Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Stridis blästerbox

55 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

magloman

#16 » 17:50:32, 27-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur bra som helst när det är stort! Vem vill sopa sand på golvet??

Små grejer lägger du bara på en upp och nervänd korg.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Stridis2 (trådstartaren)

#17 » 13:40:19, 29-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte hinner och orkar man mycket i denna värmen, men i går så hände lite i alla fall. De vinkeljärn som har hållit upp cyklon-blästerpottan har lossats och flyttats från baksidan till höger sida. Blev ganska mycket hoppande i och ur skåpet. Fick rigga upp en lednyckel på utsidan så den inte kunde rotera, klättra in i skåpet och lossa motsvarande mutter. Ut igen, ta vara på bulten och gör om för nästa. Varje vinkeljärn sitter med åtta bultar, och hålen på den sidan som inte används är plugade med bult och mutter också... Men de var i alla fall förborrade. :mrgreen:
Fick lossa manöverskåpet, ett kabelskydd och såga loss ett skyddsrör för att få plats med vinkeljärnen. Men eftersom jag var feg och inte vågade köra med vinkelslipen utomhus så fick jag lyfta in skåpet i verkstaden. Så här såg det ut när jag skulle hålla kväll en bit efter elvatiden.

Bild

Inte stora förändringar, men alltid något sa kärringen som klippte grisen... Men när jag skulle gå ut och skaka av tröjan så hade det börjat blixtra ganska mycket. Kommer det regn på cyklonen så blir troligen all stålsand en hård klump. Inte kul! Var bara att sparka igång teleskoplastaren, iförd bara kalsonger, för att flytta luftfilter och få in cyklonen i husa. Tur man ha en bit till närmsta grannarna, annars hade de trott man var galnare än vad man egentligen är. Springa runt i mörkret i bara underkläder och köra maskin vid midnatt... :djaevul:
Men in kom cyklonen i alla fall.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#18 » 14:22:44, 29-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, gå ut i bara kallingarna har man ju fått göra av olika skäl, men för det mesta har det varit att man glömt något eller kom på att man var tvungen att göra något. :vissla:


Det var INTE fegt av dig att köra in den och köra med vinkelslipen inne istället för ut, det var istället
det bästa du kunde göra med de omständigheter som är nu. :thummar: :buga:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2 (trådstartaren)

#19 » 15:02:14, 29-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nejdå, jag vet att det inte var fegt utan klokt, men jag lever efter devisen att "Det som är så allvarligt att man inte kan skämta om, det är inte tillräckligt viktigt för att man ska vara seriös över heller!". Jag skämtar om (nästan) allting.
För några dagar sedan sålde jag ungarnas gamla lekstuga. Morfar och mamman kommer och ska titta på det hela. Morfadern är orolig hur man ska kunna transportera hem den eftersom halmtaket var tokslut. Jag hade två förslag, antingen slänga av nockaträna och köra med resten, eller (vilket det blev) att vi tog hela lekstugan med teleskoplastaren och hissade ut den i min eldningsgrop. Där rev vi av nocken och hela halmtaket ner till undertaket. De båda mycket trevliga köparna (som i normala fall bor i Stockholm men har sommartorp här nere) verkade vara ganska chockerade över hela händelsen. Allt från att en person bara har en teleskoplastare (tror inte ens de visste maskintypen fanns...) som leksak, till allt vi pratade om gammal byggnadsteknik. I vilket fall som, taket var rivet vid niotiden på kvällen. Kvinnan sa något om att -Ja, det här ska du väl inte elda nu. -Nä, visst, svarade jag, det är för sent så jag kan inte elda förrän tidigast i morgon... :djaevul: Hon såg lite chockad ut innan hon insåg vad jag egentligen sagt. :mrgreen:
Alla uppskattar dock inte min humor. Ena dottern skadade foten för någon dag sedan. Slutade med nio stygn i foten. Men innan dess, när vi kommit in till akuten var det någon personal som skulle trösta henne med orden att -Det här blir bra ska du se. Varpå jag sa att -Ja, de kommer inte att behöva amputera benet ovanför knäet! :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#20 » 16:26:09, 29-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3: :lmao: :lmao: :djaevul: :djaevul:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

magirus

#21 » 19:50:42, 29-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Var bara att sparka igång teleskoplastaren, iförd bara kalsonger, för att flytta luftfilter och få in cyklonen i husa. Tur man ha en bit till närmsta grannarna, annars hade de trott man var galnare än vad man egentligen är. Springa runt i mörkret i bara underkläder och köra maskin vid midnatt... :djaevul:

