Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Lämpligt blästermedel?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

aaberg (trådstartaren)

#1 » 18:26:00, 11-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett blästerskåp med fläkt (med filter) från Verktygsboden. Jag ska blästra en del mindre saker, som generator, ac-pump mm. Provade med bakpulver men filtret i fläkten fångade inte upp mycket utan det blev ganska dammigt i garaget efter ett tag. Jag har även provat sand på fälgar som behövde lackeras om men upplevde att även sanden dammar en del. Därför undrar jag vad ni har för tips på bläster som inte ger så mycket damm och ändå inte avverkar underlaget så mycket eller inte alls men tar bort smuts och färg. Kan tänka mig att glaskulor är ett alternativ? Eller har ni bättre förslag. Ju mindre damm desto bättre.
aaberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:32, 23-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 20:18:40, 11-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se först och främst till att utsuget från blästerskåpet inte går tillbaka in i garaget utan blåser ut utomhus, på en sida där det inte gör något att det dammar. Komplettera gärna med en cyklon utöver originalfiltret.

Vanlig natursand bör inte användas för blästring med tanke på risken för silikos även vid små mängder sådant damm i den luft man andas in. Glaskulor är utmärkt för blästring av känsliga småsaker (t ex aluminium), men biter inte så bra om det är frågan om grov rost på stål. De blästermedel som t ex Biltema säljer i 10 kg-säckar fungerar utmärkt för blästring av stål.
Räkna med att blästermedlet dammar minst när det är "färskt", det kommer att damma mer ju längre tid det har varit med i skåpet.

Tänk på att inte förorena blästersanden med oljig smuts eller fukt. Se till att de saker som ska blästras är väl tvättade, fettfria och torra först. Om man måste blästra vid mycket fuktigt väder då även tryckluften är fuktigare än vanligt, så kan det vara bra att ha någon form av lufttorkare. Men för hobbybruk är det väl som regel enklare att skjuta upp blästringen tills vädret är bättre.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se