Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Jordfelsbrytaren löser ut på min metall fräs

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Jan-Olof (trådstartaren)

#1 » 10:11:37, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min jordfelsbrytaren löser ut till metallfräsen Har hunnit så långt att om jag tar bort kablarna till transformatorn som levererar ström till 24 och 110volt. Så löser en den internationellante ut. Är det kablarna eller transformatorn som det är fel på?
Jan-Olof
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:27:25, 17-03-2018
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo 4200
MB Track 800
Toyota hi lux
Svarv
fräs



torbjorn_forsman

#2 » 11:09:34, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, någotdera. Vad händer om du kopplar loss vid transformatorn så du fortfarande har spänning på kablarna?
Ohmmät transformatorn (eller megga om du har möjlighet till det) för att kolla om det t ex är överledning från primären till jord eller mellan några av lindningarna. Kan också vara värt att avsyna transformatorn och installationerna noga efter spår av varmgång eller överslag (sot, spår av ljusbågar mm).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JPEG

#3 » 11:15:50, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trafon matas från fas och maskinjord???
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

danne mähl

#4 » 18:00:38, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att det är trefas Men finns det nollan med eller är det som JPEG sa så kan det vara gemensam nolla jord
Inte ok i dagens läge men tidigare vet man aldrig hur det såg ut

Du skrev inte om felet altid varit så eller kommit på senare tid och om jordfelsbrytare varit med sen tidigare
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

QV_

#5 » 18:34:21, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Desutom så behöver det ju inte vara fräsen som är "fel"

Om ex belysningen börjar dra jordfelsströmar så kan det lila extra som sista inkopplade maskinen ger trippa brytaren.

Att jaga jordfelsfel kräver nästan någon form av instrument så man vet hur många mA som finns kvar att "använda"

Försök att ta bort så mycket belastning som möjligt, för att sedan aktivera fräsen.
Då vet du "mer"
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Micke_fixar

#6 » 21:26:10, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När fräsen byggdes anpassades inte elektroniken till jordfelsbrytaren, det är modernt krafs. Det är för mycket kryp strömmar i maskinen, det finns två alternativ koppla större maskiner utanför jordfelsbrytaren eller sektionera större maskiner på en annan jordfelsbrytare som klarar större strömmar(100mA). I min elkraftutbildning påtalades detta problem.
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

torbjorn_forsman

#7 » 07:58:37, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, jag håller inte med om det. Om en maskin har så höga jordfelsströmmar att den får en JFB att lösa ut, så kan man vara säker på att det inte ska vara så, utan då är det frågan om ett fel som håller på att utvecklas till ett grovt jordfel, med större skador som följd.
En normal JFB löser ju ut vid 30 mA. 30 mA x 230 V blir 6,9 W, och redan den effekten utvecklad i en enda punkt räcker gott och väl till för att få isolering att börja kola och så småningom ge en värre skada. Jämför med hur varm en 5 W glödlampa (t ex baklyse till bil) kan bli!
Erfarenheten visar t ex att om man har en fuktskadad trefasmotor som löser ut JFB, men "löser problemet" genom att mata den utan JFB, så kan man vara rätt säker på att den motorn brinner efter ett par timmars drift. Rätt metod där hade varit att ta JFB-utlösningen som en varning, ta av gavlarna på motorn och ställa den på tork en vecka. Lämpligen ohmmäter/meggar man motorn då och då under torkningen, och ger sig inte förrän isolationen är stabilt bra. Man bör inte bara mäta mot jord, utan även lossa blecken i kopplingslådan och mäta mellan faserna.

Ibland har man beskyllt utrustningar med stora avstörningskondensatorer till jord för att kunna lösa ut JFB. Men om sådant förekommer, så är det praktiskt taget alltid frågan om antingen felaktiga kondensatorer med höga läckströmmar, eller felkonstruerad utrustning, dvs kondensatorer med mycket högre kapacitans än vad gällande produktstandarder tillåter, eller kondensatorer som borde ligga mellan fas och nolla (X-kondensatorer) istället kopplade mellan fas och skyddsjord (Y-kondensatorer).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

e85

#8 » 22:59:05, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag köpte min fräs och skulle starta den första gången hände samma sak och det visade sig att jag fick byta ut den 4-ledade kabeln till en 5-ledad (separat jord och nolla).
e85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:24, 30-01-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Grävare: Wacker Neuson 3503 -12
Fräs: Rosenfors RSF-2
Svarv: Solberga S7S


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se