Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

MB Spinter-07 Motorlampa lyser?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Luton (trådstartaren)

#1 » 11:45:57, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Jag har köpt en Sprinter-07 mod: 906 Can 2006 - 2009, motor 646.986 där motorlampan lyser. Ibland gick den på säkerhetsläge och ibland gick den normalt. Verkstaden har bytt sensorn för avgastryckgivare, men kunde inte släcka felkoden. Jag åkte till en annan verkstad som kollade felkoderna och att kör ut på motorvägen och kör 30 - 40 minuter på 3000 varv. Har du tur då så slocknar lampan. Vad jag tror, så är det något med DPF filtret. Bilen har nu stått ett tag och jag har fixat en felkodläsare som säger 1. (Differenstrycksensor dieselpartikelfilter) Signalspänningen är för låg. och det andra felet som de inte kunde nolla: 2.(sensor avgasmottryck) sannolikhetsfel.
Jag tror att DPF är igensatt och har köpt rengöringsmedel i sprayform och att hälla i tanken.

Nu frågan till er experter (har själv aldrig tidigare haft bill med DPF tidigare): Är jag inne på rätt väg eller är det några aber som jag måste tänka på eller tänka om och låta någon som är insatt göra detta, vilket jag har blivit tveksam till vilka som kan.
Tacksam för svar. Håller till i Stockholmstrakten Luton
Luton
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:49, 30-05-2018
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX41 -93



torbjorn_forsman

#2 » 12:13:03, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bilen tidigare körts på ett sådant sätt att det är troligt att partikelfiltret har blivit igensatt (mycket kallstarter, småkörningar, stadstrafik, sällan den har fått gå flera timmar i sträck på landsväg)?
En del biltillverkare kräver att man använder speciell motorolja med låg askhalt till bilar med partikelfilter, om den som tidigare har servat bilen har struntat i det utan hällt i första bästa olja så kan det också bidra till igensättning. Likaså om det har slarvats med oljebyten eller om något fel i motorn har gjort att den sotar ner oljan onormalt mycket.
Om bilen har något system för att automatiskt blanda i en tillsats i bränslet som ska göra det lättare att bränna ur filtret (exempelvis Eolys, som Citroën/Peugeot kallar den tillsatsen), så kan det vara värt att kolla att det fungerar som det ska. Många bilar med sådana system har ingen övervakning på det utan använder "död räkning" utifrån körsträcka, antal tankningar mm för att varna för när det är dags att fylla på.

Jag har sedan ett år tillbaka en dieselbil med partikelfilter. Det har inte ställt till några problem för mig, men förre ägaren hade fått det igensatt (då var bilen 9-10 år gammal och hade nog gått drygt 20000 mil). Han lyckades rensa ur filtret genom att spola vatten från trädgårdsslang bakvägen genom det i flera timmar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#3 » 12:25:38, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Peugeot 407. Jag tror att partikelfiltret var bytt lite före jag köpte den. Den hade då gått 18000mil.
Någon gång mellan 35000 och 40000mil , började det att varna för fel på partikelfiltret. Jag tog ner filtret, fyllde det med någon rengörningsvätska från MECA, lät den stå över natten. Sköljde filtret, monterade, och nu har den gått nästa 46000mil.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Luton (trådstartaren)

#4 » 19:22:36, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, för svaren! Idag var jag ute och försökte lära känna felkodsläsaren bättre och då fick jag upp DPF filtret och kolla upp det och då stod det "inte Aktivt" och jag kunde inte aktivera det, men sedan hittade jag ett ställe där jag kunde regenerera filtret under körning eller stilla stående, så jag testade regenerering under körning,
men kom aldrig upp i högre tempratur än 482 grader. Det pendlade mellan 429 och 474 grader. I instruktionen som visades skulle förbränningen av regenereringen ske snabbare vid 570 grader, men det verkar omöjligt att komma upp i? Tillsatserna som jag ska använda kommer att öka värmen, men jag undrar varför det inte blir varmare? Är det någon som har någon idé om vad detta kan bero på eller är det ok? Eller felkoderna som hindrar?
Luton
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:49, 30-05-2018
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX41 -93

torbjorn_forsman

#5 » 20:39:20, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fått klart för dig om bilen har något Eolys-liknande system eller inte?
Åtminstone på VAG-bilar, vet ej hur det är på andra märken, sägs det att det ska vara bra att köra med högt varvtal och liten-måttlig motorbelastning under regenereringen. Idealet ska visst vara att köra 80-90 km/h på plan landsväg, och på 3:ans växel.

Kolla förresten ursprunget på instruktionen, om den är engelsk eller amerikansk kan det ju tänkas att temperaturerna är angivna i fahrenheit!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

johan.eriksson

#6 » 21:18:47, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Har du fått klart för dig om bilen har något Eolys-liknande system eller inte?


