Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Vad som händer på jobbet

270 inlägg • Sida 2 av 18
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

qqq

#16 » 12:29:26, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däcken verkar vara rätt så snedslitna..
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



PerÖ83 (trådstartaren)

#17 » 13:14:12, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De blir så på truckarna när de är dubbelmontage på drivaxeln och enorma styrvinklar, då sliter de mest på utsidorna.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

PerÖ83 (trådstartaren)

#18 » 00:17:11, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft städning och andra småjobb på under veckan, jag har sällan min privata tele med mig på jobbet och jobb telen har helkass kamera så de blir bara bilder när jag råkar ha min med mig!

Renovering av ackumulator nr2 (med blåsa) i mitt liv, gick mycket fortare denna gång.
Demonterad
Bild

Jag höll på ett bra tag innan fattade hur den inre brickan/tätning kom ut :vissla:
Bild

Dom separeras/monteras på insidan med lite fingerfärdighet :buga:
Bild

Bara att pilla ut den gängade delen och på med tätning, stödring, bricka och mutter.
Bild

Gas ventilen.
Bild

Och förenad med den andra jag renoverade för några veckor sedan :thumme: nu ska dom bara komma på rätt plats också :vissla: (reserv)
Bild


Städade Nya pannan i dag bland annat, så jag passade på att :photograph: lite.
Första sommaren jag sotade pannan (nästan 500 pipor) hade jag 6m hydraulslang runt bena 500 gånger :aaargh:
Detta måste lösas :klia: :idee3: slangvinda med bortkopplad spärr :thumme: Funkar skitbra :buga:

Såg vid sökning på nätet nu att de inte var något nytt :sad:
Inte min film men precis lika som på våran panna https://www.youtube.com/watch?v=a8QZu6m0F8g 1/3
Bild
Så som i filmerna körde jag andra året jag sotade :vissla: detta måste vidareutvecklas :laes_detta:

Så till tredje året svarvade jag en löpare av POM så jag slipper hålla/styra slangen hela tiden (när man har "vita fingrar" förstår man) varför de är O-bra :sad: den sätter sig fint i tuben när man stoppar ner "illern" i tuben (2 storlekar)
Gjorde också en egen slangstopp då original inte passade mina krav, den tillverkades hemma, där de finns rätt maskiner :screwy:
Bild

Nu mera har jag byggt en pall som jag hänger på kanten :grin: Så att sota pannan är ungefär som att pimpelfiska = skittråkigt...
Får dock öva på hålvanan :laes_detta: inte för att de gör någon nytta, om man inte får något :vissla:
Bild

En bild på luftsotarna som sköter dagliga sotningen, 38st :klia: som skjuter en i taget och dumpar trycket (9bar) med 3-4bar från en tank på 0,2sek
Bild

Dom "små" blå sakerna som sitter 12-13 meter upp från golvet är säkerhetsventiler. (gillar inte höjder :aaargh:
Bild

Går man ned en halv trappa, hittar man en fin utsikt över timmerplan (hela syns inte) :grin:
Bild
Och bastun på "kukudden"
Bild

Rökgasåterföringsfläktarna 1 och 2
Bild

Rökgasfläkten (handskarna ligger där som jämföring) de är den som styr effekten på pannan/ugnen.
Bild

Bränsle transportören, 800mm
Bild
Bild

Vatten pannans inspektions luckor, inget trevligt att krypa in där, när de är 70-80° som de är vid sotningen :vissla: vanligtvis är de nog 900° där :svettas: frivilliga får prova :djaevul:
Bild

Vattenpannan från golvet.
Bild

Försökte ta en helhetsbild på ugnen :sad:
Bild

Manlucka och några fönster.
Bild

Syns mycket bättre i verkligheten.
Bild

Cirkulationspumparna på pannsidan, där en går i taget = alltid en i reserv och den "lilla" går på dieselaggregatet vid strömavbrott :shake_hands: OM de finns ström i batteriet till den :vissla: vilket testades när företagets elektriker skulle göra en omkoppling (laga ett fel) Elverket startade inte :djaevul: de började smälla i säkerhetsventilerna, Saxverks Anton sa åt elektrikern nu är de bråttom :svettas:
Allt slutade bra denna gång :thumme:
Bild

