Sida 3 av 4

Re: Sv: Maskinisten Test: Kapskivor 125x1mm

InläggPostat: 22:15:34, 25-06-2012
av Mats i Myrhult
Robban_C skrev:Jag kör också 230 ned till 125:an men det har nackdelen att man får tvåmillimetersskivor till lillmaskinen.


Jo, det är nackdelen. :sad:
Men ibland syndar jag och köper tunna dyra skivor till specialjobb! :grin:

Re: Sv: Maskinisten Test: Kapskivor 125x1mm

InläggPostat: 22:24:12, 25-06-2012
av Robban_C
Mats i Myrhult skrev:... ibland syndar jag och köper tunna dyra skivor till specialjobb! :grin:

Det gör jag också, titt som tätt. :grin:
Enmillimeters är oslagbara till ex vis bilplåt.

Re: Sv: Maskinisten Test: Kapskivor 125x1mm

InläggPostat: 23:37:39, 25-06-2012
av jos4561
Bengt Erik Eriksson skrev:Hmm tror du behöver moment nyckel till att dra fast skivorna med..
Nej kanske inte men jag använder nästan alldrig verktyg ens till maskiner med vanlig mutter. låser spindeln och drar fast dem med ett stadiǵt tag i skivans ytterkant. visst händer det att man misslyckas och den blir för lös( en på hundra?), då drar skivan åt sig själv och då kan det iofs behövas rejälare doningar än spindellåset för att få loss skivan. men jag har då inte sett någon maskin med spindelås som inte har nyckel fattning på spindeln så med lite förstånd så klaras ju växeln ..


först en stor eloge åt JAO för detta eminenta test.

stora bosch maskiner av nyare snitt har nyckel grepp på spindeln men du kommer inte åt dom, sitter en röd plast historia i vägen som man får hacka sönder när man haft en sån frän nyckellös mutter som havererade internt och skivan har fått ett herrejösses nyp så allt har slagit fast.
idiotiskt av konstruktören

använder aldrig nyckel ens på 230 maskiner och har aldrig suttit dåligt eller vart svåra att få loss, ens om dom slagit fast (men då med erforderliga nycklar förståss)
metabos quicklock mutter avskyr jag, man ska stå å skruva ner den hela vägen, flex varianten med bygeln och nyckeln inbygd i handtaget tycker jag inte heller är nån höjdare, ne std mutter tar då jag alla dagar

Re: Sv: Maskinisten Test: Kapskivor 125x1mm

InläggPostat: 00:29:04, 26-06-2012
av jon anders olsson
Bengt Erik Eriksson skrev:Ang testvinnaren KAN jag ha kört en sådan skiva på ett tidigare jobb., vill minnas att en skiva med ganska udda "känsla" hade röd/guldig etikett. Den kändes "hal" men den höll länge.


Vad jag förstog så är den här kapskivan väldigt ny och har inte funnits så länge, så var det länge sen så kan de inte vara den skivan :grin: vad menar du med "hal" :klia:

Sv: Maskinisten Test: Kapskivor 125x1mm

InläggPostat: 05:46:53, 26-06-2012
av Bengt Erik Eriksson
med hal menar jag att den inte drog så hrt mot underlaget dvs låg friktion "hal" och tog lite längre tid att kapa med men höll mycket längre och fick mycket gjort med den skivan. det var för ett år sedan nu och hade nog legat ett bra tg redan då.

Sv: Maskinisten Test: Kapskivor 125x1mm

InläggPostat: 08:40:52, 26-06-2012
av Mats i Myrhult
Intressant med de olika och tydligt varierande åsikterna om hur man bäst lossar muttern som håller skivorna.

Re: Sv: Maskinisten Test: Kapskivor 125x1mm

InläggPostat: 22:32:37, 26-06-2012
av jon anders olsson
Bengt Erik Eriksson skrev:med hal menar jag att den inte drog så hrt mot underlaget dvs låg friktion "hal" och tog lite längre tid att kapa med men höll mycket längre och fick mycket gjort med den skivan. det var för ett år sedan nu och hade nog legat ett bra tg redan då.
Då var det en annan kapskiva förmodligen, den här skivan var en av dom absolut snabbaste! :grin:

Sv: Maskinisten Test: Kapskivor 125x1mm

InläggPostat: 23:20:22, 26-06-2012
av Bengt Erik Eriksson
jon anders olsson skrev:
Bengt Erik Eriksson skrev:med hal menar jag att den inte drog så hrt mot underlaget dvs låg friktion "hal" och tog lite längre tid att kapa med men höll mycket längre och fick mycket gjort med den skivan. det var för ett år sedan nu och hade nog legat ett bra tg redan då.
Då var det en annan kapskiva förmodligen, den här skivan var en av dom absolut snabbaste! :grin:


:thummar: :thummar:

Sv: Maskinisten Test: Kapskivor 125x1mm

InläggPostat: 23:14:51, 26-07-2012
av magloman
Bra test JAO ! :thummar:

Måste ju komentera hur jag drar åt. :grin:

Håller fast spindeln med knappen på baksidan vinkelhuset sen drar jag åt skivan lagomt med hjälp av skivan jag precis monterat.

