Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Kallsåg. Liten en som klarar ca 100 dia

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

skogsgurra (trådstartaren)

#16 » 17:38:55, 25-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bli. Jag hoppas inte på passbitstoleranser. Men några hundra gånger sämre är inte fel det heller. Vi får se.

Grova ämnen har jag inte men galvad fyrkantprofil och en U-balk som är ca 70 bred ska jag slänga upp och skära bitar av och kontrollmäta på planskiva. Hoppas på det bästa :)
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



roland 1970

#17 » 13:25:59, 26-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir säkert bra, bara du låter sågen jobba, utan att trycka för mycket.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

skogsgurra (trådstartaren)

#18 » 20:39:16, 26-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sågen kom idag i tiotiden. Obegripligt snabbt. PostNord kan.

Det enda problemet var att man skulle starta med grön knapp och stoppa med röd knapp. Och starta med en annan knapp när man kör manuellt. Hopplös översättning från okänt språk till mycket obegriplig engelska. Om det ens kan sägas vara det.

Provade med ett ganska tufft uppdrag: Skära till ett antal 3 mm brickor ur 10 mm axelstål. Körde mot medlevererat anslag och måtten spred +/-0,07 mm från medelvärde. Utan att jag gradat kanterna utan bara matade på. Axelstål brukar inte vara lättsågat. En bågfil halkar mest omkring. Så där är jag mycket nöjd.

Skruvstycket är stabilt och verkar rätvinkligt i alla axlar. Men allt sådant testar jag senare.

Sedan kapade jag en U-balk, 100x50 mm. Var som att skiva smör i jämförelse med axelstålet. Yta och vinklar ser OK ut men ska skära en bit till och mäta vinklar och parallellitet imorgon.

Medlevererade fötter måste användas. Annars står sågen och vaggar på ojämnheter i det pressade (ca 2 mm tjocka) underredet.

Motorn är en okomplicerad likströmsmotor på 1 kW och tyristorstyrning med till synes okomplicerad uppbyggnad och inga specialkomponenter. Så den delen kommer inte att bli några problem.

Jag tror att jag är rätt så nöjd med YCM125. Jag hade nog klarat mig med en något mindre. Men prisskillnaden upp till YCM125 var inte så hisklig och hittills har jag inget att klaga på vad gäller prestanda.

Sammanfattning: Nöjd, gör det jag behöver, med bättre resultat än jag väntat mig. Mycket snabb leverans och rimligt pris.
Men manualen är jag inte alls nöjd med. Skulle gärna skriva om den från grunden.

Men nu är det ju inte manualen jag kapar stål med. Den ska jag spara till vintern och tända brasan med.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

PerÖ83

#19 » 21:10:25, 26-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker den är väldigt lik den jag köpte på biltema för nästan halva pengen :mrgreen:
https://www.biltema.se/verktyg/stationa ... 2000036460
Bild
Din.
Bild
Inga sura miner nu :bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

skogsgurra (trådstartaren)

#20 » 22:24:28, 26-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns några viktiga skillnader. Biltemas såg har 400 W motoreffekt och min har 1050 W. Skillnaden i motordiameter syns tydligt i bilderna. Biltemas har 30% intermittens (3 minuter under 10 minuter). Min kan köras kontinuerligt i sjuttio minuter. innan det termiska skyddet bryter Det är en väsentlig skillnad. Hur det är med precision på Biltemas kan jag inte säga. Men leden som håller sågarmen ser lite primitiv ut - sexkantmutter? Lagring? Det slår direkt på resultatet. Min har en lagring av armen som ser betydligt bättre ut och ger så bra precision att jag är nöjd. Spridning +/70 um kräver bra lagring.

Så inga sura miner här. Men borde ha tittat lite på Biltemas grejer också. Dom kanske är bättre än man tror. Men nu har jag en som klarar det jag behöver göra. Med god marginal. Så ett leende leker i mina annars buttra och bistra anletsdrag. :)

Jag får nog ladda ner manualen från Biltema. Den ser mycket bättre ut än den så gott som obegripliga handling som Schuckhardt levererade.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

nimbus

#21 » 22:40:19, 26-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyngst vinner skulle jag gissa på. Det brukar vara så med metall skärande maskiner. Det är vibrationer som är problemet. Kan inte komma ihåg att jag har saknat motoreffekt någon gång
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

skogsgurra (trådstartaren)

#22 » 16:27:33, 27-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bror nog på vilken maskin man har och hur hårt man kör. Med en stor maskin som har några kW motoreffekt klarar man sig säkert långt utan ett behöva vänta tio minuter mellan treminuterskörningarna. Jag körde en U-balk 100x50 med hård matning idag och den klarade ett snitt ytan stopp. Nästa snitt, där jag hade en grov påsvetsad klump på insidan gick bra tills jag kom in i svetsen. Där tog det emot så pass att skyddet löste ut när bladet kom ner i svetsmaterialet. Ska hänga dit en amperemeter så jag ser hur hårt jag matar,

Vinkelinställningen är stabil men skala och framför allt index är grova. Fick 1,2 mm vinkelfel på 100 mm. OK kanske man kan tycka. Men bättre går det. Justerade vinkeln tills jag var nere i 0,2 mm skillnad på 150 mm. Mer än 150 mm greppade inte skruvstycket. Det får räcka för mig, det motsvarar 0,08 grader. Ytterligare justering kan göras men är knappt värt besväret.

Skar sedan en tunn skiva, ca 2 mm tjock, ur balken och hade avvikelse mellan ytterändandarna på skivan på knappt 0,1 mm.

Nu sätter jag dit ett par fasta stopp vid 0 grader och 45 grader. Andra vinklar är sällan aktuella. Gör stoppen justerbara med låsmuttrar så de går att lita på.

Det är svalt och skönt i källaren. Så det är svårt att hålla sig därifrån. Rapporteringen fortsätter.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

4 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

roland 1970

#23 » 20:52:29, 27-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min nebes 125 hade nog utförlig beskrivning, men på italienska.
Köpte denna direkt från auktoriserad säljare i italien.
Tips, banden är ganska dyra, så låt banden skära utan att trycka på för hårt så det inte rensar tänderna från bladet.
Solitt material rensar inte tänder, men tunnväggiga rör kan göra.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

magloman

#24 » 22:48:32, 27-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har jag köpt blad. Tycker dom funkar men vet inget om precision


http://www.bandsagblad.se
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

skogsgurra (trådstartaren)

#25 » 21:30:41, 28-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen! Bättre med sakkunniga råd än "Learning by burning".

Källarövningarna gav följande resultat (kommentarer i bilderna):

Bild

Bild
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

roland 1970

#26 » 23:01:56, 28-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Här har jag köpt blad. Tycker dom funkar men vet inget om precision
http://www.bandsagblad.se

Är hans blad med jämn tanddelning eller differentiell?
Jag köpte min såg inkl ett par extrablad o sprayskärvätska, och jag har inte bytt blad ännu, men den dagen kommer säkert.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se