Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Bedrägeri av bilverkstad

71 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Utskrotnings-Magnus

#46 » 01:15:38, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan verkstaden bara lägga upp modellbeteckning på sin inspektionskamera så kan vi fortsätta funderingarna!

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C



LeifAndersson

#47 » 07:16:10, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man vet ju inte men motorn kan ju vara "döslut" sedan tidigare övningar, men vanligast är att cylinderskador av den typ som beskrivs beror på varmkörning inte oljebrist. Både kompprov och kontroll av cylinderväggar är kanske inte det fösta man tittar på om man undersöker oljetrycksbortfall. Möjligen för att fastställa motorns allmänkondition, men för att felsöka ett oljetrycksbortfall borde faktiskt påfyllning av olja komma långt tidigare på listan. :klia:
Senast redigerad av LeifAndersson 09:56:54, 01-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

161A

#48 » 09:12:11, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev: Jag frågar har den olja.. Det hade han fyllt på för ngn dag sen. Bra då ska bilen till verkstad och kollas innan ngt havererar.. Oljan han fyllt på är bromsolja inte motorolja..


Kan det va bromsoljan som ställer till det?
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Jimmy Nilsson (trådstartaren)

#49 » 09:51:29, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:
Jimmy Nilsson skrev: Jag frågar har den olja.. Det hade han fyllt på för ngn dag sen. Bra då ska bilen till verkstad och kollas innan ngt havererar.. Oljan han fyllt på är bromsolja inte motorolja..


Kan det va bromsoljan som ställer till det?


Kan tolkas fel det där ja.. bromsoljan/bromsvätskan hälldes inte i motorn utan i bromsvätskebehållaren..
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Jevlar

#50 » 10:25:25, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utskrotnings-Magnus skrev:Kan verkstaden bara lägga upp modellbeteckning på sin inspektionskamera så kan vi fortsätta funderingarna!

/Magnus


Precis, en sån är jag riktigt sugen på för o komma in i så små hål vore guld värt.

Risken är väl att den bara existerar i fantasin....
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

fredrik77h

#51 » 11:09:29, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:
Utskrotnings-Magnus skrev:Kan verkstaden bara lägga upp modellbeteckning på sin inspektionskamera så kan vi fortsätta funderingarna!

/Magnus


Precis, en sån är jag riktigt sugen på för o komma in i så små hål vore guld värt.

Risken är väl att den bara existerar i fantasin....




Kan detta vara något eller är den för stor?


Bild

Bild


Edit.

Hittade ännu vassare grejer men då gick priset upp en aning kan man säga.

"Designed for internal examination of very small bores, tubes, castings, machined parts and other components. The fully flexible microendo™ fiberscope series offers a range of diameters from 0.35 to 3.8 mm.

Bild

http://www.youtube.com/watch?v=n2gDH8x_z_s
Senast redigerad av fredrik77h 12:38:20, 01-09-2012, redigerad totalt 2 gånger.
fredrik77h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:41, 02-01-2012
Ort: Västra Götaland
Maskin: Volvo EC140B
Valmet 505

Magnus Isakson

#52 » 12:50:09, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testo har en variant med 4,7mm lins och spegel längst fram så att man kan se i sidled.

http://www.nordtec.se/produkter/handins ... sto-318-p3

// Magnus
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

VonRon

#53 » 12:57:17, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte visa kunden bilder på reporna. I mitt jobb inom repbranschen går utvecklingen alltmer emot att man dokumenterar felen och visar upp för kunderna. Så tycker man det borde kunna vara inom bilbranschen också.
VonRon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:35, 10-10-2010
Ort: Karlskogatrakten
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema V7F9

dimorep

#54 » 14:14:06, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vad många tips på fiberoptikkamera Anders / Din-bil får, typ -Exakt en sådan använde vår mekaniker sig av... :wink:

