen lär ju räcka till, men de flesta nya maskiner har ju oftast någon form av "anti-stick" eller liknande som bryter strömmen vid en ren kortslutning. Nu är ju motståndet rätt högt igenom vattenbadet så frågan är om den kommer bryta strömmen.

Vad tror ni, kommer det att funka?

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55



Trygve_Henriksen

#2 » 16:36:30, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter farligt till själv och svets. Har faktisk funderade på elektrolys med ombyggd dator nätaggregat, så man kan köra billigt med 5-12v och lite begränsat ampere. Annan möjlighet är uppenbarligen att köra med nya (billiga!) laddare och ett gammal halvdöd batteri seriekopplad med badet, så laddaren prover och ladda hela tiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Trygve_Henriksen
1 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:01, 25-03-2017

PerJohansson (trådstartaren)

#3 » 16:41:43, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör nu med en Ctek i supplyläget och det funkar fint, är väl strömbegränsad till 3-4 A vid 13,5 volt.

Jag ser inte att det skulle kunna bli nån direkt fara för varken maskin eller människa, det är ju god ventilation som gäller och allmän försiktighet med el.
Moderna laddare har ju också funktionen att de bryter vid kortslutning så är det egentligen en så stor skillnad mellan en svetsinverter och en batteriladdare med liknande teknik?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

torbjorn_forsman

#4 » 21:42:28, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen är det överkurs med en invertersvets för såna här tillämpningar. Använd hellre t ex en kasserad laptopladdare eller några parallellkopplade sådana, om det inte finns någon bilbatteriladdare som duger.
Jag skulle tro att det går utmärkt med en äldre "ointelligent" invertersvets, som t ex de enklaste lågpris-invertarna som fanns på marknaden för drygt 10 år sedan, en mer påkostad eller modern sådan är det dock inte säkert att man får att göra som man vill.

En annan mer "maskinmässig" möjlighet är ju att bygga sig en roterande omformare med en gammal bilgenerator och lämplig drivmotor. Ta bort laddningsregulatorn och styr spänningen med ett reglermotstånd i serie med fältlindningen istället.

Under alla förhållanden bör man förse sitt bygge med mätinstrument så man kan hålla koll på både spänning och ström under elektrolysens gång.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#5 » 14:13:38, 28-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har så smått börjat göra en del elektrolysförsök själv, och börjar misstänka att den pulserande likström man får från en gammal enkel batteriladdare (och i all synnerhet från de allra sämsta batteriladdarna som bara har halvvågslikriktare) kan vara till fördel, jämfört med den jämna likström man får från t ex ett batteri eller en switchad nätdel (inverter).
Under den strömlösa delen av varje period utvecklas ju ingen knallgas, då har gasbubblorna en chans att hinna ge sig iväg från elektroderna så att det så att säga blir bra kontakt mellan elektrod och badvätska för nästa ögonblick då det kommer ström.
I synnerhet tror jag det kan vara till fördel om anoden är i minsta laget och smuts och rost på arbetsstycket är av sådant slag att det snabbt blir tjockt slam på anoden, då kan man behålla ström i badet utan att behöva ta upp och borsta av anoden stup i kvarten om strömmen är tillräckligt pulserande.

Hittills har jag bara provat med en anod av vanligt blötjärn med låg kolhalt (en bit fyrkantrör). Har fått ett intryck av att den klarar sig längre utan att få tjockt slam om den är "naturligt" rostig från början, än om den är renblästrad.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se