Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Problem med LED Lysrör, drar mycket ström?

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Peter Ohlsson (trådstartaren)

#1 » 20:26:02, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte lysrör i vårat ridhus i helgen och har stött på ett problem som jag inte riktigt greppar! Jag hade totalt 50 st 58Wlysrör installerade och dom var säkrade med B10 automatsäkringar 2st varav den ena säkrar av mittraden och den andra tar ytter raderna. När jag hade 4 rör kvar att byta så gick plötsligt säkringen, den som tar ytterraderna och jag gjorde färdigt i halvmörker innan jag slog till säkringen som gick efter ca 30 sek!
Jag blev fundersam och hämtade tång ampere mätaren och konstaterade att dom totalt 32 rören drar 15,8A! jag bytte säkring till en C16 och mätte även på mittraden som tog 8,4A

Jag har följt anvisningarna och tagit bort glimtändarna och satt dit bygeln som medföljer där man så att säga bryggar över där glimtändaren satt.
LED rören tar nu alltså mer än vad lysrören gjorde och ändå är dom bara på 24W styck! det blir ju 1200W och borde blivit någon ampere bara.
Kan drosslarna dra ström på något vis undrar jag? ska man behöva koppla bort dom?
Rören heter Philips master led
Peter Ohlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:45, 08-12-2006
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L60E
Volvo BM4300
Huddig 1160
Åkerman H9
Nordverk 130 HV Väghyvel
Volvo F12 Lastväxlare
Volvo F12 Globetrotter 6x2 dragbil
Scania 142H Gruskasett
Volvo BM860 Dumper
Volvo N12
Volvo N7
Volvo F88
Volvo VNL780
Volvo F16
Volvo FH16
Hyster Truck



Turbodiesel

#2 » 20:37:09, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har armaturerna kondensatorer så kan det vara dom som spökar, de ska kompensera fasförskjutningen som normala äldre lysrörsarmaturer orsakar.

I så fall handlar det om reaktiv effekt, som du inte betalar något för, men som ändå belastar säkringar och ledningar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#3 » 20:58:42, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och, för den delen, LED-lysrören kan ju orsaka övertoner på elnätet, som ger ännu högre strömmar genom faskompenseringskondensatorerna än om allt hade varit sinusformat 50 Hz.

Prova att koppla bort kondensatorerna ur några armaturer och se om strömmen börjar sjunka.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson

#4 » 22:17:28, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prata med din elektriker, jag föreslog att vi skulle byta till LED-lysrör i stallarna men han avrådde och tyckte att jag skulle byta till godkända D-märkta Led-armaturer om jag ville ha LED. Som han sade: Det blir bara strul om du byter till andra lysrör när det inte går att ha så många LED-lysrör i varje grupp. Och armaturerna måste modifieras, och då är knappast dina gamla armaturer godkända enligt den klassning de hade tidigare. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Peter Ohlsson (trådstartaren)

#5 » 10:43:26, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu sitter man ju med skiten i knät så att säga! Jag tänkte kontakta Philips och se vad dom har att säga till sitt försvar. Instruktionerna som följer med produkten är av typen öppna locket framtill på bilen och stoppa motorn i hålet som finns där.
Återkommer med svaret.

4 personer gillar det här inlägget.
Peter Ohlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:45, 08-12-2006
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L60E
Volvo BM4300
Huddig 1160
Åkerman H9
Nordverk 130 HV Väghyvel
Volvo F12 Lastväxlare
Volvo F12 Globetrotter 6x2 dragbil
Scania 142H Gruskasett
Volvo BM860 Dumper
Volvo N12
Volvo N7
Volvo F88
Volvo VNL780
Volvo F16
Volvo FH16
Hyster Truck

Jac

#6 » 14:12:54, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Har armaturerna kondensatorer så kan det vara dom som spökar, de ska kompensera fasförskjutningen som normala äldre lysrörsarmaturer orsakar.

I så fall handlar det om reaktiv effekt, som du inte betalar något för, men som ändå belastar säkringar och ledningar.


Jag trodde man betalade även för reaktiv effekt även fast den inte uträttar något nyttigt arbete. Inte kWh pris rakt av kanske men nån straffavgift.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#7 » 14:55:20, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Turbodiesel skrev:Har armaturerna kondensatorer så kan det vara dom som spökar, de ska kompensera fasförskjutningen som normala äldre lysrörsarmaturer orsakar.

I så fall handlar det om reaktiv effekt, som du inte betalar något för, men som ändå belastar säkringar och ledningar.


Jag trodde man betalade även för reaktiv effekt även fast den inte uträttar något nyttigt arbete. Inte kWh pris rakt av kanske men nån straffavgift.


Större elkunder (industrier mm) har ibland avtal där de får betala för reaktiv energi som de förbrukar. Eller, om de har möjlighet att kontrollera sin förbrukning/produktion själva (t ex om de har egna synkronmaskiner), så kan de få en bonus för att leverera reaktiv effekt då den behövs i nätet, eller för att hjälpa till med spänningsregleringen.
Men en vanlig småkund som köper energin vid lågspänning, har huvudsäkringarna som enda begränsning för sin reaktiva förbrukning.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valberga

#8 » 19:13:39, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog bara att bita i det sura äpplet :djaevul: Å tänka jag skulle lyssnat på elektrikern.
Det är bättre o ger mest lumen (belysningseffekt) o byta armaturerna till nya. Helst ledarmaturer, alltså inte lysrörsarmaturer med led rör i. Vet inte hur dina armaturer ser ut, men har dom suttit uppe ett antal år så blir dom ju inte så blanka i reflektorerna som nya. Visseligen är dom ju ganska dyra, men du behöver aldrig byta rör mera. ljuset blir det samma tills dom ger upp.