Man lossar på samma sätt behövs inga verktyg och ingen sned belastning på spindeln eftersom man inte drar så hårt.

Går plättlätt o byta skiva, snabbare än att byta maskin nästan.

Har jobbat så många år utan det lossnat eller blivit något problem.

Kunde vi hitta en leverantör på de bästa skivorna som ger oss bra maskinisten-pris vid köp av storpack då ?

Sv: Maskinisten Test: Kapskivor 125x1mm

InläggPostat: 07:13:29, 27-07-2012
av Bengt Erik Eriksson
har insett att det skiljer mellan maskiner hur man kan du montera/lossa skivan. har haft ett helt gäng riktigt billiga enhands maskiner som det funkat klockrent med verktygslöst byte på. men i ett nödläge fick det bli en black&decker. men den måste jag lossa med verktyg då spindeln verkar kasta en aning och drar åt själv. köper inte gärna b&d pga att de inte är prisvärda. köper hellre både billigare och dyrare. hittade straxt efter det köpet en riktigt smidig makita för mindre pengar än jag gav för b&d;n :x

Sv: Maskinisten Test: Kapskivor 125x1mm

InläggPostat: 17:36:16, 27-07-2012
av Åberg
Riktigt fint test! :thummar:

Vill bara passa på att lägga in en varning på att flytta ner stora skivor till 125:an. Jobbade med en grovis som varit smed på oljeplattform i norge. Hans kollega hade flyttat ner skivan och den "sprängdes" när han arbetade med den. Han fick åka helikopter :( Dom är gjorda för olika rpm.

Nu har ju folk alltid gjort såhär men man ska ha det i åtanke tycker jag. :wave:

Sv: Maskinisten Test: Kapskivor 125x1mm

InläggPostat: 17:47:33, 27-07-2012
av Mats i Myrhult
Som jag uppfattat saken är skivorna gjorda för en viss maximal periferihastighet. Den brukar anges i m/s De olika varvtalen för olika skivstorlekar brukar ge samma periferihastighet.
Är jag helt ute och cyklar om jag ifrån minnet plockar fram siffran 80 m/s?

Så när skivan passar på en mindre maskin, med monterat sprängskydd !!! då ska periferihastigheten vara rätt.

Sv: Maskinisten Test: Kapskivor 125x1mm

InläggPostat: 18:20:00, 27-07-2012
av Bengt Erik Eriksson
Mats i Myrhult skrev:Som jag uppfattat saken är skivorna gjorda för en viss maximal periferihastighet. Den brukar anges i m/s De olika varvtalen för olika skivstorlekar brukar ge samma periferihastighet.
Är jag helt ute och cyklar om jag ifrån minnet plockar fram siffran 80 m/s?

Så när skivan passar på en mindre maskin, med monterat sprängskydd !!! då ska periferihastigheten vara rätt.


precis så har jag också uppfattat detta.. skiv sprängning kan man få ändå. fick det häromdagen med en skiva av rätt storlek. däremot blir jag väldigt illa till mod då jag ser någon eller själv blir tvingad att köra utan sprängkåpan.

InläggPostat: 19:58:32, 27-07-2012
av Turbodiesel
I USA verkar de enbart köra utan skydd.. I de flesta bilbyggarprogram jag sett (inte så många dock) är det MYCKET sällsynt med sprängskydd.


Jag har gärna skyddet monterat, dock med små avsteg om det är nödvändigt :cool:

Sv: Maskinisten Test: Kapskivor 125x1mm

InläggPostat: 21:39:58, 27-07-2012
av Mats i Myrhult
Det hände ibland att jag körde utan sprängskydd tidigare, om det var trångt.
Men så fick jag en sprängning och det var tur att jag hade all annan skyddsutrustning och rejäla kläder.
Så nu kör jag aldrig utan sprängskydd. Uppskattar tigersåg och tryckluftsmejsel istället.