Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Köra varmluftspanna på gammal olja?

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

PerJohansson

#16 » 10:14:03, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

goslin skrev:Intressant fråga från Stridis2!
Jag tror att man måste analysera varje parti spillolja innan man tar ställning till hur det kan återvinnas eller destrueras. Att en syntetisk olja inte skulle gå att regenerera tycker jag låter konstigt eftersom Tyskland tydligen klarar att återvinna 50% av sin spillolja och jag tror att deras Autobahn kräver ganska avancerade oljor.
Med vänlig hälsning,
/Gösta


Återvinning innebär ju i många fall enbart återvinning av energi, dvs förbränning. Vilken sorts återvinning är det man ägnar sig åt med de 50 procenten?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55



Trondos

#17 » 10:24:53, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fins jo alloljebrennere å kjøpe, som i praksis blir brukt til å brenne spillolje. (Kroll) De blir solgt her i Norge, men jeg tviler på at de er lovlig å bruke.
Jeg vet at enkelte anlegg her i Norge har tillatelse (tillstand) til å brenne spillolje, Norcem og enkelte asfaltverk.
Norcem (sement) bruker mye farlig avfall i sementovnene sine. Har lest noe om at på grunn av den høye temperaturen og lange oppholdstiden i sementovnen, blir stoffer som PCB og dioksiner destruert.
Når man brenner spillolje i en enkel ovn hjemme, greier man nok ikke å destruere alle farlig stoffer. Hvor mye farlige stoffer som er i brukt motor/gearolje fra kjøretøy kan sikkert diskuteres. Vil tro at transformatoroljer/ syntetiske industrioljer har mer skumle stoffer.

Jeg har kjøpt en mojang på Aliexpress. Det er en dyse, man kan i prinsippet bruke denne til å brenne spillolje, men jeg tenkte å bruke den til å brenne en blanding av diesel og brukt frityrolje, modifisere en gammel vedovn eller noe. Disse dysene kan også brukes hvis man vil lage en enkel ovn for å smelte metall. Enda et prosjekt som sikkert ikke blir noe av med det første. :lmao:

https://www.aliexpress.com/item/1mm-Fue ... 0.0.jAAyUA

https://www.youtube.com/watch?v=sWKuffV3oQs
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

tracker

#18 » 12:13:11, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

v702

#19 » 13:58:08, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glimma skrev:Oj vilken lång tråd detta blev, startade bara som en tanke från mitt håll. Då jag hört från äldre släktingar att de förr värmde exempelvis garage och förråd med hjälp av gammal olja, tänkte mest höra om det stämde att det funkade. Själv har jag alltid kört min panna på HVO100, vilket funkar kalas och dessutom ska ha låga utsläpp!
En annan spontan tanke, man kan ju köra äldre dieselbilar på filtrerad frityrolja från det lokala gatuköket. Hur är miljöaspekten på detta, är väl troligen ren rapsolja?


Troligen menade de eldning med oljedropp i ett gammalt oljefat. Så värmdes i a f smedjan nere i byn här, jag var dock inte gammal nog att intressera mig för hur det var gjort. Tror det satt en tank på väggen, kopparrör från den in i fatet. Dropphastigheten ställdes med kran vid tanken.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

magirus

#20 » 14:11:21, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sån har jag eldat med! :grin:
I min gröna ungdom fick jag privilegiet att fritt använda ett garage med det mesta i verktygsväg som ett tonårsyngel kunde önska sej!!! :thummar:

En kamin av "Uggletyp", dvs fyrkantig plåtlåda på ben med ett rökrör rakt upp. Bakom kaminen, fäst på väggen satt en fläkt som man startade i samma veva.
I botten på kaminen var en sten av eldfast tegel som man gröpt ur en grop i.
På väggen bredvid kaminen satt ett tråg med en kran, därunder en tratt på ett rör som mynnade ut i kaminen, ovanför droppstenen.

Kaminen tändes med ved och när den var nog varm öppnades kranen, sen lyssnade man på hur det brann, kranen/dropphastigheten justerades och när den dånade på ett visst vis hade man perfekt förbränning, ingen rök alls!
Miljövänligt?? Njae troligen inte :idee: men de hälldes iaf int ut nån olja bakom garaget eller i avloppet :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

gaffa

#21 » 14:29:32, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån här Clean burn spilloljepanna har halva omgivningen http://www.cleanburn.se/portfolio_filter/alloljepannor/
Men det är som Leif Andersson säger karma när det gäller de här grova miljöförstörandet, en i trakten som kört på i stor omfattning i 20år dog för ett tag sedan av lungcancer 45 år gammal.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se