ÄH, sånt ä ju fullkomligt normalt!! :vissla: :shake_hands: :mrgreen:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Stridis2 (trådstartaren)

#22 » 10:18:52, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag gjort en Alfon Åbergare igen: jag skulle bara...
Ja, egentligen började det i förrgår när jag skulle svetsa cyklonen. Den var redan lagad på flera ställen. Precis där sugluften kommer in sliter det givetvis hårt. Men när det först har gått hål på original plåt, man svetsar i en ny järnplåt som också slits hål på, då är frågan hur man tänker? Här hade man tröttnat på att svetsa, så man tar en 0,3 mm (!) rostfri plåt och och spacklar fast. :uupps: När inte detta heller fungerar så tar man till det ultimata lagningsmedlet: Silvertejp! :screwy:
I vilket fall som, jag bockade till en bit 2 mm svartplåt och svetsade dit. Märkte efter ett tag att originalplåten var mycket tunn på ena sidan där jag svetsade. Troligen håller det för min begränsade användning, men går det åt skogen får man väl titta på att göra en ny cyklon.
Missade tydligen en Efter-bild, men ni kan få se den gamla tjusiga lagningen. Utan att skryta alltför mycket kan jag säga att mina svetsar ser i alla fall inte sämre ut... :vissla:
Bild

När jag höll på med att svetsa på cyklonen delade jag på denna och blästerpottan. Så, i går kväll skulle jag bara skruva ihop dessa igen, dock inte på samma håll. Nu är pottan roterad ett kvarts varv, detta för att få utloppet på rätt håll. Allt annat kan man ändra, men utloppet är svårt. Det visade sig att flänsarna inte var symmetriskt borrade, men det var inget värre än en borrmaskin kunde råda bot på. :djaevul: Nu sitter de ihop med packningssilikon och åtta skruvar, mer än när jag fick maskinen.
När detta sitter ihop är det ju lika bra att skruva upp det på skåpet också. Ganska jobbigt att resa den själv, lyfta upp den två dm, hålla balans på hela härligheten samtidigt som man sätter i en M8-skruv utifrån och mutter på insidan, men är man tillräckligt dum och envis så går det. Jag saknar verkligen traversen jag hade i gamla verkstaden!
Bild
Bild
Bild

Han man kommit så här långt så är det lika bra att kolla hur tryckluften är tänkt att vara kopplad. Inget märkvärdigt, men lite klurande tog det ändå när flera slangar var klippta och man inte visste var något var kopplat från början. Jag tror det är rätt tänkt nu i alla fall, även om några blå slangar ska flyttas och kortas för en snyggare och säkrare dragning. Men då måste man ju kolla om det fungerar också... Gjorde en fulkoppling så jag matar allt med en 1/2" tryckluftsslang. Kommer inte att räcka när man blästrar men vill se så ventiler fungerar. Först funkade inget, men sedan insåg jag att dörren stod öppen. Hade glömt att denna var förreglad, trots att jag kopplat in den ventilen en kvart tidigare... :vissla:
Men tyvärr så fungerade det inte heller efter stängd dörr. Får fram luft till pedalen, denna läcker lite men släpper igenom som den ska när man trampar. Sedan kommer luften bort till denna lilla sötnos:
Bild
Bild

