Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Nån som gjort en skorsten på en dieselkanon?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Jejpfan (trådstartaren)

#1 » 19:16:10, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett garage på 350-400m3 nånting. Isolerade väggar men lite gresst runt vikportarna =

+bra ventilation
-dålig värme

Betongplattan är inte uppvärmd och finns ingen annan värmekälla heller. Ligger lite för långt från huset för att dra en kulvert från bergvärmepannan.

Så jag har köpt en billigare dieselvärmare, en Anslut 20kW från Jula. Den här är det ingen skorsten på. Jag lånade en rejäl jävel i vintras med skorsten och hade isär den i molekyler för att få den att gå överhuvudtaget och den var det skorsten på. Det är ju ingen sak att bestämma vart den ska stå och sen borra upp ett hål i väggen och dra ett spirorör ut och sen en skorsten en bit upp ovanför taket. Men som sagt, den jag köpte är det ingen skorsten på.

Men det kan ju inte vara världens sak att göra en egen skorsten? Nån här som gjort en själv? För steget upp till en med skorsten är fanimig dubbla priset och det är ju ingen raketforskning och svindyrt material som ligger bakom.

Tips mottages gärna innan jag sätter vinkelslipen i den.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jejpfan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:36, 11-03-2017
Ort: Strömsund - Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



G-son

#2 » 19:49:02, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden mellan dom med skorsten och utan är väl att dom med skorsten har förbränningen separat från varmluften, medan dom andra skickar ut varma avgaser i lokalen, dom värmer inte luft separat. Leder man ut det genom skorsten så leder man även ut värmen. Går väl bygga nått slags värmeväxlare för att värma luft med de heta rökgaserna utan att få in dom i lokalen, men känns som det finns mer smidiga lösningar då - som att köpa den dyrare dieselvärmaren som redan har detta inbyggt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se