Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Stridis blästerbox

55 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 22:34:14, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag redan nämnt i Dagens glädjeämne så har jag köpt mig en blästerbox eller blästerskåp, vilket uttryck man nu föredrar.
Stridis2 @ Dagens glädjeämne !
Det var några killa i Jönköpingstrakten som hade ropat in detta på nätauktion utan att veta hur stort det egentligen var. När de väl fick hem härligheten hamnade det i en lada tills de la ut det på Blocket där jag hittade det. Ringde och förhörde mig, allt lät hoppfullt så dagen efter lånade jag mig en liten lastbil och gav mig ut på en 45-milatripp. De hade en gammal Hymas traktorgrävare byggd på en Ford 7000 att lasta med. Den fick kämpa ganska hårt med skåpet, men på kom det.
Rätt mör i kroppen när man kom hem, men allt fick plats, även om filtret fick sticka ut lite på högersidan... :vissla:
Bild

Har bara hunnit med att lasta av härligheten och titta lite på vad jag egentligen hade köpt. Skåpet är ca 150 * 150 * 240 cm stort. Tre belysningsramper med vardera 2 * 18 W lysrör. Hela framsidan är öppningsbar. Skåra i taket för att kunna lasta in med travers. På vänster sida är det en extra lucka för långgods.
Bild
Bild

Utsugsfläkt är hopbyggd med en blästerklocka. Man kör alltså med tryckbläster (som lär vara fyra gånger effektivare) istället för sugbläster. Man suger upp all luft, damm och blästermedel från botten av skåpet till en cyklon och det tunga faller ner på blästerklockan. När man släpper fotpedalen så avluftas klockan varpå allt blästermedel faller ner i klockan igen.
Luften från cyklonen går vidare till ett skakfilter och vidare ut i produktionslokalen igen.
Bild
Bild

Anläggningen har varit lite konstigt uppbyggd, i alla fall för mina behov. Cyklon / blästerklocka har varit monterat på baksidan av skåpet. Man behöver högst sannolikt justera flödet av blästermedel på klockan. Jobbigt då att behöva springa runt skåpet.
Bild

Jag vill inte heller att det bygger för mycket ut från väggen. Bättre att det är lite bredare än djupare för min del. Jag ska alltså bygga om så klockan hamnar på höger sida om skåpet.
Bild

Jag tänkte svetsa in ett nytt rör i botten av skåpet, troligen lutande uppåt. Därefter en lämplig böj så röret blir lodrätt, därefter en ny böj så röret går bakåt vågrätt in i cyklonen. Frågan är bara vad för sorts rör man ska använda och var man får tag på dessa? Rören bör vara ca 100 mm i diameter, hyfsat släta på insidan, lite godstjocklek och lågt pris. Funderade på avgasrör. Dessa finns ju med muffar och vinklar så man kan plocka isär om man får stopp i röret någon gång. Tyvärr har Biltema bara upp till 76 mm diameter. Raka rör har 100 mm rostfria rör, men dessa kostar både skjortan och kalsongerna. Tips på var jag kan få tag på lämpliga rör?

Inuti skåpet hänger det en gummiduk som slitageskydd på var vägg. Dessa är trasiga. Var får man tag på gummiduk, eller annat lämpligt material, till ett bra pris? Behöver tre bitar på ca 140 * 148 cm. Gammalt transportband av tunnare modell skulle antagligen vara superbt!
Bild

Jag ska försöka få in prylarna i husa, men när jag hinner bygga ihop det hela har jag ingen aning om. Troligen blir det inte förrän det blir sämre väder, eller om det blir så varmt att man inte orkar jobba ute... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Mattias Petterson

#2 » 23:39:45, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp kaminrör på byggmarknaden
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

63an

#3 » 05:44:37, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vaknar kl.4 å då regnar det med lite åska som dessert, kan de hålla på ett dygn eller 2 så inte mej emot :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Kotten

#4 » 08:41:08, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart du ska ha bläster! Grattis till köpet! :grin:
Har själv börjat fundera mer och mer på att köpa en blästertank, hade underlättat mycket och verkar ju kul :smile: Har kollat runt men hittar inte mycket, jula och verktygsboden har den här som jag sneglar på men man är ju orolig för att det bara ska vara smäck. Någon som har förslag? Känns praktiskt att få med allt i ett paket. Tryckluft finns det så det räcker och blir över :cool: Var tvungen att kapa tråden lite :grin:
:back_to:
Kaminrör såg lite dyrt ut när jag kollade på byggmax, om du inte har bråttom kan jag kolla vad som ligger hemma om 2 veckor? Hur mycket behövs? Kanske uppenbart men varför skulle inte stuprör fungera?
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

RD350

#5 » 10:18:18, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rör till fodersilos? Vad dom kostar vet jag ej men dom kan nog vara ca 100mm. Gummiduk används till "spillvattendammar" från gödselstackar. Finns olika grovlekar, men samma där, vet ej vad det kostar.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Stridis2 (trådstartaren)

#6 » 11:53:11, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips och idéer så här långt. Stuprör var en kreativ tanke, dock är jag rädd för att de har för tunt material och slits hål på alltför snabbt.
Rökrör (i alla fall de jag såg på Byggmax) faller bort av två anledningar. Dels hade de inga böjar utan de var gerat ihop i 45-graders vinklar.Här kommer det att bli turbulens som punktbelastar rören. Men framför allt så var kragarna pressade inåt istället för utåt. Detta medför en strypning. Efter strypningen kommer det att slå hål på rören. När jag började med blästring trodde jag att det skulle äta där rördimensionen blev mindre, men det är inte så. Däremot där det blir större dimension äter det hårt. Samma sak med kurvor. Bockar du alltid slangen på samma håll kommer det att gå hål i ytterradien. Ju hårdare bock desto snabbare går det hål.

