Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Laserskärning/Vattenskärning i Vasa/Korsholm med omnejd?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

dejvi (trådstartaren)

#1 » 22:28:48, 09-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Finns ju en hel del österbottningar på detta forum så jag tänkte höra om det finns något bra tips på nått ställe där man kan få skurit detaljer från en 14mm plåt jag har hemma!? Plåten är ca 1m2 stor.

Vad kostar det?
Vilka filtyper stöds på dessa firmor (om jag själv ritar upp det jag ska ha utskuret)?

Tacksam för alla tips!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -



ja-bond77

#2 » 19:01:32, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ultracut var visst en vattenskärningsfirma som jag läste om i tidningen en gång:
http://www.ultracut.fi

Sedan finns ju den här vattenskäraren i Petalax/Korsnäs som jag inte kommer på namnet på nu... :klia:

Laserskärning finns i Närpes men det är kanske lite avsides... :mrgreen:
http://www.jsmekano.com/
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

kapu2263

#3 » 19:20:10, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På fågelberget industriåmrode i Korsholm finns HT-Laser, som Vi har använt många gånger.
http://www.htlaser.fi/index.php/fi/yhteystiedot
kapu2263
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:47, 01-02-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jörgen.ottosson

#4 » 19:22:28, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag hör "plåt som jag har hemma" tänk på att laser skärning är lite kinkig med hur plåten ser ut. Den ska helst vara blästrad (eller motsvarande) glödskal och rost ställer till det lite vid skärning. Men laser är snabb. :grin:

vattenskärare är inte så noga med vad som skärs, men tar mera tid.

plasma/gas ligger väl nånstans där i mellan.

De flesta firmor brukar klara dxf-format på ritningar. ( även om det kan funka med en hel del andra.)

Hoppas du hittar någon som kan hjälpa med skärning.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

östemann

#5 » 19:39:51, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även vi brukar anlita HT-Laser och vi brukar skicka med DFX:en med
beställningen.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

dejvi (trådstartaren)

#6 » 22:42:59, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

östemann skrev:Även vi brukar anlita HT-Laser och vi brukar skicka med DFX:en med
beställningen.


låter som om ht-laser är ett bra alternativ! Hur "rostig" plåt kan man åka dit med?
Hur dyrbart ställe är det att anlita?

Låter bra om det funkar med .dxf! Är det något speciellt som man skall tänka på när man ritar upp för laserskärning? Hur långa avstånd mellan olika objekt osv... Har aldrig provat på detta förut!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

jörgen.ottosson

#7 » 06:07:57, 11-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dejvi skrev:....
Är det något speciellt som man skall tänka på när man ritar upp för laserskärning? Hur långa avstånd mellan olika objekt osv... Har aldrig provat på detta förut!


Gör en ritning på varje detalj, den som gör beredningen ( programmet till skärmaskinen) placerar bitarna så de ryms och har rätt avstånd. ( finns ofta lite "automatik" för detta inbyggt i programmet som används.)

Sätt ut huvudmått (alltså höjd/bred) på detaljerna, så det är lätt att se att skalan blir rätt. (vill du måttsätta fullständigt, så gör en separat vy/blad för detta....det blir så mycket linjer att "städa bort" för beredaren annars.

Och viktigast av allt rita skalenligt, maskinen skär efter linjerna inte måtten. :grin:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

FMR

#8 » 19:35:31, 16-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört laser i 4år och en hel del vattenskärning oxå.. plåten måste vara kliniskt ren från rost o föroreningar annars blir det skit av det. sen är det inte många firmor alls som kan skära 14mm plåt krävs 4-6000W laser..

Jag hade kört på vattenskärning den kör igen allt skit + att plåten inte blir skev pga av nån värmeväxling. tar dock riktigt långtid räkna med 1000-1500kr/h + ställ + programmerin.mm blir dyrt

plasma går om det inte är så noga tolleranser du ska ha. vatten o laser skär på hundradel rätt inställt..
FMR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:45:13, 02-01-2011
Ort: Vissefjärda (småland)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro Gk 195
Sajo uf 52 duomill pinol
Sajo vf52 pinol
Cnc - plasma
Volvo bm lastmaskin 841
Stocka gaffeltruck

anders_

#9 » 18:19:44, 23-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill nog lugna dom som blir avskräckta angående priser som anges här.

Har jobbat med laserskärning / vattenskärning i 29 år ( varav 10 år med egen laser / vattenskärningsfirma ) och vill bara ge mina synpunkter vad det gäller skärning med nämda metoder.

