Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Ventilation blästerskåp.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

tillin (trådstartaren)

#1 » 11:01:14, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är i full gång nu och bygger ett modell större blästerskåp och har börjat fundera på att hur man ska lösa ventilationen i skåpet, min första ide och förmodligen enklast och billigast är igenom att använda en grov dammsugare/asksugare som ska suga bort all dam ur skåpet för att först passera en dammfälla gjord av en större behållare på ca 40 liter som det kommer att va vatten i som fångar upp dammet i, många har använt denna metod tidigare vilket jag förståt ska funka ganska bra.

Mitt andra alternativ som är att förska trycksätt skåpet med en modell större fläkt för att så få ut dammet ur skåpet, har för mig att jag såg någon på Youtube hade gjort så men jag är osäker hur bra detta system funkar? det finns väl risk att detta system kanske inte fungerar så effektivt som jag önskar eller kanske det gör så att dammet bara yr runt i skåpet, har någon försökt sig på denna metod? och med vilka resultat? jag tror själv att detta faktiskt kan fungera med det kan ju vara så att det behövs en ganska så stor fläkt innan detta system fungerar.

Tänkte kanske en sådan här fläkt
https://www.luftbutiken.se/kanalflakt-v ... 200-b.html

Ett tredje alternativ vore kanske använda samma sorts fläkt för att använda den för att suga ur dammet istället, men försöka få dammet gå igenom en cyklon (damfälla) för att inte riskera att förstöra fläkten.

Var tror ni är bästa alternativet? eller finns andra sort lösningar?

Om man skulle använda sig av fläkt så skulle man ju kunna använda den till annat också, är i behov av att få ut dam/rök ur garaget också när jag saknar ventilation i verkstaden.
tillin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:13, 09-11-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra 6400



Berserken

#2 » 11:25:10, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns de fläktarna som används t.ex till spånsugar och svetsutsug som tål mer .Själv har jag biltemas asksug till min blästermussla men den är ju inte så stor
Berserken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:46, 25-12-2017
Ort: Sjöbo
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 13:22:37, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lösning som har fungerat om inte bra så i alla fall tillfredställande sedan många år i mitt hembyggda blästerskåp, är en primitiv cyklonrenare gjord av ett 20-liters plåtfat, kombinerat med ett billuftfilter av avlång typ (modell Volvo B16 eller fransk 70-talsbil) på utloppet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tillin (trådstartaren)

#4 » 00:04:10, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tänkt en del och fläkt som suger vore va bäst så kan jag använda den för att också suga ut rök och damm , har kollat på en del videor och hitta något som kallas för dust deputy vilket verkar funka väldigt bra men dom flesta som använder det verkar hålla på med träarbeten.

https://youtu.be/8v5079FPCsY
Tänkte att istället för att samla all dålig luft i filtret eller påsen som han gör så tänkte jag att man blåser ut det ur verkstaden direkt, sedan så bord man ha helt dammfri luft i verkstaden men tror ni fläkten räcker till? tänkte använda en liknande fläkt som jag nämnde tidigare.


https://youtu.be/cvaDIcDYiFM

Vad tror ni?
tillin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:13, 09-11-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra 6400

Edholm09

#5 » 22:34:53, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inget om fläkten.
Men dust deputy eller cyklon renare finns ganska billigt på Aliexpress och ebay.
Jag har en mindre som jag själv tänkt köra på mitt blästerskåp.

Mvh/Edholm
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se