Inget eolys eller AdBlue på dom bilarna, enbart EGR och DPF och ev en katalysator.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

magloman

#7 » 23:43:19, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror mer på kabelproblem till tryckgivaren. Vart sitter motorstyrdonet, inte så att den blivit blöt?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

johan.eriksson

#8 » 06:14:39, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Jag tror mer på kabelproblem till tryckgivaren. Vart sitter motorstyrdonet, inte så att den blivit blöt?


Kan nog stämma bra, när 906 modellen kom så var det problem med okontakt i stiften in i styrenheten, utan att det gick in fukt i dom.
Om minnet inte sviker så sitter det under batterihyllan, är två kontakter på dom. Standardtipset var dra ut kontakten, ev spraya med elektronikspray, blås av med tryckluft och sätt dit igen. Någon enstaka gång fick man byta stift. Endel stift är väldigt små, så man ska vara väldigt försiktig när man mäter, vi hade en hel väska med adapterkablar till det för att inte skada något.
Behöver man byta stift så är det att rekommendera att köpa färdigpressade stift med en bit kabel på som man löder på befintliga kabeln, finns hos MB och kostar inte mycket mer än de lösa stiften.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Luton (trådstartaren)

#9 » 18:03:58, 26-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för engangemanget! Under batteriet till bakgaveln? Jag är inte så händig på kablar och små grejor, men jag ska titta hur det ser ut

Nu har jag bytt Differenstrycksensorn till dieselpartikelfilter en mojäng som satt ovanför DPF-filtret och kunde även ta bort koden för den, men jag förstår inte varför jag inte kan ta bort koden för givaren till avgasmottrycket? Även koden för de 2 glödstiften försvann trots att jag inte fixade dem, men de kommer säkert igen. Jag börjar undra om min trogna verkstad har gjort fel när de bytte givaren till avgasmottrycket, så jag funderar på att byta även denna igen? felkodsökaren jag har fungerar väldigt bra, men DPF filtret kan jag inte aktivera regenerering av? Det står att det inte är Aktivt. Jag har försökt att regenerera DPF och då får jag uppgiften om att sot och sånt är 4 g och eftersom det är under 10 g så slutar regenereringen halvvägs? Jag tror att jag byter givaren till avgasmottrycket igen för jag har inga fler ledtrådar om inte någon av kan få ut något av detta. Det är kanske någon som vet hur mycket den ska ligga på under tomgång, nu är det ca 1580 hPa och Differenstrycket ligger på ca 20 hPa (trasig på -48 hPa.
Luton
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:49, 30-05-2018
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX41 -93

johan.eriksson

#10 » 19:01:43, 26-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte nog fel om placeringen på din modell.
Om du står med huvudet under huven så har du kupéfiltret till vänster om dig, men om det sitter under den hållaren eller bakom mot torpeden kommer jag inte ihåg nu.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Luton (trådstartaren)

#11 » 20:36:43, 26-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var jag ute och kollade mer och gick in på autoscan och kom till ISO 15765-4 CAN Protocol och vänligen se fordonets servicemanual och där stod det att P0471 Description P0471 Avgastryckventil inom/utanför gränsvärde Troliga orssaker: Öppna eller korti avgasmotttryck sensorkretsen Felaktig avgasmottryck sensor Otillräcklig eller kontaminerad anslutning på avgasmottryck sensor.'
Senast redigerad av Luton 11:56:00, 28-09-2019, redigerad totalt 1 gång.
Luton
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:49, 30-05-2018
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX41 -93

Luton (trådstartaren)

#12 » 20:38:37, 26-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kod i ISO 15675 (CAN) P0471 men denna kod visas endast i protocol och det står Avvaktande. P0471 Troliga orssaker: Öppna eller korti avgasmotttryck sensorkretsen Felaktig avgasmottryck sensor Otillräcklig eller kontaminerad anslutning på avgasmottryck sensor.' Jag ska köpa kontaktspray, men jag vet inte var styrdonet sitter och inte avgasmottrycket heller? Mercedes sa att den satt i motorn.
Senast redigerad av Luton 12:02:21, 28-09-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Luton
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:49, 30-05-2018
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX41 -93

torbjorn_forsman

#13 » 20:45:25, 26-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte prova att koppla in en vanlig manometer parallellt med givaren för att mäta mottrycket och se om mätkretsen fungerar som den ska? Eller lägga på tryck från annat håll till givaren, för att se att den följer med i tryckändringar och visar rimliga värden.
Det där är ju tryck av samma storleksordning som man har att göra med i t ex ventilationssystem, går bra att mäta med en hemgjord U-rörsmanometer av en bit genomskinlig plastslang.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#14 » 20:50:41, 26-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad visar avgasmottrycksmätaren när inte bilen går då?
Atmosfärstryck? Eller visar den inget värde alls innan bilen är startad?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Luton (trådstartaren)

#15 » 11:11:12, 27-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avgasmottryck är ca 1582 hPa , på tomgång 850 varv ca 1750 hPa
Luton
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:49, 30-05-2018
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX41 -93


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se