Sida 1 av 2

Teori och praktik kring rostskydd. Linolja?

InläggPostat: 14:57:44, 12-08-2018
av Sparrow
Ämnet urdelat härifrån:
barsen @ Verkstadsdagboken
/Mod ja-bond77


Är det hållbart med linolja?

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 22:25:22, 12-08-2018
av barsen
Sparrow skrev:Är det hållbart med linolja?


Första gången jag provar linolja så jag vet inte. Anledningen till att jag använde linolja var för att det tränger in nästan överallt och att man inte behöver göra det plåtrent. Räcker och ta den värsta rosten och blåsa rent sedan spruta på olja. Sedan har jag fått för mig att om man sprutar bodyplast el likvärdigt kapslar man bara in problemet när det redan är igång.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 23:09:31, 12-08-2018
av Patrik C F Eriksson
Använt linolja i flera år som rostskydd, funkar bra kör själv med kokt linolja.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 23:48:02, 12-08-2018
av QV_
Rå linolja härdar "aldrig"
Kokt linolja härdar efter ett tag
Om man blandar in järnoxid (som pulver) eller låter rosten var järnoxid så härdar den snabbare.

Har haft en kortare diskussion om detta ämne med firman "av jord" och damen där för många år sedan.
Linolja används förövrigt som just rostskydd på bland annat veteranbilar.

Av jord är inriktad på äggoljetempra men damen är mycket påläst inom området, en supernörd utan des like....

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 23:55:14, 12-08-2018
av torbjorn_forsman
Å andra sidan har det ju gjorts prover med olika rostskyddsmedel där man har kommit fram till att linolja var absolut sämst, på provplåtar som utsattes för olika miljöer rostade de linoljebehandlade lika snabbt som de som inte hade fått något rostskydd alls.
Fördelarna med linolja var framför allt att den var trevlig att arbeta med och fri från problem ur arbetarskyddssynpunkt.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 00:08:55, 13-08-2018
av raggsockan
funkar sletolja bätter ?

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 06:32:52, 13-08-2018
av busholle
Isotrol som ska vara en hejdundrande rostskyddsfärg använder linoljebaserad rostskyddsgrund så helt kass kan det inte vara.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 07:43:32, 13-08-2018
av magloman
Nej inte sletolja, den innehåller ju små metallspån som i sig kan och vill rosta.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 08:11:52, 13-08-2018
av torbjorn_forsman
busholle skrev:Isotrol som ska vara en hejdundrande rostskyddsfärg använder linoljebaserad rostskyddsgrund så helt kass kan det inte vara.


Linolja är säkert utmärkt att basera en rostskyddsfärg eller ett mer komplicerat rostskyddsmedel på, men ren linolja är som sagt inte särskilt lämplig.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 08:28:13, 13-08-2018
av busholle
magloman skrev:Nej inte sletolja, den innehåller ju små metallspån som i sig kan och vill rosta.


Jag har fått för mig att spillolja kan få extremt lågt ph och bli svagt frätande när den varit i motorn en längre tid?

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 11:02:28, 13-08-2018
av Skru'are
Rå linolja oxiderar/härdar/torkar, men det tar lite längre tid.
Rå linolja har mindre molekyler och tränger in/väter bättre.
Sammantaget hinner den tränga in bättre.
Linolja skall inte strykas i tjocka skikt skikt.
Sickativ påverkar torktid. Vissa pigment har samma egenskap.
Att späda linoljefärg för grundning av trä med balsamterpentin, för att förlänga torktiden / öka inträngningen, kan alternativt ske med rå linolja. Färgen blir då lösningsmedelsfri.

Isotrol är en alkyd framställd av linolja. Den har visat goda resultat på stål under vissa förhållanden.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 13:20:02, 13-08-2018
av torbjorn_forsman
busholle skrev:
magloman skrev:Nej inte sletolja, den innehåller ju små metallspån som i sig kan och vill rosta.


Jag har fått för mig att spillolja kan få extremt lågt ph och bli svagt frätande när den varit i motorn en längre tid?


Knappast numera, men det var vanligt förr i tiden när diesel och bensin innehöll mer svavel än idag. Då bildades svavelsyra i samband med varje kallstart och varmkörning, och en del av den tog sig naturligtvis ner i oljetråget. Och eftersom svavelsyra har hög kokpunkt så avdunstar den aldrig, hur länge motorn än går med full arbetstemperatur sedan. Utan den anrikas allteftersom i oljan.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 14:54:25, 13-08-2018
av LeifAndersson
Som vanligt är nog produkter med avancerad kemisk uppbyggnad "bäst", ofta ju "farligare" ju bättre. Men när det gäller rostskydd i hålrum har jag sedan många år använt linoljeprodukter, de kanske inte är bäst men troligen tillräckligt bra för att göra skillnad. Inget fel att välja ett mer miljövänligt alternativ där det troligen gör avsedd verkan, även när det som i detta fall kostar lite mer! Jag är inte fanatisk på något vis när det gäller sådana saker, men vi försöker att i varje fall överväga ett mer miljöanpassat alternativ vid val av produkter. :thumme:

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 14:59:49, 13-08-2018
av Ivar Risslén
Innan de började att använda galvade takplåtar så målade de baksidan av plåten med linolja. Jag har sett hundraåriga plåtar utan rostangrepp på baksidan, ovansidan målade de med blymönja.
Så helt värdelös som rostskydd kan inte linolja vara.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 15:37:23, 13-08-2018
av Skru'are
Det är fortfarande så! "Alla efter fastläggning icke åtkomliga ytor skall baksidesmålas." Idag sker det i fabrik med bandlackering, samtidigt med framsidan.

Linolja passar inte på zink direkt. Ytan reagerar basiskt. Fettsyra + bas = tvål (förtvålning).