Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Stridis blästerbox

55 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Stridis2 (trådstartaren)

#46 » 16:17:33, 07-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygga klämringar, men du har ju glömt gravera dem med "Guyson"! :mrgreen:

Jo, mitt skåp, ja. Sakta men osäkert går det framåt när man får någon minut över. Får beklaga de stundtals dåliga bilderna. Halvtaskigt ljus med lite äldre mobil kan ge en del skumma fenomen... :vissla:

Jag hade ju lavat ihop alla skenor till bottnen i förra inlägget. Hade en förhoppning om att de skulle fastna i varandra bara med hjälp av friktionen eftersom de var lite böjda och sneda, men ack vad jag bedrog mig! Skulle rucka på någonting och allt föll i bitar. Bara att lyfta ut alltihopa och svetsa ihop varje knutpunkt.
Bild

Sedan var det ganska tungt att lyfta in, samt svårhanterligt! Dörren var mindre än gallret så man var tvungen att ta in det på diagonalen, och då fanns det ingen plats att hålla när man skulle lägga ner det. Men in kom det, och jag tror denna lösning blir bra.
Bild

För att inte smådelar ska kunna ramla ner under gallret la jag in den gamla hålplåten ovanpå gallret. Inte snyggt och absolut inte slätt, men något att börja med i alla fall. Risken finns ju att man ställer in något tungt som bara belastar på en punkt och denna råkar hamna exakt mitt i en ruta, men den tiden den sorgen...
La in ett ok från dumperns bromsar för att hålla ner ena hörnan, samt ett par grova arbetshandskar mitt i som liten storleksreferens. Man ser även hålet som blästringen hos förra brukaren slitit upp i hålplåten. Jag vände det längst in. Inte så stor risk man försöker blästra smådelar där inne.
Bild

En bild på röret där blästerslangen går in i skåpet. Denna lösning gör att jag kan föra ut hela slangen så man får bättre plats och mindre risk att skada slangen om man ska lasta in något stort eller otympligt.
Bild

Här ser man munstycket när det ä så långt nerskjutet det går.
Bild

Tror jag glömt visa förstärkningen mellan blästerpottans nederdel och skåpets fotställning. Av någon outgrundlig anledning så verkar hela cyklon, fläktmotor och blästerpotta bara ha hängt i överkanten infäst i skåpets sida. Kan säga att det hängde ganska snett innan denna plåthörna kom på plats.
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Stridis2 (trådstartaren)

#47 » 16:54:00, 07-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag provade cyklonen med tillhörande fläkt, men denna orkade inte tillnärmelsevis suga upp blästermedlet. Av det som kom upp sprutade nog 25% ut via avluftningsröret, så det kändes mer och mer akut att försöka få igång filteranläggningen.
Vet inte om jag berättat det tidigare, men styrskåpet till filterboxen hamnade på "fel" sida som jag ville ha anläggningen monterad. Elskåpet hade också blivit kraftigt misshandlat innan jag kom över anläggningen, troligen i transport eller när det monterades ut från där det användes. Tursamt nog så fanns de allra flesta plastbitarna kvar, så beväpnad med en massa tålamod och en flaska cyanidlim så skred jag till verket. Fick ihop ett fungerande skåp, och monterar där jag ville ha det. Drar nya kablar, både till fläktmotor och filter-rens-skak-motorn. Märkte upp noggrant vilka kablar som skulle vart. Kopplar in provisoriskt med trefashandske direkt på installationskabeln, allt enligt gällande säkerhetsföreskrifter... :vissla:
Men så fort jag trycker på start så löste säkringen ut. Blev givetvis lite orolig att något var fel i skåpet eller med motorerna. När jag kopplar bort fläktmotorer så fungerar resten. Skåpet verkar ge signal som det ska och skakmotorn brummar när den borde göra så. Då åker jag iväg och lånar riktig proffs-elfelsletarutrustning:
Bild

Ja, jag vet. När jag såg denna för första gången så idiotförklarade jag både utrustningen och han som byggt den, men nu kom den till bra användning, trots krokodilklämmor och dödshandske.
Bild

Fläktmotorn fungerade också! :hurra:
Efter lite närmare felsökning och mätning visar det sig att "någon", trots uppmärkning av kablarna, kopplat fel så två faser gick in i fläktmotorn och den tredje i skakmotorn och tvärt om. :vissla:
Efter omkoppling fungerade allt som förväntat.

Om någon är intresserad av hur stora motorer som används här (kanske bygga något liknande själv med en kul projekttråd?) så kommer bilder på fläktmotorns märkskylt, skakmotorns skylt samt själva excentern till skaken.
Bild

Bild

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#48 » 17:33:48, 07-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, kom på att jag måste göra nya ny med graveringen på också, hehe.