Tryckluft in i botten av T-röret längst till vänster i näst sista bilden. Från toppen av T-röret går styrluft till reduceringsventil och manometer i manöverpanelen, därefter till dörrens förregling, fotpedal och tillbaks till både den blå klumpen underifrån och den svarta ventilen från översidan. Jag tolkar funktionen som så att när blå klump får tryck öppnar den det stora luftflödet, inget tryck så stänger den. Detta fungerar.
Den svarta tror jag ska vara att när den får tryck så går stora flödet rakt genom filtret in i blästerklockan. Ingen styrluft så avluftas blästerklockan via den svarta slangen upp i cyklonen. Här är problemet, tryckluften går hela tiden upp i cyklonen, vare sig man har tryck eller ej på styrledningen. Men när jag kommit så här långt så var klockan nästan halv två på natten, så jag beslöt mig för att hålla...
Nästa steg blir dels att fästa in blästerpottan mot skåpets benställning. Som det är nu så hänger pottan bara i cyklonen. Sedan givetvis fixa ventilen så man får luft in i pottan. Får se när man kan ta sig några minuter nästa gång för detta lilla projekt. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#23 » 01:14:35, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här skåpet ger mig kraftig sömnbrist! I går kväll kom jag inte i säng förrän kvart i tre på natten! :insomnia: Idag är klockan inte mer än ett, men sedan återstår Maskinistensurf, dusch och annat livsnödvändigt... :mrgreen:
I vilket fall som, jag har dragit förhastade slutsatser om skåpets status, framför allt om tryckluften, och tyvärr så var det inga positiva överraskningar som framkom. För att göra en lång historia lite mindre lång:
Ventilerna som styr luftflödena fungerade inte korrekt. Jag trodde det bara var sista trevägsventilen som kärvade, men nu har det visat sig att reduceringeventilen till manöverluften knappt släppte igenom något flöde alls. Den var så full med någon grön klegga (såg ut som ärgad koppar) att jag tror den inte går att rädda utan får bytas ut.
Stora blå klumpen, ventilen som slår av och på luftflödet in till klockan, kärvade. Plockade ner denna, fast det var inte så lätt att komma i den. Alla vågräta ytor på skåpet har varit täckt med millimetertjocka lager av stålsand som har rostat ihop till en massiv masa med mycket god vidhäftning. Får knacka / hugga bort det jag måste ha bort. Skruvar, skruvspår och locket på ventilen var sammanrostat. Men efter en del arbete var alla 12 skruvarna lösa. Alla ventiler är belagda inuti med något som känns som gummidamm kombinerat med olja eller något liknade. Ju närmare pottan man kommer desto mer ståldamm finns det också. Efter rengöring och uppsmörjning med silikonolja så fungerar den ventilen.
Trevägsventilen var nästa bekymmer Behövde samma behandling som blå klumpen, men det visade sig att en packning helt har gett upp, plus någon O-ring var kass. Den senare är bytt men packningen måste jag skaffa ny. Förslag på var man kan få tag på en sådan ? Kan Momentum i Helsingborg tänkas ha på hyllan. Någon annan? Jag vet inte ens vad modellen heter. Den är i all fall 7 mm tjock, 30 mm ytterdiameter och hålet är 8 mm. Se bild nedan på en korrekt (finns alltså två sådana packningar i ventilen).
Det är alltså detaljen som är nummer tre räknat från höger, mellan två mässingsbrickor. Den skadade packningen skulle alltså suttit mellan de båda vänstra brickorna, där det ligger lite sorgliga rester av gummipackningen.
En annan sak man kan konstatera med ventilen är blästerslitaget i den som blivit var gång man har avluftat blästerklockan. Syns kraftigt slitage på axeln, distansröret är helt genomslitet, samt tittar man på den tjocka brickan med hål i kanten, nummer 5 från höger, så ser man att vissa av hålen är kraftigt ovala. Hacket i den gängade delen bredvid tror jag också är slitage.
Bild

Till slut kopplade jag in tryckluft direkt på klockan via en vanlig kulventil. Fick fortfarande inte fram någon luft till blästerslangen. Plockade ner luft-och-sand-blandningsklumpen. Det visade sig att det kommit in stålsand i vinkeln innan klumpen och rostat ihop till en riktigt hård massa. Borrade ut så mycket jag kunde och fick sedan hugga lös det med stenborr. Tog lång tid, säkert över en timme, men till slut fick jag hål igenom. Fick inte bort allt men förhoppningsvis tillräckligt mycket.