Och lika cirkulationspumparna på "fjärrsidan"
Bild

Lilla värmeväxlaren, denna gång fick en "mora kniv" vara jämförelsen :vissla: 122°in 110°ut på fjärren.
Bild

Har också städat verkstadsbänken bland annat :uupps: de var på tiden :laes_detta:
Bild
Frågor på de?
:bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

16 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

texas5020

#19 » 21:27:24, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbar en del åt Mectec eller HöganäsBorgestad som det heter nu så det där känns igen ! Plockade bl a ner säkerhetsventilerna på Bergkvistsågen under semestern, det var ingen lek och tunga rackare var det... Smart med slangvindan ! :thumme:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

PerÖ83 (trådstartaren)

#20 » 21:27:54, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I kontrollrummet till P-17 (Panna, byggår 2017) Från denna dator styrs den eller via team viewer som torkskötaren och jourhavande pannskötare har tillgång till, då denna anläggning är obemannad.
Bild

Smörjning av kedjorna till bränsletransportören med smörjkanna PÖ :mrgreen: och ett 70 tal smörjnipplar som vill ha nästan två tuber fett :vissla:
Bild

Bild

Kolvarna (6st) (en är rakt under landgången jag står på) till "stegarna" som drar bränslet till transportören, luckorna på höger sida.
Bild

Stegarna har "hemma" givare, när alla är hemma växlar ventilen och byter håll (vänder också på tryck i nödfall)
Slängde ett öga på tryckgivaren, de blev hela 43bar innan den stannade :thumme: (stupet fullt)

Tittar man noga ser man att höger fram och vänster bak lyser (hela toppen på givaren.
Bild

Gamla trotjänaren P-56 (ca4-5Mw) de sägs att den är byggd tidigare :klia: inge verkar veta när den byggdes första gången :vissla:
De är en gammal ångpanna som har drivit en ångturbin en gång i tiden :thumme: innan de fanns tillräckligt med ström till sågarna :vissla: och på den tiden handskottades den med bränsle :svettas:
Pannan sträcker sig ner på undervåningen också :thumme: (ca 2,5m ner.

Rakt nedanför luckorna, under durken går rökgaskanalen som kommer från ugnen.
Bild

Ugnen, som är av on/off typ och styrs av gång och paus tid från ett par vred.
Bild

Är dags att aska ur ugnen :vissla: efter sommarens drift :vissla: Ja den går på sommaren då P-17 får en större översyn/service :thumme:
Bränslet trycks upp via en "motskruv" upp genom "pyramiden" som består av roster och ut på plan rostererna som ligger runt om.
Bild

P-11 en liten skrutt som inte har varigt i drift på snart 3år ska ge 1mw???
Bild

Bild

Tryckhållningen sköts av pumpar då ett tryckkärl skulle bli för stort och dyrt.
Fyllde på lite vatten på fjärrsidan (1m³) då de började bli lite lågt :uupps: ja ja vi ha en aerotemper som läcker för tillfället :vissla:
De är en ny beställd :thumme:
Fjärrvärme/P-56 sidan.
Bild

P-17 sidan.
Bild

När dom andra käkade matlådan passade jag på att blåsa av timmrarna i justerverket (allt är täckt av spån) innan :laes_detta:
De är dessa klingor som sitter monterade 30cm cc som skapar dom "färdiga" bygg måtten 3 3,3 3,6 3,9 4,2 4,5 4,8
Dom kapar en 75x150 på en ögonblinkning :laes_detta:
Bild

Frågor på detta :vissla:

:bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

63an

#21 » 22:28:08, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De vill till att de fungerar i säsongen, Jag hade nog aldrig tagit jobbet där de är knöligt nog att köra större oljebrännare i gamla anläggningar justera oljan luften så bästa rökgasvärden uppnås över hela brännaren! Jobbade 3-skift å kommer ut på kvällen så rök de svar ur en skorsten, stod kvar vid bilen å de slutade ryka bara lite kondens från omgivningen, träffar avgående som var hur käck som helst å så sa han att han hade tömt sotburken! Han ju int riktigt slug men de var ju lättsamt! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Simon_91

#22 » 00:24:03, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

frågor på det?