Det där ser ju skitbra ut. Bra med ett grovt galler i botten. Så kan man ha lösa med mindre maskor ovanpå om behovet uppstår.

Ja skåpet är riktigt stort ser man. Går lätt in hela hatten :mrgreen:

Skakgrejen fattar jag att den finns. Det hänger gärna upp sig blästermedel lite här o där.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#49 » 17:48:39, 07-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu snurrar i alla fall både fläkten i filteranläggningen och i cyklonen på skåpet. Nu bör dessa två kopplas samman. Jag fick med två olika sugslangar, med markant olika diameter, till skåpet. Den klena sitter redan monterad mellan botten av skåpet och cyklonen, så den grova ska sitta mellan cyklon och filter. Men hur jag än försöker så är jag inte människa att få på slangen på cyklonens utlopp. Då kommer jag ihåg att jag på en loppis för flera år sedan köpte två sugslangar (tror det var för en tia). Efter 30 sekunders letande, och tio minuters jobb att få fram dessa, så visar det sig att den längsta av slangarna var 5 mm större diameter än den jag fått med skåpet. Jodå, den passar, men placeringen av filtret blev inte helt optimal... :vissla:

Bild

Nu är det i alla fall sug i skåpet. All blästermedel följer med ut som det ska.
För att kunna få in filtret på plats så bockas några plåtar till:
Bild

Jag hade åtta större länkhjul liggandes, fyra svängbara och fyra fasta. Jag hade sådan tur att alla hade samma storlek, så nu har jag bara fyra fasta kvar. Kanske inte så användbart, men de fyra som hamnade på filtret blev riktigt bra. Tyvärr så hamnade de fulaste ytterst, men värre olyckor kan hända.
Bild

Det är extremt trångt, men med lite lirkande och gungande kan man få in filtret på plats. Slangen då. Jo, när jag undersökte den närmare visade det sig att man klippt av spiralen några varv i ena änden. Detta gjorde att man med mycket vilja och våld kan få på slangen på cyklonen.
Bild

Har lyft fram sommardäcken till båda personbilarna men inte hunnit montera dessa ännu. Ger i alla fall en storleksreferens till anläggningen.
Bild

Bild

Har skurit till en skyddsglasskiva framför siktglaset in i skåpet. Har gjort det i vanligt fönsterglas. Får se om det fungerar, men annars så är det lätt att ändra på.
Ska montera på klokoppling här så jag kan dra grövre slang från kompressorn. Just nu har jag 1/2" slang med vanliga Cejn-kopplingar. På tok för lågt flöde. Sedan borde det vara klart att kunna provblästra. Räcker det inte med grövre slang så har jag en idé om en mindre bufferttank framme vid skåpet.
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#50 » 09:22:06, 24-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inte haft tid att göra något med detta projekt på länge. Men det kom upp på annat ställe här på M om mitt första försök att bygga blästerskåp. Bör ha varit andra halvan av 90-talet.Jag hade aldrig hört talas om att det fanns skåp för tryckbläster, men det var exakt vad jag ville bygga. Hade blästerpottan sedan tidigare. Köpte ett gammalt sopskåp, har för mig det kostade 625 kr. Benställningen bör ha kommit från en målerianläggning som målade kontorsmaskiner till Addo. Tratten under skåpet kom från en traktorburen gödningsslunga. Gallret inne i skåpet var ett ljusschakt (alltså täckt ett hål i trottoaren när källarfönstren låg längre ner än gatan) på gamla Bergakassernerna.

Skar hål för siktruta, handskar och slanggenomföring. Monterade in 2 stycken 60 W glödlampor som belysning samt gjorde slitväggar inne av spånskiva.
Tanken var att blästra upp kanske 50 kg sand som la sig i botten av tratten, därefter öppna ett spjäll och tömma ut sanden, sila den och slå tillbaks den i pottan. Tyvärr hade jag ingen lämplig utsugsfläkt men hoppades jag skulle kunna köra en minut i alla fall i första testet. Men det tog inte mer än 3,2 millisekunder så hade jag värsta sandstormen inne i skåpet med noll sikt. Tyvärr så tappade jag lusten, och tid fanns aldrig, så skåpet blev bara stående.
Lyfte fram det och tog några bilder för någon dag sedan. Håll till godo:

Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#51 » 10:13:58, 24-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet "någon" som har puttslust :vissla:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2 (trådstartaren)

