Jag har gett mig på projektet att byta motor i bilen, ett hyfsat stort mekprojekt jämfört med allt jag gjort innan. Hittills har allt flytit på oväntat lätt, men nu har jag stött på ett svårlöst problem:
Jag behövde lossa grenröret från ersättningsmotorn och trots ett par veckors förberedande rostlösningsduschar blandat med lite försiktigt skruvande så gick två M8-pinnbultar av i aluminiumtoppen. (Eller pinnskruvar då om man föredrar den benämningen.) Det sitter fem stycken kvar i blocket också som kanske vore bra att byta om man byter övriga, men lyckas jag få ur de två trasiga så återanvänder jag nog de andra.
De två avbrutna uslingarna sticker fortfarande ut en bit så jag tänkte att än finns det hopp. Men nu har jag svetsat på ett antal muttrar utan att lyckas. I de flesta fall så lossnar muttern, svetsen verkar ha svårt att fästa i pinnbulten. Ibland har det suttit bättre, men då har resultatet bara blivit att jag dragit av ytterligare en bit av pinnbulten.
Så det är nog helt enkelt inte möjligt att få ut dessa utan att borra. Eftersom de fortfarande sticker ut en bit så tänkte jag lite naivt att jag skulle borra ett hål i en skruv, skarva på den på pinnbulten med en skarvmutter och få ett fin styrning för att borra i mitten.
Efter att ha labbat lite på de pinnbultar som jag fått ur så kan jag dock konstatera att:
- Alla mina hål blir sneda.
- Borrarna har en tendens att gå av.
Jag behöver nog bättre borrar. (De flesta avverkade knappt något alls, några funkade ett tag men blev kassa efter ett tag trots att jag försökte hålla rimligt varvtal och tillsatte lite olja.) Men tyvärr så är det nog för mycket "skit bakom spakarna" för att jag ska lyckas med detta oavsett hur bra borrar jag köper. Jag är för kass på att borra helt enkelt...
Så vad ska jag hitta på nu? Att plocka bort toppen (så att jag kan ta med den till ett proffs) vore ju det bästa. Men det är som sagt redan ett väl stort projekt och ska jag utöka det med att börja riva isär motorn så måste jag nog överväga skroten istället tyvärr. (Hade det varit en gammal B20 och inte en modern motor så hade det ju varit en annan sak att plocka bort toppen.) Just nu känns det rätt uppgivet.