Ledrören som man kan sätta i befintliga armaturer är ganska dyra dom också. Och då sitter dom gamla drosslarna i o dom kan ju också paja.

Men nu har du ju kostat på nya ledrör o det är ju inget att ångra nu.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

G-son

#9 » 23:01:57, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Visseligen är dom ju ganska dyra, men du behöver aldrig byta rör mera. ljuset blir det samma tills dom ger upp.

Har för mig att lysdioders angivna "livslängd" är den tid det tar innan dom förlorat en viss del av ljusstyrkan (hälften?), inte tiden det tar innan dom faktiskt går sönder. Blev för övrigt inte särskilt imponerad när jag kollade produktdata på några LED-armaturer när en bekant skulle ha nya till ett verkstadsbygge, bara typ tre gånger så lång livslängd som lysrör om jag minns rätt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

QV_

#10 » 23:15:42, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är riktigt att livslängden är specat till att ljusstyrkan är 50% av nytt.
De fungerar ju längre än så...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

G-son

#11 » 23:21:23, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...men vill man ha dom längre? Väljer man armaturer som ger rätt ljus när dom är nya kommer man inte vara särskilt nöjd med hälften av det. Att dimensionera för dubbla önskvärda ljusstyrkan blir inte riktigt rimligt heller.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

QV_

#12 » 23:44:36, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när jag har rörelsedeckare som styr min belysning i hallen så kommer jag nog aldrig upp i de 50 000 timmarna som den är specad till. När man desutom kör med dimernivå så ökar ju timmarna. Lyser de 3 timmar om dagen så räcker det i 50 år... Förmodar att elektroniken bara håller i 20-30 så i mitt fall så måste jag jobba heltid i hallen för att hinna med att "förbruka" timmarna.

Gårdsbelysningen som går på ljusrelä kommer nog upp i 50,000 på en 10-15 år så där kommer ju elektronik och LED ha ungefär samma livslängd.
Blir lite "full i garv" när ficklamps fantaster tycker att en lampa med "bara 10,000 timmar" är oduglig när den andra har 50,000!
Använder jag en ficklampa "hårt" så kanske jag kommer upp i 100 timmar på ett år. Skulle den då hålla i tio år innan jag tappar bort den så är det bra. För nästa person kan ju använda den i 90 år till....

Det går knappt 9000 timmar på ett år så man måste ligga i för att komma upp i 50,000 timmar.
Jag har föresten kört min grävare i 500 timmar på 2 år. Har någ haft LED tänt i 1% av tiden. En Lampa är redan sönder. Det kom ett träd farandes....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#13 » 23:52:03, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Blev för övrigt inte särskilt imponerad när jag kollade produktdata på några LED-armaturer när en bekant skulle ha nya till ett verkstadsbygge, bara typ tre gånger så lång livslängd som lysrör om jag minns rätt.


Känns tveksamt att räkna hem LED kontra lysrör (rätt lysrör då)
En fördel med LED är förhoppningsvis att armaturen är så tät att man inte behöver öppna den för rengörning, útan det räcker med att tvätta utsidan.
Sitter de sedan högt och svårt så är det ju skönt att slippa byta rör.
Fördelen med LED är om du kopplar in rörelsedeckare som släcker ner automatiskt. Då kommer det fram en besparing på elräkningen.
Lysrör är "svårare" att reglera än LED. Men skall de bara brinna hela dagen så fungerar lysrör lika bra. (trevligare ljus också)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#14 » 11:39:59, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
valberga skrev:Visseligen är dom ju ganska dyra, men du behöver aldrig byta rör mera. ljuset blir det samma tills dom ger upp.

Har för mig att lysdioders angivna "livslängd" är den tid det tar innan dom förlorat en viss del av ljusstyrkan (hälften?), inte tiden det tar innan dom faktiskt går sönder. Blev för övrigt inte särskilt imponerad när jag kollade produktdata på några LED-armaturer när en bekant skulle ha nya till ett verkstadsbygge, bara typ tre gånger så lång livslängd som lysrör om jag minns rätt.


Nu är ju lysdiodernas livslängd en sak, och livslängden hos resten av elektroniken i en LED-armatur eller LED-lysrör en helt annan sak. De flesta åldersrelaterade fenomen brukar röra sig om elektrolytkondensatorer, som inte blir så långlivade om de har det lite hett om öronen. Typiskt är 1000-2000 timmar vid +85 grader, nästan obegränsad livslängd vid lägre temp än +20 grader.
Det finns elektrolytkondensatorer som idag är över 80 år gamla och fortfarande i utmärkt skick, men det finns också billig skräpelektronik där elektrolyterna ställer till problem redan efter ett par månader.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Skru'are

#15 » 15:05:21, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rena lotteriet mao...
Avmattning, nedsmutsning, åldrande kupor osv minskar mängden ljus.
Samtidigt åldras vi och kräver mer ljus.
Det är många parametrar. Att bara se till en eller en del kan leda till mycket stora fel i bedömningar.
Vad som är tekniskt möjligt är en sak, men vad som finns på marknaden är en annan.
Priset är naturligtvis viktigt, men vad som är prisvärt är svårt att veta. Vi jämför äpplen och bananer.
Marknaden verkar inte mogen för rimliga jämförelser. Frågan är om den kommer att bli det.
Konsumentelektronik visar väl motsatsen. Priskrig med sämre komponenter.
Svårt! Som vanligt gör kunskap problemet svårare.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se