Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Pinnbultar som vägrar komma ut

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Bigfoot73 (trådstartaren)

#1 » 19:01:00, 09-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gett mig på projektet att byta motor i bilen, ett hyfsat stort mekprojekt jämfört med allt jag gjort innan. Hittills har allt flytit på oväntat lätt, men nu har jag stött på ett svårlöst problem:
Jag behövde lossa grenröret från ersättningsmotorn och trots ett par veckors förberedande rostlösningsduschar blandat med lite försiktigt skruvande så gick två M8-pinnbultar av i aluminiumtoppen. (Eller pinnskruvar då om man föredrar den benämningen.) Det sitter fem stycken kvar i blocket också som kanske vore bra att byta om man byter övriga, men lyckas jag få ur de två trasiga så återanvänder jag nog de andra.
De två avbrutna uslingarna sticker fortfarande ut en bit så jag tänkte att än finns det hopp. Men nu har jag svetsat på ett antal muttrar utan att lyckas. I de flesta fall så lossnar muttern, svetsen verkar ha svårt att fästa i pinnbulten. Ibland har det suttit bättre, men då har resultatet bara blivit att jag dragit av ytterligare en bit av pinnbulten.
Så det är nog helt enkelt inte möjligt att få ut dessa utan att borra. Eftersom de fortfarande sticker ut en bit så tänkte jag lite naivt att jag skulle borra ett hål i en skruv, skarva på den på pinnbulten med en skarvmutter och få ett fin styrning för att borra i mitten.
Efter att ha labbat lite på de pinnbultar som jag fått ur så kan jag dock konstatera att:
- Alla mina hål blir sneda.
- Borrarna har en tendens att gå av.
Jag behöver nog bättre borrar. (De flesta avverkade knappt något alls, några funkade ett tag men blev kassa efter ett tag trots att jag försökte hålla rimligt varvtal och tillsatte lite olja.) Men tyvärr så är det nog för mycket "skit bakom spakarna" för att jag ska lyckas med detta oavsett hur bra borrar jag köper. Jag är för kass på att borra helt enkelt...
Så vad ska jag hitta på nu? Att plocka bort toppen (så att jag kan ta med den till ett proffs) vore ju det bästa. Men det är som sagt redan ett väl stort projekt och ska jag utöka det med att börja riva isär motorn så måste jag nog överväga skroten istället tyvärr. (Hade det varit en gammal B20 och inte en modern motor så hade det ju varit en annan sak att plocka bort toppen.) Just nu känns det rätt uppgivet.
Bigfoot73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 09-09-2018
Ort: Karlstad
Sverige



RD350

#2 » 19:31:02, 09-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipa skruven plan, körnslag exakt mitt i, skaffa vänstergående borr. Använd dessa borr, håll maskinen rakt, borra först med mindre borr sedan lite större. Oftast följer det sista av skruven med ut när borren hugger till. Ska påpekas att borrmaskinen ska köras "baklänges".
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

QV_

#3 » 20:02:13, 09-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag gjorde (eftersom jag också är kass på att borra rakt) var att i mitt fall så återmonterade jag insugningsröret. i hålet där bulten skulle sitta svarvades ett rör med en innerdiameter efter borren och en ytterdiameter efter hålet i insugningsröret.

Då blir det iallfall bättre än om jag skulle borra på fri hand.
Jag fick i alla fall borra in en helicoil på slutet men jag lyckades till 50-75%

Borr köpte jag vänstergängade. Kostar 50 kr st. Köpte 6, 6.5 och 7mm för mina M8 bult

När det gäller olja så är "riktig" skärolja bra mycket bättre (har jag märkt)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

roddjer

#4 » 20:44:12, 09-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bigfoot73 (trådstartaren)

