...mitt garage är på 60m2 - dvs ca 2/3 av vad du beskriver, men din verkstad är bättre isolerad än mitt garage.
För att få -dräglig- temp behöver jag kräma på 6000W i minst 2 timmar (dvs använder över 80% av den kapacitet jag har till garaget då, så några arbeten går inte att utföra samtidigt).
En -bra- LLVP bör kunna ge kring 6000W men dra "bara" 2000W om jag fattat allt rätt (-15/-20'C). Vid mer drägliga utetemp, -5/-10, bär man väl kunna få ut 6000W med en förbrukning av 1000-1500W ?
Har du redan ett vattenburet system, då är en LVVP ett självklart val.
Vad jag förstår så har du inga ack-tankar idag.
Tänk utanför boxen!
Du har utrymme! Du ser det bara inte
Glöm formen på tanken nu för en stund. En tank är = sluten reservoar för gas eller vätska = kan ha vilken form som helst
Finns inte "rätt" tank, svets dig en då
Enligt BoVerket (svensk förståsigpå myndighet...) så -bör- man ha 1000L/100m2 "bostadsyta". Bumse Motor Widegren (Ola Widegren, BMW Sverige AG under 1990-talet) lyssande på mig när han byggde sin verkstad, och han gick ett steg längre på inrådan av sin rörmockare; el-patron direkt i ett slutet, tajt, golvvärmesystem. Driftkostnaden visade sig bli mycket lägre jmf med vad varmluftfläktar drar, samt genom att det var betonggolvet (isoloerat !) som värmdes upp så fick han därmed en "betong-ack-tank".
Det du ska börja med, oavsett, är att ordna med att täta till lokalen. Isolera där det saknas
isolering. Ordna med -god- ventilation (varför inte en frånluftsvärmepump ? de är riktigt effektiva!).