Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Pelarkran

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

QV_

#16 » 19:23:03, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En koll på WIKI https://en.wikipedia.org/wiki/Grout säger att ditt minne inte sviker dig.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Mattias Petterson

#17 » 19:39:37, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är det vi på svenska kallar undergjutning, görs av blaskig expander betong.
Gängstång med kemankare rätt monterat är starkare än expander bult.
(Gängstång en är ju infästningen i hela dess längd i betongen jämfört med expander som har 1 eller max 2 infästningspunkter i hålet)
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

bengt jansson

#18 » 23:11:34, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer bra , ditt minne är det inget fel på
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Göran Ekman (trådstartaren)

#19 » 18:40:34, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fuskade lite ,jag googlade grout . Men resten mindes jag svagt från min tid som svetsare på Zetterbergs.
Har även fått i väg en förfrågan till firman som byggde kranen 1987 hur ska golvet vara gjort för att hålla .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#20 » 19:54:44, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått svar från firma som byggt kranen. Bla den montage instruktionen som levererades med kranen på -80 talet.
Mannen på firma menade på att idag monterade man motsvarande kranar på golv 200 mm med någon form av expander om golvet var tynnre 150 mm använde man Hiltis ankarmassa av någon viss modell . Sitter bättre i betongen , som han förklarade det hela var det som begränsade det hela hur mycket drag skruvarna orkade med.
Det mynnande ut i idéen att det skulle funka att montera våran kran i det befintliga golvet med ankar massa och lämpliga stänger. Lutningen på pelaren justerad man med plåtschims under plattan.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

QV_

#21 » 20:29:46, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju monterat min 2 pelarlyft med hilti ankarmassa och M12 stänger (från Hilti)
Dessa skall då bara dras med 4kg. Förmodligen därför att när pelarna blir belastade så skall stången hålla för den ökade belastningen. Det är i alla fall vad jag tror för 4kg känns rätt lite när man drar fast lyften i golvet.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Hidsmekolek

#22 » 21:48:50, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satte upp min svängpelarkran med såna här,
https://www.hilti.se/infästningar---pl ... nder/r2814
Mest för att jag fick tag i ett par lådor billigt.
Kändes som dom bet utav bara :djaevul: i betongen.
Golvet är ca 15cm tjockt hyggligt armerat, kranen en 500kg med 3 meter arm 3.50 i tak.
Bild
Bild
Bild
Bild
Och allvarligt talat en av dom bästa investeringarna jag gjort på många år! :thumme:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

3 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Orsa

#23 » 22:04:27, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att detta ämne är inom mitt yrke.

Fastsättningen beror på betongen och kranarnas storlek förstås. M16 expander som går ner ca 15 cm (Skall vara välarmerad hållfast betong om minst 15-20 cm), skulle jag vilja ha på en 1-tons utan att räkna eller konsultera HILTI. Var det inte 4 m utligg tom? Det är ganska mycket moment (urdragskraft). Fotplåtens storlek har också stor betydelse så där får man kolla med tillverkaren. Jag gissar att du har mer än minst 0,5 stor fotplåt. Har man också en sisådär telfer med lite ryckig start/stopp så blir det rejält med tillskott från gung också. OCH ETT HAVERI PÅ EN KRAN SKULLE ALLTID SKE VID ABSOLUT FEL TILLFÄLLE. Just en pelarsvängkran har man också foten och huvet precis på exakt fel plats också vid det tillfället.

Vi föreskriver och monterar numera alltid våra kranar med kemankare. Vi har byggt speciallyftmaskiner i drygt 35 år och ställt de flesta fristående. Oftast mindre än 1ton/4m. Expander blir med tiden nötningar nere i hålen mellan expanderhylsa/ -or och betongen. Särskilt om man roterar runt mycket blir det lastväxlingar per bult som i princip går ner mot "noll" och vänder upp. Det accelererar expanderns nötning upp ur hålet. Expander är bäst vid mer statiska belastningar (balkinfästningar, saker som bara står still på en fotplåt mm), eller andra infästningar där bulten sitter "på skjuv", som ju är nära idiotsäkert "lastfall". Expanderbultar på kranar skall kollas minst varje år och tyvärr brukar vi se en del som alltid kan "efterdras".
När man sätter kemankare SKALL MAN ALLTID VARA NOGA. Borsta ur (rund stålborste har vi) och blås ren hålen. Stoppa ner en blåsslang och ta sidorna. även i botten också. Ut med allt löst. HILTI har en typ av luftmadrasspump som är till för hjälplig blåsning om man inte har tryckluft. Färsk massa (datummärkt), följ instruktionerna exakt.
När det är möjligt vill vi ALLTID göra valvgenomgående bultar eller allra, allra helst takfäste. Det finns inget som säkrar så bra som några stag mot toppen av en kran. Även fast det är långt unnan kan ett par 40x60 rör på högkant /eller I-80 satta i triangel spänna iväg en 3-4m bort med bra nytta. Och inom det avståndet brukar alltid några väggpelare eller takstolar finnas. Detta är en mycket lindrigare installation än fundament.
Vi har aldrig räknat fundament för allt byggnadsrelaterat ansvarar normalt våra kunder för själva. Så det vet jag inte.

