Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Köra varmluftspanna på gammal olja?

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Glimma (trådstartaren)

#1 » 12:40:44, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 70kw varmluftspanna med brännare av typ "vanlig oljebrännare med munstycke", då är min fråga.
Går den att köra på gammal olja, exempelvis hydraulolja?
Man kanske inte ska köra på ren olja, utan blanda 50/50 med diesel? Någon som provat och vet?

MVH
Glimma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:38, 08-03-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle -52, Zetor 2511, MF35, Slagelse betesputs, Moheda 5T skogsvagn, Tröskverk Thermænius, Wolsley motor, Berg Motor



Zukram

#2 » 14:24:10, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte provat själv, men hört om det, och det ska gå. En gubbe körde med förvärmning, vet inte om det behövs.
Nackdelen är att man får rensa munstycket ofta.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Glimma (trådstartaren)

#3 » 22:15:15, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har med läst om förvärmning, men gäller det inte bara om oljan är väldigt trögflytande? Rengöra munstycke, är det för att oljan sotar mer?
Glimma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:38, 08-03-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle -52, Zetor 2511, MF35, Slagelse betesputs, Moheda 5T skogsvagn, Tröskverk Thermænius, Wolsley motor, Berg Motor

atlashjul

#4 » 22:52:46, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bara säga något tråkigt som jag sagt förut, Är förbjudet att elda olja, osar fan, är ingen hälsosam rök för omgivningen.eller dig själv. (Har varit i närheten när det använts specialbrännare med såkallat utbildad personal som monterat systemet.Gick inte att vistas i området 150m omkrets,utan att man ville spy av oljerök-os)..tror de gav upp ca 1vecka efter klagomål..
Sen gör ju alla som de vill till viss mån.

Ska inte säga att jag inte tänkt tanken själv.. Men inte värt det i långa loppet.Hade det funkat helfint, Då hade det varit brist på spillolja skulle jag tro..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

goslin

#5 » 23:10:52, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har inte varit tillåtet att elda spillolja i säkert minst 40 år. Förutom röken så innehåller ju spillolja föroreningar som tungmetaller som sprids i omgivningen.
Mvh
/Gösta

1 person gillar det här inlägget.
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

Jimmy Nilsson

#6 » 23:31:52, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr när man var fattig så körde jag en 30% diesel och resten allsköns spillolja i varmluftspannan. Gick upp en storlek på munstycket bara och ett ordentligt filter på sugfledningen. Upplevde varken att munstycket sattes igen eller att det luktade ngt speciellt.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

goslin

#7 » 00:00:38, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej tungmetaller och annat giftigt som följde med röken kanske inte luktade men spreds gjorde de med all säkerhet till omgivningen. Problemet är ju att en liten förbränningsanläggning aldrig klarar av att bryta ner föroreningar som de stora ugnarna som är avsedda för väldigt höga temperaturer. Vill minnas att tex CEMENTA hade tillstånd att bränna spillolja i sina ugnar på åttiotalet.
Mvh
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

Zukram

#8 » 11:41:55, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Föroreningar bryts inte ner i någon förbrännning alls, möjligen kan de filtreras efteråt.

Sen om man vill följa lagen eller ej är upp till var och en. Personligen tror jag att den största anledning till att det är förbjudet att elda spillolja är att kommunerna vill ha den för eldning i fjärrvärmeanläggningarna. Det lär ju vara enorma pengar som sparas på det viset. Naturligtvis förekommer redning både före och efter förbränning, men det är nog största anledningen. Eldning av spillolja har aldrig varit något större miljöproblem i praktiken, däremot slog man förr ut oljan bakom verkstan, och det var väl kanske mindre lämpligt år efter år på samma ställe.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

goslin

#9 » 17:20:34, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Nej det stämmer att man inte kan förbränna tungmetaller men sprida med röken går bra om man saknar effektiv rening. Sen finns det ju många andra föreningar som samlas i spillolja som en riktig anläggning för avfallsförränning klarar av att bryta ner till koldioxid och vatten. Det finns dock inte många kommunala fjärrvärmeverk som har tillstånd att bränna farligt avfall så de har inte haft någon nytta av spilloljan i modern tid.
MVH
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

