Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Läckande Varvel vinkelväxel

33 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

JD400 (trådstartaren)

#31 » 21:02:03, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, uppåt gick inte. Jag insåg det och vred den med pumpen på sidan. Då funkade det! :thumme:

14 mm fyrkantstål var vad jag fick plats med mellan stoppringen och hylsan. Men det dög inte alls, böjde sig som en banan. Så jag fick svetsa på ett vinkeljärn och även då böjde det sig lite men det gick. Domkraften är på 20 ton. :grin:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



Bengt Erik Eriksson

#32 » 21:22:28, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det några stoppskruvar om du kollar i axelhålet på växeln?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

JD400 (trådstartaren)

#33 » 00:22:34, 04-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det tror jag inte, får kolla noggrannare imorrn. Satt en separat stoppring bara, på axeln, bakom växeln. Syns på bilderna. Sen är det en kil på axeln och motsvarande spår i hålaxeln på växeln. Men jag tror det hade rostat fast nåt överjävulskt bara. Är ju som gjort för att rosta ihop. Small till en del när det släppte. Lägger på lite fett när jag drar ihop det igen, kanske stoppar lite iaf.

Har varit förbi varje dag nästan och bearbetat med rostolja i axeln och blängt surt på den tills jag skred till verket idag. Men rostoljan har ju ändå inte krupit in hela vägen så den satt rejält.

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se