Om jag inte hittar något bättre som slitskydd tänkte jag börja med gammal plastmatta. Detta tror jag inte är bra. Blir för hårt i kyla, svårt att vika undan om man ska använda sidoluckan samt den är (nog) inte dragstark så risken finns att den hänger och blir skev för att sedan spricka. Men priset är rätt och det går lätt att skaffa. :mrgreen:

Om vi tittar på Kottens blästertankar. Jag hade nog inte skaffat den pottan från Jula. Visst, den är mycket bättre än en pistol med sugslang, men det jag mest vänder mig emot är att man ska fylla den med tratt!?! :myzsko: Känns mycket bökigt. Det är tungt nog med hanteringen av blästermedel utan att man ska hantera en mjuk, lös plastbit samtidigt. De specar inte luftförbrukningen alls (!), men andra som har liknande säger mellan 250 och 450 l/min. När jag kör med min elkompressor så ger den 700 l/min, och det tycker jag går för långsamt, men allt handlar om hur tålmodig man är och vilka krav man har. Pratade med en i går som blästrat två stora aluminumbåtar (gissar på knappt 10 meters längd) med spruta som hade kopp för blästermedlet under! :uupps:
Tredje saken jag stör mig på med Jula-blästern är att de har manövern med en kulventil. Detta är jättebra om man blästrar längre stunder, men ska man ha många start - stopp så sliter man snabbt ut kranen. Ska du ha kran så är det jätteviktigt att öppna och stänga jättesnabbt.
Jag hade nog istället tittat på denna bläster. Då har du i alla fall inbyggd plåttratt, automatisk ventil vid påfyllning samt dödmansgrepp.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

AN

#7 » 12:51:12, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckblästerskåp är nog grejen det :grin:
Ska bli kul att se både installation och blästerresultat. :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

PO

#8 » 15:29:38, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

4" spannmåls skruv, löser iofs inte dina böjar ,slang ala´slamsugare som böj?

1 person gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

doc2

#9 » 22:21:02, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Silofyllnadsrör kanske? Kraftig gods stor böjradie och utvändig fläns. Vet ej pris.
T ex Mafa
http://www.mafa.se/?page_id=47

1 person gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

nordsjöklättrarn

#10 » 04:54:20, 27-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad med 110mm avloppsrör? Ja det kommer slitas ut men kostar inte mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

InläggDetta inlägg har raderats av tracker den 07:04:14, 27-07-2018.

Kotten

#12 » 09:40:14, 27-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för synpunkterna stridis! Kollade lite för snabbt innan Och för för mig att det var samma, men jag ska kolla på den från verktygsboden då :shake_hands: Gissar på att vår kompressor ligger nog över kubiken per minut. Ska kolla rör för säkerhets skull när vi är hemma om du inte hittar något bra, då får du en anledning att komma på besök ju :mrgreen: :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Stefan1972

#13 » 11:28:56, 27-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle ju vara intressant att veta vad den använts till. Armarna har ju ändå en maximal räckvidd inne i skåpet och ja, det finns väl ingen sportslig möjlighet att hantera nåt stort därinne på det viset? Ett skåp gjort för sand är det ju iallafall. Inget finlir direkt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

christianmoller

#14 » 13:59:54, 27-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du vägarna förbi norra göteborg kan du få lite 104x2 rostfritt,har tyvärr inga böjar kvar.

/Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Stridis2 (trådstartaren)

#15 » 17:06:17, 27-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christian Möller: Det är nästan läge att skaffa sig vägarna förbi Göteborg när man får ett så schangtilt erbjudande. Jag tackar och bockar. :shake_hands:
Kunde nu bara Valkyria öppna så kunde man göra två flugor på smällen. Återkommer om / när vi kommer upp.

Stefan: Man har använt stålsand / stålkulor i skåpet. Vad man blästrat har jag tyvärr ingen aning om, men jag hoppas man ska ha nytta av storleken ändå. Att kunna lägga in något som kanske är en meter stort behöver inte betyda att det är jättetungt. Om jag någon gång får tummarna loss att bygga nya skärmar till dumpern är det kanon att kunna blästra dessa innan lackering, bara för att ta ett exempel.

Sedan finns det givetvis redan planer på att bygga om skåpet, redan innan jag har fått in det i husa. :idee:
Jag skulle vilja göra om botten så man har en stor rund del i bordet som kan rotera åt båda håll med hjälp av en elmotor och fotpedal. Att ha en snedställd "tvättmaskinstrumma" på väggen där man kan lägga i små saker som ska blästras, t.ex. skruv och bult, och låta denna rotera med hjälp av en annan elmotor är också ett liten idé jag har. Men detta kommer mycket senare, kanske aldrig... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tequila och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se