Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Utsugning och filtrering av stendamm

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#1 » 11:51:20, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare
Har fått tag på en stor stensåg och tänkte därför öppna en stenhuggnings-avdelning i verkstaden.
Men när man hugger i sten så blir det ju damm som inte är särskilt bra att andas in, och måste därför sugas bort. Det jag ska ha utsug till är en blästerbox samt ett större punktutsug vid huggningsplatsen.
Sugmaskinen är tänkt att brstå av en cyklon samt en fläkt på 5.5kw. Men sen är det ju otroligt viktigt att alla små partiklar tas bort. Har sett såna där HEPA filter, men är inte de gjorda för dammsugare? Luftflödet på fläkten är 6000m3/h så jag vill inte bromsa hur mycket som helst. Så vad ska jag ha för filter?
Sen är frågan om jag behöver nåt utsug vid sågen? Den är vattenkyld så allt damm borde väl bindas i vattnet, men finns det risk för att det blir nåt flygdamm ändå från den?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv



fretchi

#2 » 12:09:55, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEPA står för high-efficiency particulate air. De finns säkert i alla möjliga storlekar och kapaciteter. Men smart kan väl vara att ha en cyklonrenare före ett sånt filter.

En vattenkyld såg borde inte damma alls, så där borde du klara dig utan.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#3 » 12:16:27, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå en cyklon ska det vara först där det mesta dammet ska bort och hamna i en genomskinlig plast-tunna inunder.
Finns det hepafilter som går att tvätta, dom är ju rätt dyra
Ja vad bra. Det är som sagt en rätt så stor såg, den har 500mm klinga å 11kw motor. Den har stått på en större stenindustri här i Göinge
Och en annan damm-fråga är om jag ska ha en slamavskiljare ansluten till sågen samt borren eller räcker det med huvudslamavskiljaren i gårdens avloppsreningsverk?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

torbjorn_forsman

#4 » 12:48:59, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att cyklonen ska bli effektiv så måste den dimensioneras rätt med hänsyn till luftflödet, partiklarnas storlek, partiklarnas densitet mm.
Lite kortfattade tumregler om cykloner finns på http://www.gengas.nu/byggbeskrivningar/ ... ndex.shtml , jag ska se om jag kan hitta Tom Reed's bok som det hela utgår från, där tror jag det fanns en del litteraturhänvisningar.

Slammet från stendammet blir ju mycket tyngre än annat avloppsslam, och kommer att sedimentera och förmodligen bli ganska hårt i botten av den ordinarie slamavskiljaren, jag kan tänka mig att det blir svårt för slambilen att få med sig det. Så det är nog bra att ha en separat avskiljare för stenslammet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busholle

#5 » 12:54:59, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även våta processer genererar damm. När jag var i krossbranchen fick jag lära mig att vatten inte binder till de partiklarna som ingår i respirabelt kvarts.

När det gäller slamavskiljare bör du nog ha en egen, volymen bör bli så stor att du får problem i ditt vanliga reningsverk.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#6 » 12:58:33, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen slambil som tömmer, slammet töms med en skruv i botten och transporteras ned i en rötkammare där biogas utvinns. Sen när det legat där i ett tag så använder jag det som blomjord
Men det jag tänkte är att det kanske sedimenterar redan i rören och orsakar stopp i avloppet? Är det en risk eller rör partiklarna sig så fort?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

fretchi

#7 » 13:24:32, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Även våta processer genererar damm. När jag var i krossbranchen fick jag lära mig att vatten inte binder till de partiklarna som ingår i respirabelt kvarts.

När det gäller slamavskiljare bör du nog ha en egen, volymen bör bli så stor att du får problem i ditt vanliga reningsverk.


Fast när det gäller krossning av berg handlar det väl om att vattenbegjuta dammig luft, inte som i detta fallet att vatten tillsätts i själva "processen". Eller så har jag fattat fel.


Stenmjöl är inget jag hade velat släppa ner i avloppet. Det sedimenterar gärna och blir kompakt. Separat system med sedimenteringstank som töms manuellt emellanåt och ev. vattenåtervinning vore väl det vettiga.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#8 » 13:28:39, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vattenåtervinning är nog inte så klokt, på den stenindustrin där min såg stod förut så återvann de vatten och det ledde till att pumpar och ventiler satte igen av dammet. Så det får bli rent vatten in och någon avskiljare som maskinerna kopplas till
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