Janson1

#10 » 17:39:12, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker man inte att återanvända oljan, separera ut skiten och tillsätta nya additiv? (ja i den mån det går) I alla fall
Jag gjorde ett litet test själv för några år sedan i en värmekanon, trots 50/50 så funkade det dåligt och luktade f*n och det slocknade eller tände inte alls och tätnade ganska fort. Efter nån liter omgjort till värme och lika mycket vädring så som kylde ut mer än vad värmen gav så avslutades projektet.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

goslin

#11 » 20:00:25, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson 1 du har alldeles rätt i att det åtminstone funnits försök med att regenerera spillolja. Dessutom hävdades att oljan blev bättre genom att smörjförmågan förbättrades för varje återvinning. Jag har ingen riktig aktuell information hur man gör idag men risken (som jag ser det) är att om det finns gott om råvara minskar motiven till att återvinna. Sen har ju oljebytesintervallen ökat markant jämfört med t.ex 80-talet. Men det är helt rätt tänkt!
Mvh
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

LeifAndersson

#12 » 20:46:12, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är väl inte någon överdriven miljönisse, men att elda spillolja är ändå att passera en gräns! Även om man inte är fanatisk så måste man ju ändå tänka på vad man gör mot naturen. Avfall får man helt enkelt lämna bort så lägger man ansvaret på de som blivit satta att sköta det. Vi får miljöfarligt avfall hämtat via ett avtal som vårt försäkringsbolag har, så det finns ingen anledning att befatta sig vidare med det.
Och även om man inte är fanatisk så känns det bra att ha ett gott miljösamvete. Speciellt när man som jag tror på någon form av karma, att man på något vis får sota för jäkelskap man ställer till på ett eller annat vis! Men som sagt jag är ingen fanatiker, så visst har man eldat någon målad bräda i pannan, men steget därifrån till att elda spillolja är stort som jag ser det! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stridis2

#13 » 21:30:19, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jansson1: Så vitt jag har förstått är ett problem när man får blandad olja. Syntetisk olja ska enligt den uppgiftslämnaren inte gå att rena på detta vis.

Det pratas så mycket om vilken miljöförstöring det är att elda gammal spillolja, men är det skillnad på olja och olja? TS frågade ju inte om spillolja från motorn utan om gammal hydraulolja. Utan att veta, men detta känns som jättestor skillnad. Det finns ju oljor som byts (t.ex. i industrimaskiner) som för ögat ser helt ny ut, traktorer och annat byts för man fått vatten i oljan, oljor där bäst-före-datumet har gått ut osv. Någon som vet hur det förhåller sig?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

goslin

#14 » 22:17:31, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant fråga från Stridis2!
Jag tror att man måste analysera varje parti spillolja innan man tar ställning till hur det kan återvinnas eller destrueras. Att en syntetisk olja inte skulle gå att regenerera tycker jag låter konstigt eftersom Tyskland tydligen klarar att återvinna 50% av sin spillolja och jag tror att deras Autobahn kräver ganska avancerade oljor.
Med vänlig hälsning,
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

Glimma (trådstartaren)

#15 » 09:38:25, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vilken lång tråd detta blev, startade bara som en tanke från mitt håll. Då jag hört från äldre släktingar att de förr värmde exempelvis garage och förråd med hjälp av gammal olja, tänkte mest höra om det stämde att det funkade. Själv har jag alltid kört min panna på HVO100, vilket funkar kalas och dessutom ska ha låga utsläpp!
En annan spontan tanke, man kan ju köra äldre dieselbilar på filtrerad frityrolja från det lokala gatuköket. Hur är miljöaspekten på detta, är väl troligen ren rapsolja?
Glimma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:38, 08-03-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle -52, Zetor 2511, MF35, Slagelse betesputs, Moheda 5T skogsvagn, Tröskverk Thermænius, Wolsley motor, Berg Motor


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se