Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Cat bultar och deras mått.

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

88ecr (trådstartaren)

#1 » 17:31:18, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag nu fick mina hyllsor och räknade ut hur långa bulttar så man får nästan botna i gängorna på countyns infästen så maksimalt de gick.

Normalt är ju bultars längd räknat från bultens skalls undersida, int sant?

I våran cat dealers net katalog slipper man in och enormt utbud på tum bultar. Men...

En del av bultarna har bild me bult med mått linjer varifrån var med 1-2-3 osv. bilden klar tydligt visar 3 som bulten totala längd maksimi mått inklusive bultskall. Flesta bultar därtill bultskallens höjd och gängans andel angivet som tekst. Nå, dom jag ville ha, minus bultskall, där var det, reservedelsnr, för inte vet dom vid disken nånting om jag begär 12st 5/8- unc 3" 1/4. Nå fick dom, betala, kollade ju inte förän jag var vid traktorn. F@@n, just lite under bultskallen för långa! In på datorn och skjutmåttet, just de, 82mm under skallen. Reservdels nr, med denna

Specifications

Bolt Length (in): 3 1/4
Bolt Size (in): 5/8
Bolt Type: Hex Head Bolt
Coating: Zinc Phosphate + Oil
Drive (in): 15/16
Finish: Phosphate and Oil Coated
Grade: 8
Grip Length (in): 1.75
Grip Length - 2 (in): 1.75
Head Height (in): 0.48
Head Height - 4 (in): 0.48
Head Width - 5 (in): 0.94
Hole Thread Pitch: 11
Material: Steel
Material Description: SAE J429 Grade 8. Head Marking - 6 radial lines (150 ksi Ultimate Tensile Strength)
Thread: Coarse Thread UNC
Thread Size (in - TPI) (in): 5/8-11
Total Bolt Length - 3 (in): 3 1/4

Flere tilfällen just 3 och total och denna just utan bild med förklaring var 3 är.

Om ni kanske kan förstå jag har ag mot detta brändet......

Saken var, kraninfästet på countyn har unc 5/8, lika som fordarna. Lite hålbarhets problem med vanliga tum bultar, och nu 21mm höga hylsor som svetsas fast i kranens fästen, för att få ovala håle täta och nordlock och hårda bultar. Problemet var ju nu då ytters få ställ som man får grade 8 (motsvarar 11.9) och 6 sträck i skallen. Kapa av kommer inte heller på fråga. Dom är ju icke full gänga. Ännu mera brickor, nej när där ju kommer nordlock.

Jo jag kan beställa ebay dylikt från amerika, men de kan ju ta en stund de också.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



Jevlar

#2 » 07:12:34, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär brukar bilderna se ut, har aldrig sett att de inkluderar skallen?
Bild
Bild
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Patrik C F Eriksson

#3 » 08:03:46, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

3 1/4 betyder väll 3 tum en kvartum i längd, eller? Dom andra siffrorna, är inte det bara någon referens till någon skiss. Patrik
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

88ecr (trådstartaren)

#4 » 08:29:01, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://parts.cat.com/en/avesco-oy/bolts/128-7800

Titta på bilden i linken ovan. Säkra dig ner i högra sida den är på metric. På flertal bultar i cat reservdels sidan har denna skiss. Men för dom jag ville ha, som texten i första inlägget, var ingen bild med skiss, fick jag 3.250" långa under skall. Icke total längd 3.250" Veta sig vilka av bultarna dom tillämpar vad? Viktigt noga med text
This product can expose you to chemicals including Lead and lead compounds, which is known to the State of California to cause cancer and birth defects or other reproductive harm.

I mitt fall other harm.

Linken ovan är en M16-2, inget konstigt me det. Men cat beskriver dennes gänga som metric coarsed tread UNC M16-2


Jag får nog säkert byta dom men jag vet inte hur. Inte huvudlöst dyra, har 12st 82mm långa 5/8, rätt stora alltså, kostade 75€.

Men detta bolag, tex, hade en hjulastare som leasing. en slang i snöplogen sprack. en hel del olja ut. Helt otänkbart ders maskin kan läcka olja, nej den skal in till deras verkstad, nej du får icke hälja olja i den. Skriftlig utredning varför de försvunnit olja ur den,

Kanske ni förstår hur svårt de kan bli, vill man öda tid i denna butik?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Jevlar

#5 » 09:38:05, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad är det för nummer på du fick då?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

88ecr (trådstartaren)

#6 » 09:46:17, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://parts.cat.com/en/avesco-oy/bolts/1D-4585 Denna.

Men med mått 3 som klart och tydligt där den i bild visar är inklusive bultskall. Men nu var de ju ändå "normal" under skall ni skall få se, far jag nu och tar följande kortare är de fel med inklusive skall.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#7 » 15:39:37, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu i pandemitid ringde jag och frågade hur man räknar och hur/varför en del är som de är med mått på deras bultar. Medgav där är luckor man kan falla i. Kunde inte säga varför men far och byta, fick nu sådan längd de skall vara, ca 70mm under skall. Lite skäll, jag blev ju fara dit igen, kepsar och mössa som plåster på såren. Kanske ni får nånting av utflyckten till avesco, se in mina byggen.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se