Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Motorlyft/verkstadslyft/verkstadskran funderingar

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

valmetman (trådstartaren)

#1 » 13:39:37, 28-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför har motorlyftarnas konstruktion ändrats sedan 70 talet.
Då hade alla "fabrikstillverkade" lyftar en rakt uppstående stomme(rör) i vars övre ända bommen var fäst.
Nedtill ett snett stöd i vilket oftast lyftcylinderns nedre fästöra var fäst med tapp och övre ändan kolven i bommen.
Två ben med hjul i framändan och svängande hjul i bakändan på lyftanordningen.
Materialet rhs profilrör med varierande väggtjocklek men ej möbelrör.
Nuförtiden är alla lyftar konstruerade med snedställd stomme och ett par flatjärn i bakändan av tunnaste möjliga sort.
Rören tunnväggiga med bultförband hopplockade osv.
Frågan är till vilken nytta ovannämnda förfarande förutom inbesparning av material lättare konstruktioner går att packa i kartong för leverans osv.
Hållfastmässigt torde själva konstruktionen inte skilja sig om stommen är rak med snett sidostöd eller sned bom utan stöd enär cylinders nedre fäste belastningspunkten är på samma ställe och stomme och bom fast i varandra på sammma ställe i förhållande till helheten av lyft.
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor



ord bind

#2 » 20:16:44, 28-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

försök ställa undan en av dom gamla smidigt i garaget förstår du varför.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

valmetman (trådstartaren)

#3 » 20:53:35, 28-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går utmärkt tar foto imorgon och bifogar helt hopfällbar av danskt fabrikat och av rhs rör 50x100 och 80x40
Svarar dock inte på frågan om bättre eller sämre lyftförmåga osv.
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor

JD400

#4 » 20:59:57, 28-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl precis som du är inne på en kostnadsfråga. Idag ska väl allt optimeras för att kunna tillverkas så billigt som möjligt och kunna skeppas över halva jorden men ändå precis klara användningsområdet. Jag tror inte man var lika priskänslig på 70 talet, då konstruerades sakerna för att hålla och säkert tog man till lite i överkant. På den tiden var väl kanske inte en motorlyft var mans egendom utan det var väl verkstäder som hade dessa prylar. Gemene man kunde inte knalla iväg till Biltema och köpa en motorlyft. Man hade väl heller inte samma möjlighet att med datorer hållfasthetsberäkna så att det precis ska hålla och minimera materialåtgången.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

magloman

#5 » 21:18:12, 28-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sammanfogade trådarna, dubbelpostning är inte tillåtet!

/M
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Simnil

#6 » 08:11:23, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har i princip svarat på din egen fråga.
Lyften kan göras i klenare rör om man gör på detta sätt.
Detta för att krafterna på stolpen förändras rätt mycket av att luta omkull den bakåt lite, (och cylinderinfästningen sätts rätt).
Grovt förenklat, vertikal stolpe känner i huvudsak böjning, den bakåtlutade blir i huvudsak utsatt för dragspänning.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se