Om vi tar det från början så ska ju till att börja med göras CAD filer på de detaljer som ska skäras och där finns möjligheten för dom som har tillgång till CAD ( eller som laddar ner på nätet )att göra det själva och spara in stora delar av programkostnaden.
Det är inte så svårt och kan man läsa ritningar skapligt så fixar de flesta med intresse det samtidigt som att det är bäst att den som ska ha prylarna designar som han vill ha det .
Men om det inte är ett alternativ så kan beställaren styra programkostnaden genom att tillhandahålla väl måttsatta skisser / ritningar där det tydligt framgår hur detaljen ska se ut.
Mardrömmen är en taskig pappmall där det mesta är diffust och som måste göras om 5 ggr innan alla är nöjda.
Jag tar 350 kr / tim för programmering och som exempel så skulle en rund fläns med ytterkontur - innerhål + 8 hål med angiven hålcirkel kosta ca 100 kronor om jag gör den.
Och finns det väl måttsatta ritningar så blir det väldigt mycket ritat på en timme så det kan bli uppåt 6 st på en timme.
Ställkostnader tar vi olika beroende på hur brått det är.
Normalt 625 kr per order ( kan innehålla hur många detaljer som helst ) mellan 15 dagar och 1 månad 400 kr och mer än en månad ingen ställkostnad alls.

När det kommer till skärning så är det som föregående inlägg beskriver att kvalite blir inte bättre än vad plåten funkar till
( förutom vid vattenskärning då )
Dessutom så ska man nog ha hittat väldigt billig plåt för att det inte ska vara en bättre affär att låta skärfirman tillhanda hålla den .
Som exempel så säljer vi plåt som går i större mängder oftast till lägre priser än vad Tibnor tar ut till mindre kunder

Men tjocklekarna låter lite snålt tycker jag då vi normalt skär upp till 20 mm tjockt svart material i produktion
( funkar även med 25 mm men då är vatten oftast en bättre metod )
Rostfritt funkar bra även det med men skär oftast laser upp till 8 - 10 mm men sen blir det oftast vattenskärning.


Vad det gäller skärpriser så tar vi för laserskärning ut 800 - 1000 kr / tim för svartplåt
1200 - 1350 för skärning med nitrogen & 1500 / tim för skärning av titan med arogngas

Men även här så är det så att det blir väldigt mycket skuret på en timme
och kunden betalar bara för den tid som detaljerna tar att skära (inklusive en uppräkning som ska täcka att lägga upp plåten och ställa maskinen )

Vattenskärning ligger på från som lägst 400 kr / tim - 800 kr / tim som max

Hoppas detta kan vägleda lite i denna djungel
Och det är ok att komma med frågor så svarar jag efter bästa förmåga

Mvh Anders
anders_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:16, 15-10-2010
Ort: fränsta
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Volvo BM 650
CaseW 26B
Valmet 9000E

baklastare642

#10 » 20:22:18, 23-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra information Anders.

Skär du/ni 30 - 40 mm's stålplåt i "355" kvalitet?

Hur blir det vinkelrättheten, speciellt i tjockare gods?

Skillnad på vinkelfel i hål resp ytterradie?
Senast redigerad av baklastare642 20:23:23, 23-04-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

anders_

#11 » 05:20:26, 24-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vi skär normalt plåt upp till 50 mm mest varje vecka och då i både svartplåt 355 / 690 / weldox / hardox & rostfritt & aluminium
Det tjockaste vi skurit är 205 mm plåt men är övertygad att det funkar med 300 mm med !!
MEN då går det så sakta att det inte tvunget är den bästa metoden ??
Är det komplicerade former så kan vattenskärning trots allt vara befogat om alternativet är att istället utgå från en gasskuren klump och maskinbearbeta massor !!
Vad det gäller skärkvalite på snittet så är det helt enkelt så att förhållandet mellan vattnets skärtryck - mängden tillsatt sand & hastighet som avgör hur det blir.

Det finns lite olika sätt att benämna snittkvalite
1 Extra grov ( använder vi aldrig då det blir skit )
2 Grov där det bara ska avverkas material innan maskinbearbetning
3 Medel som är vanligast ( ger en väl synlig struktur i snittet men duger )
4 Fin där man önskar rakare snittytor
5 Extra fin som ger en mycket fin snittyta

Alltså blir vinkelrätheten bättre ju finare snitt som används

Hål eller andra konturer kvittar utan det är vald skärkvalite som avgör !!
Men det blir mer uppenbart hur väl det syns på ett litet hål jämfört med en stor ytterkontur.

Det fina med vattenskärning om den utförs av någon som vet hur det ska gå till är att det enkelt går att variera mellan grövre och finare ytor på samma detalj vilket påverkar priset.

Betyder i klartext att krutet läggs på kritiska ytor men ger avkall på hög kvalite där det inte behövs !!

Det går alltså att skära med mycket god kvalite men priset följer vald kvalite

Mvh Anders
anders_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:16, 15-10-2010
Ort: fränsta
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Volvo BM 650
CaseW 26B
Valmet 9000E


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se