Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Köping F2-U

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

stocken77 (trådstartaren)

#1 » 16:43:32, 02-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har en Köping fräs F2-U som börjar bli sliten i växellådor och skruvar. Men den känns för bra i resten av mekaniken för att slängas så vad gör man.
Jo man börjar drömma om cnc konvertering. Jag har hittat skruvar och motorer som ska kunna användas men min fundering nu är själva fräshuvudet. Maxhastigheten nu är 417 rpm och det är lite för lågt. Så min fundering är att plocka isär befintligt huvud och koppla bort drivningen från fräsen och montera en separat motor på huvudet typ bridgeport och styra denna med en frekvensomriktare.
Vad tror ni maskinister. Kom med för och emot (född på 70-talet så jag tål kritik).

Bild
stocken77
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:31, 15-10-2010
Ort: Småland
Maskintyp: Lastbil



Olsson

#2 » 14:00:51, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara nyfiken, har inte så mycket kunskaper i ämnet men du tänker alltså göra om den till remdrift?
Maskinen skonar inte mannen från naturens stora mysterier, utan för honom djupare in i dem.
Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944)
Användarvisningsbild
Olsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:13:30, 16-01-2007
Ort: Mjölby
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ferguson ted 20 -53, 2 st. Ferguson 35 -57, Fordson E27N -49, Fordson E27N -51, Gradall 660 - 72, Volvo Amazon Favorit -66, Volvo Amazon Herrgårdsvagn -68, Toro Timecutter Z420 -05, Svarv Blomqvist BS 600 -47(?), Kipphyvel Prema 01, Kallsåg Sajo RC30 -50 (?) Mercedes Benz 280cdi -07, Hyundai Ioniq Electric -17, Nissan King Cab -98

MrCrankyface

#3 » 15:37:07, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gått i liknande tankar på min gamla fräs.
Man skulle även kunna byta hela huvudet till bridgeport liknande modell och bara bygga om fästet till fräsens rygg så att säga.
Ser inga problem med att köra den så.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

stocken77 (trådstartaren)

#4 » 01:04:46, 28-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Olsson från början var idén att förlänga befintlig axel på fräshuvudet och montera elmotor ovanpå fräshuvudet och driva detta genom en kraftigare kuggrem. Men nu lutar det mer åt som MrCrankyface skriver att ta bort hela fräshuvudet och montera som typ Bridgeport. För att förenkla det hela har tankarna gått åt att först montera ett fram matningsbord lodrätt mot väggen som nuvarande fräshuvud sitter i och utanpå matningsbordet montera ett rundmatningsbord som man sedan monterar elmotor och axel i. I huvudet ser man allt glasklart men när man ska beskriva det i ord låter det inte redigt klokt :-))
stocken77
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:31, 15-10-2010
Ort: Småland
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se