Vem har byggt trimmern?

Dom där cylindrarna i bränslefickan, är det saxverke som levererat dom med? Packade om en sån för ett tag sedan. Fast från Pmc, ena as att hålla på med men rätt lättmekade :smile:

Lite kul att 50-tals grejorna hänger med. Är bara något år sedan vi slutade att använda en vandringstork från samma era.

Dom där truckhjulen, antar att ni behåller fälgarna?

1 person gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

PerÖ83 (trådstartaren)

#23 » 00:47:13, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.cgv.se/ Har nog byggt trimmern :klia:

Cylindrarna har Pmc levererat :thumme:

Truckhjulen åkte på skroten :uupps: Vi talade med Svetruck om dom ville ha dom :shake_hands: Nej vi har överflöd av dom :uupps: Byter in truckar med 20" och säljer dom med 22,5" :vissla:
Några dagar senare kom jag på att jag har haft en tanke på att göra en "vält" till gårdsgruset och när jag talade med en kompis, ville han ha en för att packa körvägar inför avverkning :ohnej:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

P-sson

#24 » 01:14:21, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är till år kommen men tummen upp för dina inlägg. :buga:

5 personer gillar det här inlägget.
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

Simon_91

#25 » 16:27:17, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en åldringsfaktor på allt som har med virkestorkar att göra. Den måste nästan upplevas för att förstås :snow: och då byggs dom ändå av rostfritt och aluminium.

Är det något special hos er som gör att ni har 22.5” ? Vi har 12.00 -20 på allt, även på den som är bara något år gammal. Axlarna är från Kessler, D81 eller om dom heter 71. Har inte hört något om det från smålänningarna heller, har ju iof inte frågat :coffee:
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

PerÖ83 (trådstartaren)

#26 » 19:26:31, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förarna tycker bättre om lastbilsdäcken än terminaldäcken som dels är hårdare och ger mer vibrationer.
De är nog en prisfråga också :klia: vi kör med regummeringar och dom håller ca 1år, så jag försöker byta sent på hösten, så de är mycket mönster på vintern.
För den som inte har kört en motviktstruck utan last, på vintern, så kan jag meddela att de är inga problem att köra fast på plan mark :uupps:
Och dubb eller kedjor är uteslutet, de blir för stora skador då :aaargh: Då flertalet av förarna är ganska gasglada :ohnej:

Virkestorkar är ett kapitel för sig, de är bara rostfritt och aluminium som överlever i den miljön allt annat vittrar sönder järn är inte långlivat och speciellt kablar som blir stenhårda och bryts sönder extremt lätt.

Vi har en vandringstork och 17 st kammartorkar i varierande storlekar och ålder.

En liten film som visar hur en vandringstork fungerar.
Ljud behövs ej då den är på ryska???
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Skru'are

#27 » 20:54:42, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har ni för material i kablarna?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

PerÖ83 (trådstartaren)

#28 » 21:45:15, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom flesta kabeltyper har provats genom tiderna utan större framgång.
Så har du något tips? så vill nog elektrikerna veta de.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

torbjorn_forsman

#29 » 01:19:42, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att alla kablar med PVC, polyeten eller "normal" gummiisolering borde bannlysas från virkestorkar.
Vad som kanske kan fungera är polyuretan (PUR) eller möjligen silikongummi.
Ett tips är att prata med Miltronic (har visst blivit uppköpta av sin gamla huvudleverantör och heter numera LAPP) i Nyköping. se.lappgroup.com

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Johnny Thorgren

#30 » 10:25:03, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tycker du om trimmern? På sågen där jag jobbar som mekaniker har vi ett justerverk som CGV har levererat och vi är väl inte riktigt nöjda med allt som kommer från deras verkstad. Då vi körde igång det så föll en del saker lös efter en tid för att svetsfogar inte var helt perfekta kan man säga. Byte av trimmercylindrarna är ju ingen lek heller.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se