Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Tätning av gängor

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

martin.andersson (trådstartaren)

#1 » 13:02:21, 15-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en läckande dieselplugg som jag inte vågar dra åt hårdare eftersom gängorna är dåliga redan nu. Vad är det bästa sättet att täta i själva gängan?
Ger gänglåsning en permanent lösning? Annars har jag funderat på kemisk metall men då har man ju bara en chans och om man misslyckas då så har man rätt mycket jobb framför sig. Dessutom finns ju inte möjligheten att skruva ur pluggen om man av någon anledning skulle behöva det i framtiden.
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855



MekJan

#2 » 13:34:58, 15-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helicoil kan nog funka om gängan finns eller göra en plugg i en svarv av tex mässing som är överdimension och försöka skava ren gängorna med gängfil dvs pluggen ska ha samma gängstigning men större ytterdiameter Mvh Jan
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

bert

#3 » 14:04:27, 15-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du en fläns på pluggen då kan du ju använda en kopparbricka
annars så finns där ju gängtape el särskillda gängtätningsmedel se till bara så du får ett som tål vätskan det skall täta i
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

martin.andersson (trådstartaren)

#4 » 15:30:12, 15-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparbricka finns redan, visserligen lite gammal och det kan ju vara en anledning till att det tätar dåligt. Gängor finns men de är så nerslitna att jag är rädd att det rappar och går sönder om jag helt sonika skruvar åt pluggen hårdare.
Att borra upp, gänga om osv känns som helt onödigt bara man får i något tätande i gängorna. Är det så enkelt att det bara är att linda gängtejp på pluggen? Tål den diesel?
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

bert

#5 » 15:38:59, 15-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

har pluggen varit lossad och dragen några gånger med samma bricka så skadar det nog inte och byta el prova och glödga den så kan det med funka
har ingen aning om gängtape tål diesel
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Jonas A

#6 » 15:58:03, 15-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gängtape jag har tål ej diesel, visserligen köpt på lågprisvaruhus.
Brukar använda gammalt hederligt lin till det.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

dimorep

#7 » 16:45:56, 15-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alu.brickor är mjukare och "flyter" där med ut bättre, det gör att de tätar lättare och oftast redan vid lägre åtdragningsmoment.

Börjar gängerna bli så pass dåliga att du inte vågar / kan spänna så pass hårt att "bricktätning" fungerar så limma fast ansl. med flytande gängtätning i stället.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

martin.andersson (trådstartaren)

#8 » 20:40:20, 15-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Börjar gängerna bli så pass dåliga att du inte vågar / kan spänna så pass hårt att "bricktätning" fungerar så limma fast ansl. med flytande gängtätning i stället.
Det verkar tryggast så. Jag visste inte ens att det fanns särskilda produkter för sådant. Synd att det kostar skjortan för några droppar bara.
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

Turbodiesel

#9 » 20:55:10, 15-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var finns denna plugg? bild kanske?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

martin.andersson (trådstartaren)

#10 » 10:00:25, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pluggen sitter i boten på dieseltanken på traktorn (Valmet 855). Just nu är den iskruvad så det finns inte mycket att plåta. Igår morse var det en droppe diesel på pluggen men i morse var det torrt. Kanske jag har sådan tur att pluggen faktiskt tätar och att droppen på pluggen var sådant som runnit in bakom någonting när jag tömde dieseltanken och runnit tillbaka.

Varför jag tömde dieseltanken vågar jag knappt tala om av risken att bli idiotförklarad. Jag skulle byta transmissionsolja och skruvade ur fel plugg. :slag:
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

Turbodiesel

#11 » 10:10:26, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK. Är det en vanlig bottenplugg får du testa vidare. Blev orolig att det kunde vara på inspr,pumpen eller liknande.. Har sett de mest otroliga tätningsförsök på pumpar för att spara några kronor..


Det är väl inte så svårt att ta fel plugg på en Valmet? (inbyggd soppatank?)
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Fredrik_

#12 » 10:40:41, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idioter är väl de som INTE dränerar dieseltanken ibland :mrgreen: :thumme:

Finns det plats/utrymme/möjlighet skulle du ju kunna montera en nippel i hålet för att sedan kunna lossa på nästa del/lock vid kommande dräneringar! (Eller kanske tom en kran!?)
Lågbyggd variant: en 'bussning' (förminskning) med ny plugg i.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Dane P

#13 » 21:56:48, 17-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en W rörgänga så är det väl bara att ta en vanlig konisk rörpropp.
Eftersom den är konisk tätar/glappar den mindre ju mera den dras i.
Använd vanlig konventionell rörgängtejp och linda c:a 5-6 varv beroende på gängglappet.

Gängtejpen ska spännas när den lindas på.

Dane
Dane P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:40, 19-01-2008
Ort: Södra Norrland


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: F_Arrhen, Ivar Risslén och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se