Varför har motorlyftarnas konstruktion ändrats sedan 70 talet.
Då hade alla "fabrikstillverkade" lyftar en rakt uppstående stomme(rör) i vars övre ända bommen var fäst.
Nedtill ett snett stöd i vilket oftast lyftcylinderns nedre fästöra var fäst med tapp och övre ändan kolven i bommen.
Två ben med hjul i framändan och svängande hjul i bakändan på lyftanordningen.
Materialet rhs profilrör med varierande väggtjocklek men ej möbelrör.
Nuförtiden är alla lyftar konstruerade med snedställd stomme och ett par flatjärn i bakändan av tunnaste möjliga sort.
Rören tunnväggiga med bultförband hopplockade osv.
Frågan är till vilken nytta ovannämnda förfarande förutom inbesparning av material lättare konstruktioner går att packa i kartong för leverans osv.
Hållfastmässigt torde själva konstruktionen inte skilja sig om stommen är rak med snett sidostöd eller sned bom utan stöd enär cylinders nedre fäste belastningspunkten är på samma ställe och stomme och bom fast i varandra på sammma ställe i förhållande till helheten av lyft.