#52 » 14:59:09, 24-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att återgå till skåpet som tråden egentligen skapades för så får jag visa lite gammalt när jag inte gjort något nytt... :vissla:
Ögnade igenom hela tråden när det gamla skåpet kom på tal och insåg att jag inte berättat om hur jag flyttade skåpet inomhus. Det finns lyftöglor på toppen, så kommer man åt med maskin så är där inga problem, men gör man inte det så är det värre. Skåpet väger nog uppemot tonnet med pottan påmonterad, och undertill sitter tratten så man kan inte lyfta mitt under.
Jag fick tag på fyra järnhjul (som suttit på en askvagn på ett sågverks värmecentral). De hade legat ute i kanske 20 år i en bra-att-ha-hög men flyttats till en skrothög som skickades mindre än en månad senare, så det var på håret jag hann rädda hjulen, men det räckte. :mrgreen:
Jag tyckte hjulen borde hålla belastningen, vilket inte nya från BT eller liknande hade gjort.
Krävdes en hel del övertalning med hammare och städ, men ändå var hjulen i förvånansvärt bra skick med tanke på vad de varit med om. Fick dem att snurra, plockade ner och smorde upp så de skulle gå lätt. Tyvärr var två av hjulen svängbara och därmed högre, så jag fick göra två olika plåtar, fast principen är lika för båda "vagnarna".

Bild

Tyvärr hade jag inte tillgång till tillräckligt höga öververktyg till kantpress för att kunna bocka ihop lådan. Längre än så här gick inte.
Bild

Men skam den som ger sig. Hellre brödlös än rådlös (och teleskoplastarlös). :mrgreen:
Tryckte ihop det sista med teleskoparen, därefter en omgång med hammare på städet så var det bättre än vad som behövdes.
Bild

Bild

Hade ingen bild på färdiga vagnar eller när de användes, så jag tog en på en vagn. Tyvärr blivit lite rostig nu, men de ska kanske aldrig mer användas.
Bild

Jag lyfte alltså upp bakändan med garagedomkraft, placerade en vagn under vardera bakben, sänkte ner och lyfte framänden med garagedomkraften. Kunde köra och manövrera skåpet själv. Var det trångt så kunde man vrida vagnarna under benen. Var en del krypande runt skåpet innan det stod på plats, trångt som attan, men med millimeterprecision, vilja, våld, vaselin och skohorn kom det in där jag ville ha det. :hurra:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#53 » 20:48:56, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt 11 månader sedan jag skrev något i den här tråden, och närmare 17 sedan jag skrev om nya hyss med skåpet. :sad:
Men lite har blivit gjort, pö om pö. Som synts på tidigare bilder i tråden och nedan så var själva styrskåpet till blästern allt annat än bra konstruerat. Litet och rostigt, elkablarna gick genom baksidan som togs bort för att komma in i skåpet, men samtidigt sitter de fast i komponenter inne i skåpet. Fruktansvärt opraktiskt, alltså. Fanns bara en strömbrytare som startade både fläkt och belysning. Man vill kanske stå och förbereda saker utan att ha fläkten väsnandes. Strömbrytaren var bara enfas medan jag ville köra belysningen på trefas, framför allt för jag hoppas det blinkar mindre när kompressorn går tungt. Det är alltså inte nätfrekvensblink jag är orolig för utan för spänningsvariationer orsakade av kompressorn. I gamla verkstaden blinkade takbelysningen markant när kompressorn lastade på ordentligt.
Fläktmotorn på blästerskåpet är också enfas. Om den någon gång havererar så blir det troligen byte till trefas där också.
Ja, ni hör, gott om anledningar att göra nytt styrskåp. :mrgreen:
Bild
Bild