Känns som jag inte kommer så mycket längre med tryckluften just nu så jag började titta på utsuget till cyklonen. Först ytterligare en proffslagning. Än en gång lös plåtlapp och denna gång aluminiumtejp! :uupps:
Bild

Efter att ha letat lämpligt rör så visade det sig att min far hade ett hemmagjort rostfritt rör på ca 100 mm diameter. Detta hade han fått av en bekant för ungefär 30 år sedan men inte fått användning av, så nu norpade jag röret. Det är bockat runt i kantpress i en meter långa sektioner, därefter både längdsvetsat och rundsvetsat för att skarva ihop bitarna. Beställde två svetsböjar av lokala rörfirman och fick dem idag. Tror ni detta blir en bra lösning eller skjuter jag mig själv i foten? Tänkte alltså ha, räkant från cyklonen bakåt mot blästerskåpet, förminskare (så man kan dela mellan rör och cyklon om det blir stopp eller annat strul), 90 grader böj, lodrätt rör, 90 grader böj som pekar vågrätt snett bakåt - in mot skåpets centrum. Detta ska ligga precis över det vågräta vinkeljärnet mellan skåpets ben. Därefter slang in till en kort rörstump som är insvetsad i trattens nederdel. Original satt det med mycket längre slang, men det blir dyrare när man behöver byta. Blir det någon nackdel att ha så kort slang. Det blir kanske 4 dm lång.
Som synes så kommer det lodräta röret ganska långt fram, mitt för blästerpottan. Manöverpanelen hamnar längre bak på skåpet, men jag tror det fortfarande kommer att gå lätt att komma åt detta. I och med att röret kommer mitt för pottan kommer det också att bli svårare om man ska dra järnrör för blästersanden den första biten. Synpunkter, tips eller idéer på detta? Problemet är att om jag vill ändra var insuget till cyklonen är så blir det mycket jobb med vinkelslip och svets.
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#24 » 23:15:30, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett bildfattigt, men ändå mycket trevlig inlägg, i alla fall för mig.
Jag tror inte jag nämnde det tidigare, men reduceringsventilen för manöverluften var totalt hopärgad. Började pilla men fick inte lös skadade delar, så den blev liggande. I vilket fall som, dagen efter kom jag på att jag fått en maskin för 25 år sedan där det troligen hade suttit en reduceringsventil. Upp till föräldrarnas verkstad (där jag skruvade på den tiden) och hittade den nästan direkt. Passade rakt in i skåpet, bara att byta plats på in- och utgångsslangarna. :mrgreen:

För att göra en lång historia om packningarna i ventilen lite mindre lång så hamnade jag till sist hos Tool Momentum i Helsingborg. De har en liten gummiverkstad där man lyckades rota fram en spillbit gummi som var lagom tjock. Begagnad packning var 7,5 mm. De hade 6 och 10 mm på hyllan men spillbiten var 7. Stansarna var riktigt kul. Man kunde montera två stycken i en hållare, den ena innanför den andra och helt centrerat. På ett tryck så gjorde man både inner- och ytterhål. De hade en sats med massa olika så det var bara att pussla ihop till passande storlek. 50 kr, ink. moms, tyckte jag inte heller var så farligt. :hurra:

Fick en liten timme till övers i kväll och monterade ihop ventilen. Fick fortfarande inte fram något flöde på manöverledningen, trots ny regulator. Plockar ner bit för bit och konstaterat att så här långt finns det i alla fall tryck. Till slut så har jag plockat itu och återmonterat allt utan att hitta något fel. Då fungerar det! :uupps: Men värre olyckor kan hända än lite onödigt skruvande. Men nu fungerar blästerbiten. Förreglig av dörren, fotpedal startar och avluftar klockan, när man trampar på pedalen stängs påfyllningslocket för blästermedia, när man släpper pedalen så öppnas det igen. :hurra:

