Tidigare i tråden pratades det om hälso- och miljörisker med att elda spillolja. Det kan vara bra att tänka på att de riskerna har ändrat karaktär med åren.
Förr i tiden så var det framför allt tungmetaller som gjorde att det var olämpligt att elda spillolja. Blyrester i spillolja från motorer som hade gått på blyad bensin, zinkhaltiga tillsatser i vissa motoroljor, och inte minst partiklar av bly, antimon mm från nernötta babbitslager. Det sista i all synnerhet om spilloljan kom från en havererad motor.
Numera är ju den blyade bensinen borta sedan många år, och åtminstone i personbilsmotorer har det sedan 80-talet varit vanligt med tungmetallfria lagermetaller. Zinktillsatserna är också borta ur nästan all
olja eftersom de inte fungerar bra ihop med katalysatorer, partikelfilter mm. Så det är god chans att slippa ifrån tungmetaller om man eldar "modern" spillolja.
Men istället har vi fått ett nytt problem. Idag kör man ju ofta med mycket längre oljebytesintervall än förr, och oljetemperaturen ligger högre i moderna motorer. Båda dessa saker gör att extremt giftiga dioxiner kan hinna börja bildas i oljan innan det är dags att byta den. Och dioxinerna är inte så lätta att bränna upp. Sakab klarar det, men förmodligen går de oförändrade rakt igenom en vanlig
dieselvärmare eller alloljebrännare.