Här är en trixig fråga. Jag har en 0,8mm diameter stålwire med 7 trådar i rostfritt som jag behöver skarva ihop till en oändlig loop utan att det blir en stor knöl i svarven. Någon som har en ide hur man skulle kunna gör? Jag förste TIGa ihop den men gav upp. Trådarna är för ohanterliga. Man skulle kanske kunna fläta ihop den men då blir det en skarv. Finns det någon som kan göra oändliga sömlösa loopar av Wire efter måttangivelser? Det är inga stora laster den måste tåla. klarar den 10-20Kg så är det ok.
0,8- 20 kg det är väl rätt bra belastning, Men silverlod av dyrare typ kan nog bli starkaste delen, Spöres väl sen hur skarp radie du ska va på skarven, och om den ska rotera i samma radie många varv. Eller stå still i rak position. 3+-4 trådar omlott, så borde det bli minimal knöl, Problemet är nog att få exakt värme. Så några försök kan kanske fordras.
Sök på Långsplits Kräver handlag, eller att man försöker några gånger tills det blir bra. Rostfritt är förstås en utmaning men med 0,8 mm wire och 7 kardeler är förutsättningarna goda. Gör du det bra så kommer det "knappast" att märkas att du har en skarv. Handskar på!
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning! Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte. Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?
Några byggarbetare jag arbetade med var med och byggde fundament och lift upp på fjället i en av backarna i Björklidens skidanläggning. De berättade om en kille som kom för att splitsa ihop linan. Han hade ett verktyg som var någon meter långt som drog ihop vajerändarna så att vajern blev grundspänd. Sedan gjordes splitsen inuti det verktyget på någon meter och sen när verktygets släpptes så mättes töjningen av splitsen för att se att den var godkänd. Gubbarna berättade att töjningen bara vart några millimeter och de var grymt impade av hantverket att göra denna splits.
Skulle vajern vara 15-20 mm skulle x1200 regeln ge 18-24 meter splits. På historien jag hörde så skulle en 1,8-2,4 meters splits passa in ganska bra dvs x120ggr
Men det är ju en berättelse från 70-80 talet i en tid med kanske helt andra regler och normer.
Vet inte hur man gör men jag har funderat på det varje gång man sitter i en lite kralligare linbana med tjocka wirar. Hur gör dom liksom ? Det måste väl ändå vara en konstant loop av det hela så nå skarvar lär ju inte finnas så och visst man kanske lägger tråd för tråd omlott hela tiden men det måste ju vara en väldans projekt på fabriken. Tänk en wire på ett par kilometer typ......
Jag hade nog provat att kapa ändarna snett o lödat med silverlod. Spännt varje ände med aluminium backar för att värmen avleds till backen så att lodet inte fortsätter i ut i vajern
Nej, nej, nej. Testa så ser du själv hur illa det går. Och om det håller att montera så klarar det inte många varv runt drivhjul och brythjul. Som jag föreställer mig att det handlar om.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning! Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte. Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?