Nästa beslut jag måste ta är var och hur jag ska dra in blästerslangen. När man hade klockan bakom skåpet så drogs slangen hela vägen från klockan till munstycket i en räcka. Den gick in genom ett hål i framkanten av vänster sida.
Bild

En skyddsplåt på insidan förhindrade att ett direktsprut med munstycket skulle spruta ut alltför mycket blästermedel.
Bild

Jag kan inte använda detta hål eftersom klockan sitter på höger sida.
Jag har sett lösningar på proffsskåp där slangarna kommer in i golvnivå eller högt upp, både i framkant och bakkant av skåpet. Jag har möjlighet att dra med järnrör från klockan en bra bit, till och med in i skåpet. Men frågan är om detta är bra? :klia: Fördelen är att det blir billigare att byta blästerslang ju kortade den är (och järnrör håller bättre än slang), men om man har ett försänkt hål i golvet så man kan föra ut slangen så har man bara så mycket slang inne i skåpet man behöver för det blästringsobjektet.
Hög eller låg ingång för slangen? Hög är kanske mer ur vägen men svårare att inte få en hård böj (med mycket hårdare nötning just där) på slangen.
Ta in slangen långt fram eller långt bak i skåpet?
Många funderingar, men få svar som jag har just nu. Några tips eller idéer från läsarna? :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Turbodiesel

#25 » 23:34:16, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är extremt tveksam till att stålrör av normala dimensioner håller längre än en blästerslang i gummi. Allt som inte är av gummi eller karbid i en bläster brukar bli kortvarigt, förutom bra pulverlack då :snow:

På mitt blästerskåp av liknande utförande (Normfinish) sitter klockan i det bakre högra hörnet, och blästerslangen går i en fin böj från injektorn till framkant & går igenom botten av skåpets högra hörn. Det finns en arm inuti för att fixera munstycket, och man behöver då bara hålla i detaljen som ska blästras vid mindre jobb.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stridis2 (trådstartaren)

#26 » 09:45:33, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för både synpunkter och förklaring om hur ditt skåp är uppbyggt. :buga: Det är alltid bra att se andras lösningar.

Angående järnrör kontra gummislang så den erfarenhet jag har kommer enbart från min egen blästerpotta. En stor sak som rymmer (har jag för mig) ca 140 liter sand. Har gått hos vägverket innan jag fick tag på den. Då var den inte komplett så jag har modifierat lite under resans gång. Köpte blästern -94 och då var det svårt att hitta information på internet... :vissla:
Efter ett tag fick jag tag på munstycken från Eastwood company, ett amerikanskt företag som säljer mycket till custombyggare. Rördelar var standard VVS-prylar. Slangar var ett stort problem. Första försöken var med 1" (innerdiameter) "tryckluftsslang", genomskinlig vävarmerad. Den var för stor för mitt luftflöde så sanden kom stötvis. Gick ner till 1/2", ca 12 mm, gummislang. Fungerade bra att blästra med men höll inte speciellt länge, framför allt om man bockade slangen hårt någon stans. Fick tag på super-duper-dunder-bra blästerslang. Kostade runt 1100 kr (!) för fem meter, och detta var kanske -98. :uupps: Fortfarande 1/2". Den var klumpigare än vanlig tryckluftsslang, höll bättre men inte enormt mycket bättre. Motiverade verkligen inte priset. Samma problem vid hårda böjar eller om man tryckte till slangen på något vis (minns en gång en relativt lätt sak ramlade på slangen. Jag lät den ligga kvar eftersom det knappt tryckte till slangen, men det räckte för att bli turbulens och slangen exploderade efter kanske en kvart).
När super-duper-slangen var för kort så tog jag vad jag råkade ha hemma, närmare bestämt 3/4" gummislang. Denna höll mycket bättre än 1/2" blästerslangen. :hurra:
Slutsatsen jag har dragit när det gäller slangar är att man ska ha så grov som möjligt, utan att man tappar bärighet för blästermedlet, för bra hållbarhet, samt undvika böjar och förträngningar. Egentligen är det när det blir större som jag upplever att slangen slits. Blir väl mer turbulens där som slår blästermedlet mot slang, rör eller vad det nu rör sig om. 9 gånger av 10 som min slang sprängs så är det 5 cm efter sanden kommer in i slangen från en mindre röranslutning.