Men oavs vilket, utr finns (t.o.m på Biltema sen över 1 år tillbaka) så det är inte det som är problemet. Utan istället att kunna se 360* runt neråt i förhållande till ingångshålet (som sitter nästan rakt in från sidan).
Sen kommer det riktigt svåra, att kunna se / avskillja vad som verkligen är skador eller inte i cylinder och det är svårt om inte omöjligt! Har provat med div fiberoptik just att göra detta (då har det ändå varit på motorer med spridarna monterade uppifrån) och med riktigt dyr utr (100.000:-) så har det gått bra att rotera runt "huvudet" för att kunna se "hela varvet runt".
Men fortfarande blänker det för mycket i cylinderväggarna för att det ska kunna gå att avgöra skada eller inte. Räcker med lite sot / oljefilm så ser det "helkört" ut, för att inte tala om små längsgående slitagemärke...

Fiberoptik är bra till annan typ av felsökning på motorer, men i cylindrarna hör de (fortfarande) inte hemma, ivf inte om man vill kunna få ut något vettigt av det som går att se. I dagsläget kallas de för "teoretikersnabel" vid sådan användning och fungerar bäst till att imponera på (inom området) ovetande personer med. :/
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#55 » 14:24:50, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit med vid filmning av avloppsrör invändigt och inte ens då är det så lätt att se hur det verkligen ser ut.
Därmed inget misstroende mot verkstaden som gjort detta. Jag vet för lite för att bilda mig nån uppfattning i ärendet utöver att det är mycket som är konstigt här.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Jevlar

#56 » 15:48:26, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

De gånger jag tittar in i cylindrar med såna här kameror är det för att eventuellt kunna avgöra om delarna av brustna spridarpsetsar finns kvar eller har blåst ut i grenröret redan, att se repor väggarna är snudd på omöjligt och som tidigare nämnts, ska det uppstå skador på cylindrarna pga lågt oljetryck så lär vevlagrena vara historia sen länge och det hörs......
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

dogen

#57 » 23:12:22, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man blir konstant påmind om vilken fantastisk mängd kunskap som finns här. Med Jimmy och Anders här så tror jag vi kan gå till botten med det här. Risken är nog att någon av dem försvinner härifrån, och så slutar det med det. :/
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Utskrotnings-Magnus

#58 » 03:37:47, 02-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite svårt att bedöma vem som pratar skit. Men det har varit rätt underhållande hittils iaf.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Gossebear

#59 » 17:05:16, 03-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

O.T den minsta fiber optiska kameran jag sett & känner till är på 0,4 mm används inom sjukvården för att titta inuti blodkärl & hjärta. Och ja det blir bra bilder med den. En "Vanlig" inom sjukvården är 2 mm och den används till titthålsoperationer bla. Gastro-optiska är lite tjockare runt 6-8 mm om jag inte minns fel. Var ju 10 år sedan sist.. och det blir bra bilder så att utveckling har gått framåt.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

dimorep

#60 » 17:59:31, 03-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gb, du missade en liten detalj, -hur ofta är det metallblankt inuti en människokropp..? :laes_detta:

Som jag skrev innan, problemet är inte att komma in i cylindern går t.o.m att göra med Biltemas fiberk, kunna rotera runt 360* även vid "fel ingångsvinkel" går med lite finare utr. Utan det stora problemet är reflexerna där blir i de i bland nästan spegelblanka fodren, samt att skit och oljefilm kan se ut som skador det med. Väljer man en genväg (som det är att inspektera något på det viset istället för att demontera) så måste metoden vara säker, annars är det någon part som blir lurad och vinsten / tillförlitligheten lika med noll!

Det går inte att utskilja vad som är bra eller skadat (samt HUR mycket skadat) med den tekniken, tro mig jag har provat flertalet gånger med div utr. Räcker att lysa ner i ett cylinderlopp med en stark LED-lampa så är det nästan omöjligt att urskilja något, prova så ska du få se (eller vad du inte kan se då).. :wink:

För att komma lite :back_to:
Hade varit trevligt om t-s hade sagt något och ännu hellre Anders på Din-bil om vad som har hänt sen sist, för visst är där väl några saker som inte stämmer helt. :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se