#5 » 21:04:28, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag testborrat lite mer (i dom pinnbultar jag fick loss, fastsatta i skruvstädet) med en borr som bet lite bättre och då blev det ju genast lite enklare att borra. Jag har beställt några Vedevåg vänsterborr också, det ska ju tydligen vara "good shit" påstås det. Tipset om riktig skärolja ska jag ta till mig också.
Men så var det det där med att sikta rätt. Borrstyrningen i den andra tråden var ju elegant: userpix/361249_1HGI1YOY6BZ671532666344.jpg En sådan (ditsatt med en skarvmutter borde väl ge hyfsade odds för att borra rakt.) Jag tänker mig att en fyra-mm borr är en lagom kompromiss att börja med.
Någon som vet någonstans i Karlstadtrakten där man kan få ett par M8-skruvar urborrade med välcentrerade fyra-mm hål? (Eller som kan tänka sig att tillverka ett par och skicka mot rimlig ersättning.) Man vill ju inte gärna börja snett, så det känns som att det ska till pelarborr eller svarv för att fixa en bra styrning. (Den bästa utrustning jag lyckades uppbåda var ett borrstativ för vanlig borrmaskin och det var totalt värdelöst på att borra rakt.)
Bigfoot73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 09-09-2018
Ort: Karlstad
Sverige

QV_

#6 » 21:09:46, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min svarv har varit inknuffad i hörnet (med fel sida utåt) i ett par år nu men snart vilken månad som helst skall den fram men tyvärr inte denna...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#7 » 22:01:19, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om att du misslyckades med att svetsa fast muttrar på pinnskruvarna och att de dessutom var svåra att borra ur: Är det vanligt kolstål i dem eller något annat material?
Jag har stött på rostfria pinnskruvar för avgasgrenröret på franska motorer (Citroën/Peugeot från 90-talet).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimbus

#8 » 18:46:36, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan hjälpa en maskinist i nöd med ett par urborrade bultar ,om du betalar porto :-)
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Bigfoot73 (trådstartaren)

#9 » 22:20:02, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte kunnig nog att avgöra vad det är för stål i dom. Det känns som vanligt stål, fast lite hårdare än "vanliga" skruvar. (Det är en vanlig femton år gammal Volvo det handlar om.)
Nimbus => det vore vänligt. Förutom porto ska du väl åtminstone ha så det täcker kostnaden för bultarna och en påse bullar. :smile: Jag skickar ett PM.
Bigfoot73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 09-09-2018
Ort: Karlstad
Sverige

AN

#10 » 23:22:30, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat att svetsa direkt på pinnskruven? Är det en M8, mutter du provat att svetsa dit, är ju inte hålet så stort, och det är lätt att svetsa mest i muttern. Om inte pinnskruven går nästan igenom muttern förstås. Har gjort så några gånger, och sedan tagit rörtång, och skruvat med. Då har jag ju orkat bränna på mer, så att pinnskruven fått riktig värmechock. Fast tricket med urborrad skruv verkar ju smart.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

QV_

#11 » 23:40:38, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En M6 pinnbult som svetsas så använder jag helst M10 allternativt M8 mutter så man kommer åt med svetsen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

nimbus

#12 » 12:46:52, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Postade 2 st till dej nyss
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

2 personer gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Bigfoot73 (trådstartaren)

#13 » 21:33:26, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild på mitt tidigare försök att svetsa på en mutter. Jag punktade ihop en m8 och en m10, skruvade dit den så skruvstumpen hamnade ungefär mitt i m10:an och svetsade sen med full effekt. Jag är ingen mästare på att svetsa, så det blev väl inte så mycket svets som det borde nere i gängorna utan mest på toppen
Bild
Borrstyrningarna fungerade i alla fall utmärkt.
Bild
Förutom att hålen blev väldigt raka och centrerade så underlättade det när jag bröt av borren. Den bröts ju i höjd med styrningen och då gick det enkelt att bara skruva bort den och dra ur den avbrutna borren.
Gängorna lyckades jag tyvärr inte rädda, jag hade hoppats på att kunna peta ur de sista gängresterna från pinnbulten. men det gick inte så bra. Ett av hålen drog tyvärr något i sidled och blev lite ovalt när jag borrade upp det när stålgängorna på ena sidan hängde med ut utan att jag hade riktig koll. Men jag tror inte det är större än att det precis funkar med en insatsgänga. Så hoppet lever än så länge.
Bigfoot73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 09-09-2018
Ort: Karlstad
Sverige

ghaven

#14 » 00:14:37, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta ut skruer av hull kan gjøres med pinnefres i borrmaskin med bra resultat. De glir ikke og går rett ned. Best blir det med magnet maskin eller maskin som kan spennes fast på noe vis. Har også borret hull med pinnefres med godt resultat der hullet skal være rett i bunnen. Det er jo alu i toppen ville vel gå å utvide den litt med varme rundt bolten
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se