När det gäller rördelar så har jag använt vad jag fick tag på, närmare bestämt VVS-prylar. Under pottan satt en flervarvig kran som användes förr i tiden till bl.s. värmesystem (kan den heta skjutklaffventil?). Denna var utsliten och läckte igenom. Jag monterade en kulventil i samma dimension 1,25" (R32). Denna ventil fungerar fortfarande klanderfritt. Under ventilen sitter ett 1" T-rör med 1,25" avstick upp till kulventilen, fortfarande samma som när Vägverket hade maskinen. Därefter har jag monterat på 1" D-nippel och en förminskning till 3/4". Därefter hade jag slangnippel. Det tråkiga var att jag fick aldrig tag på slangnipplar i annat än mässing. Dessa försvann snabbare än en avlöning. Köpte påsavis hos lokala rörfirman. Till slut blev jag sur och köpte en D-nippel i järn, 3/4" - 1/2", och krängde på slangen över gängorna. Denna har hållit sedan dess.
Bild

I andra änden av slangen hade jag från början slangnippel in i en 1/2" kulventil (båda i mässing). Därefter D-nippel in i munstyckshållaren (båda i järn), gummipackning och det keramiska munstycket. Både slangnippel och kulventil slets ut ganska snabbt. Just nu så sitter slangen på en D-nippel rakt in i munstyckshållaren. En D-nippel mot munstyckshållaren har slitits ut under den tid jag haft maskinen. Det har givetvis inte körts professionellt med den, men jag har kört igenom många tiotals ton sand under den tid jag haft anläggningen.
Bild

Det här är bara mina egna erfarenheter, så jag lyssnar mer än gärna på andras åsikter och ser hur proffsutrustningar är uppbyggda.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#27 » 10:37:50, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev: Under pottan satt en flervarvig kran som användes förr i tiden till bl.s. värmesystem (kan den heta skjutklaffventil?)


Jag brukar kalla dom för slidventil
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Turbodiesel

#28 » 20:49:49, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog några bilder i förbifarten. Det brukar säga mer än några ord.

Här har du en detalj som skiljer sig, ventilen som släpper trycket i själva blästerklockan. På min är det en plastgrunka med ett gummimembran inuti, inga fjädrar eller andra ädla detaljer. Membranet tätar mot ingående hål i mitten, och släpper ut trycket genom flera stora hål i den nedre plastdetaljen när styrtrycket försvinner. Parallellkopplad med sandventilen & tryckregulatorn har jag för mig. Schema finns i Normfinish´s broschyr. Från början var det ett armerat membran. Det är tillfälligt ersatt av dubbla gummidukar, det blir ett ganska kraftigt sandflöde tillbaka ibland, vilket äter en del på grejerna.
Bild

Vattenavskiljare, eller snarare grovfilter. Inget vatten stannar i denna burk vid de flöden det handlar om. Och servomanövrerad tryckregulator.
Bild
Bild


Sandventil, en luftcylinder med en platt ventilplunsch i hårdmetall, den stänger ett munstycke/ring i hårdmetall. Med ställskruven regleras hur mycket sandmatningen ska öppnas. Här syns även var blästerslangen ansluter.
Bild

Slangen går in i hörnet som sagt, och här syns det svängbara fästet.
Bild

Typskylt, om du vill söka information. Hittade lite luftscheman och liknande i alla fall, för några år sedan. Dock ingen användarmanual av något större värde..
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magloman

#29 » 22:31:54, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig tråd, hur går det, haft nå mer tid?

Mina slangar kommer in längst bak till höger underifrån. De har varsin gummigenomföring i den sneda tratten. Sen är det ett rektangulärt urtag för alla slangar i gallret sen.