fretchi

#9 » 13:49:57, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror väl på hur sofistikerad reningsanläggning man har. Men du har en poäng att mindre verksamheter med relativt liten vattenförbrukning knappast behöver vattenåtervinning.
Här uppe i malmfälten återvinns i stort sett allt vatten inom gruvindustrin, men då snackar vi helt andra volymer, och storlek på reningsanläggning :D
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#10 » 13:57:21, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men på ett eller annat sätt återvinns vattnet, jag pumpar ut det i jorden å sen pumpas det upp igen i en brunn.
Denna stora stenindustrin slutade sedan att återvinna vattnet för att det blev så dyrt att laga pumpar och ventiler som gått sönder av det smutsiga vattnet. Dom tar också sitt vatten från brunn, som jag nu gör
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

lellemars

#11 » 17:49:26, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett på nåt ställe så hade dom en 1000 liters ibctank för sedimentering, men du ska ju kunna tippa ut innehållet ute på backen å inte köra iväg det som avfall till nån slags återvinning om det är miljöfarligt men ditt är väl nyttigt för jorden i rimliga mängder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#12 » 20:33:28, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte att man kunde torka det och sälja det, stenmjöl kan ju användas till plattsättning
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Otto

#13 » 21:12:34, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa och enklaste är väl att ha utblåset utomhus, då behöver du ju inte så bra filter?

Det är inte så väldigt dyrt med typ påsfilter, de har en metallram som håller dem öppna och sen påsar som samlar upp dammet. G tror jag är grovfilter, används som förfilter eller till frånluft. G3 fångar upp finare partiklar än G2, högre siffra = finare damm. Filter som börjar på F används för tilluft, högre siffra är finare rening. F7 tror jag är ok för det mesta.

Här är ett exempel på filter som är avsett för filterbox med anslutning för 160 mm rör:
https://ventilationsfilter.se/pasfilter ... ass-f7.htm

Stenmjölet från sågning kan liksom brinna ihop och bli nästan som cement. Inget du vill ha i rören. Från sågen kommer säkert en avloppsslang, led ned den i en plastback som blir sedimentfälla nr 1. Från den leder du vidare vattnet med någon sorts utlopp så högt som möjligt och en slangstump till ännu en balja, sedimentfälla 2. Sen kan du leda avloppsvattnet till till balja 3 för säkerhets skull, eller ner i avloppet. Finare partiklar far längre medströms än grövre, det tar längre tid att märka problemen och blir svårare att rensa. Ta inte större backar än du kan lyfta dem utan att du eller backen går sönder när de är fulla med stenmjöl. En enkel låda i golvbrunnen kan också vara väldigt bra för det du spolar från golvet.

Det stänker en hel del från sågen, när du ser hur det går, prova med duschdraperier eller plastsäckar eller nåt för att minska stänk och sprut. Det gör städning lättare. Det dammar inte när det är vått, men om du inte är noga med städning och har möjlighet att spola och skrapa golvet så får du snart stendamm överallt och då andas du in det till sist.

Använd galonförkläde eller regnrock, lätt att skölja av och samlar inte damm som vanliga kläder. Onödigt att andas in dammet som sätter sig i overallen, när du tar på den nästa gång blir det rätt mycket damm rätt upp i näsan.

Stensågning är kul! Lycka till!
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#14 » 21:55:00, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderade på att ha utblåset ute, men en vän till mig sa att det här findammet inte försvinner som gas ut i rymden utan kommer att dala ner och förpesta utomhusluften på gården samt lägga sig som ett vitt lager på allt, vill inte att mina fina röda jättevallmo ska bli gråvita hehe...
Och sen så försvinner ju all varmluft ut. Har dessutom kommit underfund med att jag måste ha en större fläkt, så jag har valt en med en tvåhastighetsmotor som är på 3.3-10kw och 975-1450rpm. Detta för att den kommer att kopplas till mindre metallmaskiner med
Tror att du tänker på en mindre stensåg för byggen, detta är en stor industrimaskin som användes för att såga bänkskivor med. Med sin 500mm klinga kan den ta som mest 18cm tjocka skivor.
Så jag hade tänkt bygga in den i ett dragskåpsliknande rum där det sitter ett utsug i taket. Sen så får jag bygga någon form av utloppsränna i botten med ett 50mm utlopp i sidan. Slamavskiljare placeras bredvid, helst så vill jag bygga den av något genomskinligt så jag ser när den behöver tömmas.
Har en blid på själva såg-huvudet, alltså den delen där klingan och motorn sitter
Bild
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Otto

#15 » 22:20:12, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj det var en rejäl pjäs! Om du tänker bygga ett cirkulationssystem för luften så kan det vara bra att kolla lite mer noga på filter och reningsgrad.

Arbetsmiljöverket har mycket info, här är lite mer om kvartsdamm på arbetsplatser:

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/ke ... -stendamm/
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se