Någon gång i höstas skulle vi beställa från Malmbergs. Då slängde jag med bl.a. två stycken moduluppbyggda strömbrytare med vars tre kopplingssektioner. Tanken var att använda dessa för att styra trefasen till belysning respektive fläkt. Ritade upp ett skåp som skulle bestå av bara två delar, en mycket avancerad bottendel och ett lock - bakstycke i en bit.
Att det var så avancerad bottendel beror bara på min fåfänga. Jag ville ha skarven mellan undersidan och bottensidan så man fick en bockad yta mellan undersidan och framsida (och givetvis likadant gällande översidan). Detta gjorde att jag inte hade till närmelsevis tillräckligt höga bockprismor för att kunna bocka ihop lådan, men genom kreativt riggande av kantpress, sätta lådan i spänn och bara använda ena sidan på underverktyget (ska egentligen inte gå att bocka på det viset) så fick jag ihop allt.
När jag kommit så här långt i konstruktionen börjar jag tveka till att ha direktkopplad belysning och fläkt. Även om strömbrytarna är specade för att klara både spänningen och effekten så känns det inte helt bra. Bara att rota igenom några pallar med gammalt elskrot. Fick fram ett par 220V kontaktorer, kopplingsplintar och automatsäkringar. Av ren slump hade jag byggt skåpet exakt tillräckligt brett (eller djupt) för att få plats med allt detta plus en kopplingstråd. Trådarna får inte plats att ligga två i bredd så de fick ligga på höjden.
Provmonterar allt i lådan och håller upp denna mot blästerskåpet. Först då inser jag var jag tänkt fel. Det går ett vinkeljärn över och ett under skåpet som elskåpet är monterat i, förstärker upp blästerskåpet och håller blästerpottan. Dessa sticker ut från blästerskåpets sida och täcker en del av elskåpets topp respektive botten, inklusive hålen där kablar och slangar går in och ut ur elskåpet! :uupps:
Jaha, bara att göra om och göra rätt. Men nu har jag i alla fall lärt mig hur jag ska bocka den här biten... :mrgreen:
Målat, hopbyggt och klart blev det så här:

Bild
Bild
Bild

Fick dra upp ny trefas elkabel på toppen av blästerskåpet för att försörja belysningen. Det sitter två armaturer i taket och en tredje i dörren, alla med 2 * 36 W lysrör i. Armaturen i dörren har avklippt kabel. Jag vet inte om det beror på att man skadat denna eller armaturen har kortis. Har inte hunnit koppla in den ännu och prova. Men de två i taket fungerar och lyser så fint, så fint. :hurra:

Plockade ner tryckluftssidan och drevade alla skarvar. Bytte inkommande anslutning så nu sitter det ett klokoppel gängat direkt på anläggningen.
Igår uppstod det högst plötsligt blästerbehov. En liten pryl som var ca 120 * 60 * 60 cm. Ja, ja, vad har man att förlora? Slängde in den i skåpet, drar igång kompressorn, filteranläggningen och fläkten på blästerskåpet. Trampar på pedalen och det börjar blåsa precis som det ska, men speciellt mycket blästermedel kommer det inte, och efter ett tag kom inget alls. :sad:
Insåg att det antingen var stopp i blandningsblocket eller uppe i pottans utgång, men det fick vänta tills idag. Jag chansade på blandningsblocket och plockade ner ner detta, så helt uppenbart var det inte där felet var. Bara att skruva av kranen också och tömma hela pottan på all stålsand. Får lagom in en spann som det varit 5 kg spackel i under anslutningen. Är alltså inte jättebesvärligt att tömma, även om det dammar, är tungt och lite obekväm arbetsställning. Ungefär fyra sådana spannar innehåller pottan.
Det tråkiga var att innan jag köpte den här anläggningen så har stålsanden delvis rostat ihop till större och mindre klumpar. Jag har hackat bort en massa sådant, men en gång lossnade silen som ska hindra större föremål att komma ner i pottan, så det hade nog kommit med en massa sådant, eller så hade det lossnat en laddning inne från pottans väggar. Kanske båda sakerna, men det var i vilket fall som fullt med större och mindre klumpar vid utloppshålet. Men efter att ha petat med ett finger, krossat större bitar med en skruvmejsel, bankat i en kvart med sandhammare på pottan osv så var den tom. Silade allt med ett ganska finmaskigt när (ca 2 mm maskor) när jag återfyllde stålsanden. Sedan förnyade prov. Och nu fungerar allt som det är tänkt! :hurra:

Givetvis är inte anläggningen klar, finns massor med större och mindre saker att göra. Några av de viktigare sakerna är att koppla in belysningen i dörren, försöka få bättre tilluftsflöde för att hålla luften renare (trots två fläktar varav en är på 2,2 kW så blir det ganska dammigt efter en minuts blästrande) samt göra blästermedelskranen manöverbar med foten där man står och blästrar. Som det är nu så måste man, om man vill ändra mängden blästermedel i luftflödet, sluta blästra, dra ut armarna ur handskarna, gå bort till pottan och ändra kranen och gå tillbaks igen. Lite opraktiskt även om skåpet ändå är fullt användbart.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#54 » 22:03:35, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är planen att skåpet ska gå plus? Eller är det bara för hemma/hobby -bruk?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Stridis2 (trådstartaren)

#55 » 08:39:40, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan allt jag gör är för hobbybruk, men dyker det upp något så tackar man inte nej. Har firma och har jobbat en del med friblästring tidigare.

Så är det någon här som behöver ha något blästrat är det alltså bara att hojta till.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se