Har börjat pilla lite på mitt blästerskåp som bara stått sen jag köpte det för typ 5 år sen. Har inte haft tid eller kompressor som orkat med den iaf.
Hur vet man om det är sugande eller tryckande klocka man har?

Provkörde mitt idag för första gången och det funkade :thumme: Fanns tom blästermedel i det.

Har också gjort samma upptäckt som du; man vill helst ha cyklonrenaren och blästerklockan på någon sida. Då kan man ställa skåpet mot en vägg och det känns som det tar mindre plats.

Jaja, eftersom jag ändå kapat din tråd kan jag väl bjuda på nån bild också :vissla: :mrgreen: Känns det inte bra får du väl be nån mod städa tråden :thumme:

Mitt galler börjar bli lite slitet där på ett ställe, kan va svårt o se :lmao:
Behöver nya armslevar också samt handskar.

Bild

Bild


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#30 » 23:09:04, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst, såg att jag glömt att tacka Turbodiesel för mycket bra bilder och förklaringar. De uppskattas! :buga:

Kapa du på bara, Maglo. Blir det för mycket så får jag klaga hos moderatorerna. :skratta3:
Ditt skåp såg ju liiite mer hanterligt ut än mitt... :vissla:
Angående sugande eller tryckande så, om jag inte har missförstått allt så är det som så här.
Tryckbläster har en separat trycktank som du fyller med blästermedel och därefter trycksätter så sanden rinner ner i en blandningsventil (ett T-rör på min gula bläster) där det blandas med tryckluft. En slang går fram till munstycket med både luft och sand blandat.
Sugbläster har blästermedlet i ett öppet kärl (t.ex. en spann eller tratten under gallret i blästerskåpet). Man har två slangar fram till pistolen, en med ren tryckluft och en som är ansluten till blästermedelsbehållaren. Med hjälp av injektorverkan så sugs sanden med fram. Har läst hos flera tillverkare att tryckbläster är upp till fyra eller fem gånger så effektivt (per liter luft man använder) som sugbläster.
Jag visste inte ens att det fanns skåp för tryckblästring innan jag köpte mitt. Jag byggde ett för många herrans år sedan. Utsuget var i princip obefintligt, så det var rena sandstormen och omöjligt att se något efter en millisekund, så det hamnade på undantag tills jag skulle få tid att bygga utsug (och som vanligt hittade jag aldrig den tiden... :vissla: ), men det står kvar här. Till salu om någon vill ha ett halvfärdigt objekt.

Vad som har hänt med mitt "nya" skåp? Tja, nu när det var så fin sommar blev man bortskämd och lät "allt" stå ute. När det började dra ihop sig mot regn så fick jag omprioritera och försöka röja upp i verkstaden så jag kunde få in de maskiner och annat som stod ute på backen.
Skåpet har blivit flyttat, jag håller på att bygga rör från tratten i botten till cyklonen. Började att försöka hacka bort den massiva kokan av stålsand som satt fast i botten av tratten så jag ska kunna skära hål och svetsa in anslutningsrör (det gamla passar inte eftersom det går ut rakt bakåt). Elanslutningen till cyklonmotorn satt rakt in mot skåpet så jag kunde inte se att ansluta eltåtarna. De som kopplat isär hade bara slitit ut elkabeln, med avdragna kabelskor och knäckt dragavlastning som följd. :hotar2:
Har lossat fläkten och vridit ett kvarts varv för bättre åtkomst av eldosan. Än en gång så var inte hålen i flänsen borrade symmetriskt. :klia: Gick att hitta hål om jag vred just ett kvarts varv, men på ett åttondels varv gick det inte alls. Jag kan inte för mitt liv hitta någon kopplingspunkt i eldosan för jordkabeln. :uupps: Får lösa detta på något bättre sätt, men just nu är det fulkopplat för att få igång skåpet. Två belysningsramper fungerar men man har klippt av kabeln som matat belysningen i dörren. Än en gång, vad kul det är med saker som är skötta av puckon! :huh:
Mer förklaring, och kanske till och med någon bild, får komma i nästa inlägg.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ster90 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se