4 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Göran Ekman (trådstartaren)

#24 » 14:03:35, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fot plattan är 850 i fyrkant . Mannen på firman som tillverkat kranen förordade kemankare från Hilti ,som jag förstod det var det någon form av gäng stänger som var anpassade till massan .
Man får väl hyra utrustningen för att kunna använda den massan från borrmaskin och nedåt hålet stålborste mm. Får ju inte bli fel .
Staga i taket ,den kommer ca en meter bredvid en takstol , det är fackverks takstolar i trä på fyra meters cc det ska reglas upp och monteras ett brand klassat innertak då skulle det gå att göra en konstruktion mellan takstolarna ovan på innertaket.
Orsa det du skriver stämmer överens med det jag fick reda på av man på firman som tillverkat kranen.
Kommer att ta ett tag innan den ska monteras.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Orsa

#25 » 21:48:04, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Göran,
Det är ju en räjäl fotplåt, 0,85 känns bra. Så har du rejält betonggolv blir väl det bra med bara den infästningen. Tillverkaren har ju räknat ut att det funkar. Att sätta mot trä-takstolar vet jag inget om. I sin egen verkstad kan man väl gissa med lite förnuft hur man ska staga om man tvivlar på golvet. Det blir ju bara bättre med toppstag och det är samtidigt ett katastrofskydd. Men trä är ju inte så styvt om ansluter nånstans mittpå, så nyttan kan ju bli nästan noll. Det lär ju vara stumt och stadigt i sidled. Lasten som en sån där kran överför till toppstagen beror förstås på olika detaljer men håller de för ett par hundra kg tryck/draglast så är det nog tillräckligt. Det är inte ett ton eller ens ett ½ om jag ska säga nåt generellt.

Ankare. Man behöver inte överdriva. När jag skriver så där och trycker hårt på detaljerna vill jag bara få slarvpellarna att inte misslyckas. Det är ju inte en kirurgoperation liksom. Gör man ingenting av det jag sagt blir det inte bra därför att ihoppackat borrslig packar sej runt borren mot hålets kanter och ankarmassan vill man ju ska möta och häfta fast på betongen inte sligen.
Vi sätter nästan uteslutande rostfria ankare men jag vet inte jag om det är så mycket mer än vanlig gänga på HILTIs grejer. Det är ju i gängorna massan håller i. Dock brukar vanlig gängstång som köps över disk inte vara annat än av lägsta hållfasthetsklassen (typ 4.8), men ofta helt oklassad så köper man ankarsats kan det säkert vara bättre stål.
Därför tycker jag att du kan kosta på att köpa riktiga kompletta ankare för det är ändå en kran.

Sätter man kranpelare mot takstolar får man inte knäcka huset genom att sätta stumt i höjdled. Kommer snölast på taket kommer kranen kunna knäcka taket/takstolen eftersom den inte fjädrar som resten av taket. En normalenkel stålhall som belastas med ½:a snözonslasten (När man kanske ska tänka på att skotta) kan vid 20m takstolar fjädra ner säkert mer än 5 cm.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Göran Ekman (trådstartaren)

#26 » 22:35:45, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ambitionen är att göra det seriöst . Gängstång finns i 8.8 kvalité på bla.swedol. Går och intalar mig att jag börjar få en liten aning om det hela.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ner

#27 » 17:15:34, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180116/6db28fd6846d4a50d455db27d64f751b.jpg


Såhär gjorde jag... gick att lyfta med innan golv och väggar på loftet var på plats (men de blå balkarna mot väggarna var där) 25cm dubbelarmeradbetong, ca 1kvm expander och fäst i taket.

Fotplåten är ca 400x300 om minnet inte svikt mig helt.

1 person gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Göran Ekman (trådstartaren)

#28 » 17:31:46, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara väldigt stadigt , hur mycket kan du lyfta med den?
Våran kommer att placeras fritt på golvet .
Riktigt hur det kommer att bli när det är färdigt vet jag inte . Tror att det finns mellan 15-20 skisser hur vi ska ha den delen på verkstan , det sista kommer att bli när vi börjar ”möblera” den delen av hallen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ner

#29 » 12:29:02, 29-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Verkar vara väldigt stadigt , hur mycket kan du lyfta med den?
Göran i Björnarbo


Ursäkta mitt sena svar, svängarmen är märkt 500kg.m, och det tål resten av konstruktionen också utan problem också. Men jag har inte haft nåt så tungt i kroken än.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se